Author |
Topic |
|
Rega RB 1000
Member
55 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 08:14:41
|
Hej allihop!
Jag har under ett par veckor testat både blint och öppet,några signalkablar!
1. No name
2. Supra Ca: 400 kr
3. Ixos Ca: 3500 kr
4. High End: Dyr!
Resultatet vart följande:
Bäst: Ixos:en , sedan supra.n, sedan dyrkabeln och sist ssk kabeln.
Ixos:en gav en detaljerad och nyanserad , dock lite "slank" ljudbild. Den var mycket lätt att plocka ut i testen.
Supran gav en något ljusare bild samt en mer "party" betonad bas.
Dyrkabeln: Något "umpa,umpa" betonad bas, lite nasal i diskanten, bra mellanregister.
Ssk kabeln: Något instängd i ljudbilden, ej så detaljerat mellanregister.
Varför nämner jag icke namnet på dyrkabeln, jo därför att den är en favorit på detta forum, vem vill väl bli "hängd".
Vad är värdet av denna test? Inte mycket då den endast talar om hur det låter i min anläggning! I en annan anläggning så kan resultatet mycket väl låta annorlunda. Det visade sig dock att jag i min anläggning hörde skillnad på kablarna.
Mvh Rega |
Krell vad är det?
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 09:31:51
|
Alla lyssningsintryck bemöts med respekt här på forumet. Kablar är anläggningsberoende, och en speciell dyr kabel behöver inte nödvändigtvis passa din anläggning. Du får gärna tala om vilken kabel det var. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 09:36:30
|
Kul att gå från ord till handling! Seriöst intresse :-)
|
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
StefanL
Member
1020 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 12:08:25
|
Här blir ingen hängd, berätta gärna! |
Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet |
|
|
Rega RB 1000
Member
55 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 13:52:14
|
Okey! StefanL
Dyrkabeln var en Transparent MusicLink Ultra Balanced Interconnect för ca 13500kr. Visst det är bara en mellankabel från T, de dyrare är säkert bättre.
Den jag köpte var den biligaste Reference kabeln från IXOS dvs IXOTICA IX 1 XLR! Den är ialla fall 10 000 kr billigare per meter.
Nu kommer väl "proffsen" säga att min anläggning inte är tillräckligt bra för T kablarna. Mvh Rega
|
Krell vad är det?
|
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 14:06:47
|
Vad har du för anläggning? Jag gissar på en massa Rega ?
|
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
Rega RB 1000
Member
55 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 14:25:11
|
Nix Dan Brinkman!
Har dock en Rega RB 1000 arm till min fullspecade LP12:a! Annars har jag som förförstärkare en EC 4.7 , slutsteg en AW 250R, cd spelare en EMC 1 UP. Här är det Electrocompaniet som gäller för tillfället. Har även ett Krell slutsteg. Radion är en Primare T21. Högtalare är ett par Infinity Omega. + massor av kablar i olika prisklasser. Mvh Rega
|
Krell vad är det?
|
|
|
steffo74
Member
188 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 16:51:55
|
Har själv varit med om att inte gilla en dyrkabel i min anläggning. Hos min kompis dyranläggning blev reultaten det omvända. Så visst är de sytemberoende.
Vilken suprakabel var det?
Jämförelsen mellan supra och ixos. Vilken är mest prisvärd anser du, Är det värt de 31000kr mer?
MVH Stefan
|
Nöjd tills man vet bättre! ........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 17:20:46
|
varför inte transparentkabeln inte lät bra kan bero på att electrocompaniet har en lite "fet" ton i sig själv från början.rätt så kraftig och mustig bas osv..transparent är ju också lite basglad liksom-kaka på kaka. så jag kan mycket väl förstå ditt resultat. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Rega RB 1000
Member
55 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 17:21:47
|
Hej Steffo 74
Det var Supra Dual-RCA för 425 kr! De andra två kablarna hade XLR kontakter, Supra:n endast RCA. Lite orättvist mot Supran kanske!
Supra har visst även XLR kablar dessa är lite dyrare dvs ca: 700- 900 kr, dessa har jag inte ens sett eller testat. De bör ju vara bättre än den billigare. Nja! Steffo skillnaden mellan IXOS och Supran var ju inte 31000 kr utan endast 3100 kr. IXOS kabeln är något marginellt bättre än Supran på alla punkter, den är ju också 7-8 ggr dyrare. Supran är givetvis den mest prisvärda! Supran är en bra allroundkabel och rekommenderas verkligen. En kamrat till mig har bara Supra kablar till sitt kompletta Quad system, hon är nöjd med detta. Mvh Rega
|
Krell vad är det?
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 09:05:54
|
Nu kan du sova lungt på nätterna. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 09:40:46
|
Majjen04? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 10:57:15
|
Pak skrev: quote: varför inte transparentkabeln inte lät bra kan bero på att electrocompaniet har en lite "fet" ton i sig själv från början.rätt så kraftig och mustig bas osv..transparent är ju också lite basglad liksom-kaka på kaka. så jag kan mycket väl förstå ditt resultat.
Detta var precis den fundering jag hade i huvudet när jag läste genom denna tråd. Kan ha blivit lite för mycket i samma riktning. Trevligt att du tog dig tid att dels testa detta men också att du redovisar det för oss andra. För sådan ändamål tycker jag att forumet är suveränt då vi tillsammans kan bygga upp mera erarenheter och information än vad vi var och en skulle uppnå på egen hand. |
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 20:28:37
|
Rega, intressant test. Hur gjorde du blindtestet? :) |
|
|
Rega RB 1000
Member
55 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 17:30:12
|
Hej Nin!
Jag använde samma slutsteg och förförstärkare under hela testen. Dessa har jag endast haft en kort tid, då jag bytte till mig dessa av Dan på detta forum. Cd- spelaren är också ganska ny. Jag och tre personer till deltog. Vi lyssnade dels "blint" dvs såg ej kablarna. En av deltagarna deltog ej i "testen" hon skulle bara byta kablar med jämna mellanrum. Jag visste vilka kablar som användes, det gjorde inte de andra två lyssnarna! Jag hade dock endast lyssnat på Supran själv tidigare.
Vi lyssnade först 10 ggr och antecknade vilka vi trodde var A,B,C samt D. Därefter drack vi lite vin och gjorde om proceduren ytterligare 10 ggr.
Jag prickade in Ixos:en har benämd C 20 ggr av 20. Kabeln no name benämndes A den prickade jag in 18 ggr av 20. Kabel Supra benämd B prickades 18 ggr av 20. Kabel T benämnd D prickades 16 ggr av 20
Person 2 prickade in Ixos:en (C) 18 ggr av 20. De övriga mellan 11- 14 ggr av 20.
Person 3 Prickade in Ixos:en (C) 19 ggr av 20. Supran (B) 18 ggr av 20 De övriga två 14- 15 ggr av 20.
Efter ytterligare vin lyssnade vi åter på dessa kablar dock öppet dvs vi visste i vilken ordning de kom i. Resultatet vart då betydligt bättre, den dyraste sladden kom då lite högre upp i listan.
Vi lyssnade under hela testen på endast 2 låtar.
1. Tiden bara går med Therese Juvel 2. Tro med Marie Fredrikson
Mvh Rega
|
Krell vad är det?
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 13:54:38
|
quote: Jag och tre personer till deltog. Vi lyssnade dels "blint" dvs såg ej kablarna. En av deltagarna deltog ej i "testen" hon skulle bara byta kablar med jämna mellanrum. Jag visste vilka kablar som användes, det gjorde inte de andra två lyssnarna! Jag hade dock endast lyssnat på Supran själv tidigare.
Slog hon tärning om hur hon skulle byta eller bytte hon bara på samma sett hela tiden?
/Mattias |
|
|
Rega RB 1000
Member
55 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 16:51:15
|
Hej Nin!
Hon bytte ej samma hela tiden, hon slog inte heller tärning. Hon bestämde ordningen i förväg dvs ibland förekom samma kabel ett par ggr i rad, ibland endast en gång. Slutsumman vart dock den samma. Mvh Rega |
Krell vad är det?
|
|
|
|
Topic |
|