HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jbl lsr monitorer med rumskorrigering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2006/04/21 :  20:04:49  Show Profile Send n0p a Private Message
Läste en tidning idag som heter "monitor" och där hade dem en artickel om Jbl:s lsr studio monitorer som levereras med mätmikrofon och verktyg för rumskorrigering av ljudet.

Verkade på artikeln som om priset skulle hamna ngnstans kring 14 000:-

Någon som har lyssnat på den eller läst mera om tekniken?

http://www.jblpro.com/lsr/

Exit Planet Dust

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/21 :  20:47:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
JBL:s Pro sortiment lever ett undangömt liv , jag ställer åxå frågan

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/04/21 :  21:12:22  Show Profile Send matsj a Private Message
Hasselhof på Hifi4all har ett par Lsr6328p och är Grymt nöjd med dem.
Det sitter en kolfiber 8 i den som skall vara något i hästväg .

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/04/22 :  13:53:37  Show Profile Send hman a Private Message
Jag lyssnade på JBL monitorerna hos musikbörsen. Vid samma tillfälle lyssnade jag även på ett par Dynaudio BM15A och en rad andra aktiva lösningar (Genelec, Fostex mm). Tyvärr måste jag meddela att jag inte alls gillade JBL:erna. Ljudet var för torrt, artificiellt och påminnde lite om KRK V8, båda är säkert bra för studiobruk där en rak frekvenskurva eftersöks.

BM15a tyckte jag däremot lät riktigt bra för att jag bara lyssnade på musiken. Karaktären var mer likt en HIFI högtalare utan att framhäva någonting. Emedan uppfattar alla ljud olika, därför borde du själv gå till musik börsen och lyssna. Jag besökte göteborgsbutiken.

Själva rumskorrigeringstekniken demonstrerades inte men försäljaren klagade på att monitorerna var fel inställda, vilket kunnde ha påverkat min uppfattning av produkten. Emedan har även dynaudio en serie som heter Air som också har rumskorrigering, dock vet jag inte var dessa kan lyssnas på. Tekniken i sig är säkert snarlik den som används i Lyngdorfs digitala förstärkare.

Sedan borde jag nämna att BM15a kostar ~24000:- paret men då har dem inbyggda slutsteg. Air serien är säkert ännu dyrare.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/04/22 :  15:50:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag som har hört Air20 och söker nu motivation till att köpa sådana. Dom kostar c:a 48K/paret men då har dom allt som man behöver. Air20 som är tre-vägare låter förmodligen bättre än ett par BM15A.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/04/24 :  12:48:47  Show Profile Send hman a Private Message
gCs Var lyssnade Du på Air20?

Sedan tycker jag verkligen att Du borde ta dig tid och lyssna på ett par BM15a. Själv tycker jag att Air20 är för dyra för att ha hemma, men jag vill fortfarande lyssna på dem för att kunna en egen uppfattning.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000