HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har ca 7k att lägga på ny CD. Hjälp mig!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/04/17 :  20:48:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Skatteverket har varit goda mot mig och till midsommar kommer det bli ny CD. Tänker sondera terrängen tidigt och prova hem olika maskiner innan dess för att kunna välja rätt!

Har ca 7k att lägga, kanske ett par lappar mer. Nytt eller begat spelar egentligen ingen roll, men det är svårt att låna maskiner som inte längre säljs... Är inte emot att köpa från Kina om jag bara får bra info om produkten och gärna utlåtanden från herrar på forumet som äger dem. Finns det möjlighet att låna av medlemmar för utvärdering gör jag gärna det. Finns i Norrköping.

Kraven är att det ska vara bra dynamik, rent och stort ljud, gärna lite värme i ljudet och att det ska spelas rock/metal på den. Systemet jag har är väldigt neutralt tycker jag själv och den nuvarande CD'n låter lite försiktig och tunn enligt mina öron. Mer tryck och sväng vill jag ha.

Har kikat på en Kines som heter Jolida JS100 (tror jag?) som ser bra ut. Har även läst på lite och den verkar uppfylla vissa av mina krav. Även Naim CD5i ligger på listan, men där gäller det att hitta en begad. Rega gör ju bra maskiner, men kanske inte har det där i detaljupplösning som jag söker? Primare CD21 har också fått varma recensioner och jag har haft Primare innan, vilket jag gillade. Musical Fidelity är också ett alternativ, men jag tycker att de låter lite för korrekt och analytiskt. Atoll har jag inte hört men läst mycket fint om. Nya stjärnskottet från Advance Acoustic verkar nästan för bra för att vara sann och sist har vi Tjoeb som alla verkar gilla. Nå, hjälp mig! Och som sagt, bor ni i närheten av Norrköping och vill köra en demokväll nån gång är jag öppen för förslag! Får ni chansen att provlyssna PMC som det har pratats varmt om i pressen!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/17 :  20:51:48  Show Profile Send Vox a Private Message
Misstänker att du vill ha en cd med volymkontroll på, eller tänker du skaffa en förförstärkare också?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/04/17 :  21:07:14  Show Profile Send OcA a Private Message
NAD'en är integrerad, så jag slipper det böket.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2006/04/17 :  21:08:32  Show Profile Send alpinist a Private Message
Atoll CD80 ligger i din prisklass, och bör absolut
kollas om du vill ha tryck och sväng!

Jag var i Stockholm och provlyssnade hos Ljudmakarn
för några månader sedan, och CD80 imponerade rejält!
Är själv riktigt sugen på att skaffa en....!

Rekommenderar en resa till Stockholm alltså, ring gärna
Ljudmakarn innan och boka tid.

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/04/17 :  21:12:36  Show Profile Send OcA a Private Message
Atollen fick ju sjukt bra recensioner i HiFi och musik härom året... Verkar på dem som att den passar mitt ljudideal. Är ju jäkligt svårt att veta hur den funkar i mitt rum med mina grejer. Smidigast är väl att plocka med min gamla CD för att se vari skillnaden är.

Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2006/04/17 :  23:40:09  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag skulle lyssna på Quads cd-spelare.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/18 :  07:22:50  Show Profile Send Manga X a Private Message
Är du sugen på Naim CD5i så har du en här http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=15087 som är till salu!
Den finns dessutom på din hemmaplan i Skåne ser jag nu.

Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/04/18 07:23:57
Go to Top of Page

szoze
Starting Member

7 Posts

Posted - 2006/04/18 :  08:16:20  Show Profile  Visit szoze's Homepage Send szoze a Private Message
Jag kan inget annat än rekommendera Advance Acoustic MCD203. En mycket prisvärd spelare (4500 kronor hos Ljudmakarn). Dessutom är den lätt att modda med ett par nya rör för ca 250 kronor vilket lyfter ljudet till "oanade höjder" :)

Advance Acoustic MCD203 + Sovtek 12AX7LPS
Musical Fidelity X-CanV3 + Reflektor 6N23P-EV
Sennheiser HD650
Cardas Headphone Cable
XTZ Class-A DII
KEF IQ7
Xindak högtalarkabel
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/18 :  09:16:32  Show Profile Send Blue a Private Message
Varför inte leta upp en beggad S500i som matchar din stärkare. Kultstämpel vid det här laget, och den låter nog inte så värst illa heller!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/04/18 :  11:33:27  Show Profile Send Jonas a Private Message
Tänkte precis som Manga X rekommendera den Naim CD5i som finns på magasinet just nu. Kan vara ett problem om du inte får pengarna förrän midsommar, men man vet ju aldrig. Jag köpte en cd en gång begagnad av en kille i norrland nån stans och behövde inte betala förrän jag fått pengar jag väntade på... Lycka till!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/04/18 :  11:41:56  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Primare cd 21 som du själv nämner verkar dyka upp begagnat nu, verkar mkt intressant i prisklassen

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/18 :  11:46:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
Är det tryck, sväng och dynamik du är ute efter hade jag köpt Naim CD5i, en kompis har haft den och den passar utmärkt till rock och hårdrock tycker jag. Mycket bra pris i annonsen ovan också! Primare har nog ett varmare ljud, men kanske inte samma rytmik och dynamik som Naim.

Atoll har vad jag läst lite av samma egenskaper som Naim, men där har jag inte lyssnat själv. Annars kanske Quad kan vara något. Det viktiga är nog att du lyssnar och jämför ett par olika alternativ, helst hemma i din egna anläggning.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/04/18 11:47:52
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/04/18 :  12:16:49  Show Profile Send kris69 a Private Message
Jag är visserligen färgad av att tidigare ha jobbat för en butikskedja som säljer Atoll men efter att ha letat länge efter ett märke som har flera spelare i kategorin "under 10k" måste jag säga att jag blev mycket glatt överraskad över vad Atoll presterar. Om du som du säger kan lägga till ett par "lappar" så kan du få loss cd100 som är en oerhört kompetent spelare med stor ljudbild och klar "stampatakten-känsla". I serien finns cd50, cd80 och 100 och nu även 200. Även förslagen om Naim tycker jag är bra förslag.

Jag jobbar som sagt inte för företaget längre men om du har svårt att provlyssna Atoll där du bor så skicka ett pm så kanske jag kan ordna så att du kan få ta hem en cd80 eller 100 på prov så att du kan testa hemma om du vill.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

szoze
Starting Member

7 Posts

Posted - 2006/04/18 :  12:35:36  Show Profile  Visit szoze's Homepage Send szoze a Private Message
Håller med Matte. Det är viktigt att du provlyssnar ett antal olika cd-spelare i din anläggning. Oftast är det så att spelare som inte är matchningskänsliga upplevs som bra av många. Men det är ju faktiskt också sant att spelare som är svåra att matcha kan låta förb. bra om de hittar en passande partner.

Advance Acoustic MCD203 + Sovtek 12AX7LPS
Musical Fidelity X-CanV3 + Reflektor 6N23P-EV
Sennheiser HD650
Cardas Headphone Cable
XTZ Class-A DII
KEF IQ7
Xindak högtalarkabel
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/18 :  13:11:51  Show Profile Send Blue a Private Message
Eller kan du ju spara ihop lite till och köpa Matte76:s Droplet, som i alla fall i förmiddags låg ute till försäljning. Verkar svårprutad dock...

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/04/19 :  14:05:20  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Utifrån det du skriver skulle jag DEFINITIVT lyssna till en Rega Planet.

Söker du spelglädje och en gnutta värme är den spelaren ett hett alternativ. Ok, du får försaka den mest extrema detaljåtergivningen, men jag har levt lycklig länge med min Planet utan att sakna detaljer...
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2006/04/19 :  15:23:42  Show Profile Send MikaF a Private Message
Besök eller ring Ljudmakarn för tusan! De har Atoll, Advance, Naim och Rega.

/Mikael

Driver Top HiFi

Edited by - MikaF on 2006/04/19 15:24:35
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2006/04/19 :  19:56:00  Show Profile Send Sondek a Private Message
Lyssnat på Rega Apollo och den spelar väldigt bra både på alla sätt.
Avlyssnades via Hegel -> Audiovector!

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/04/19 :  20:20:26  Show Profile Send OcA a Private Message
Många trevliga förslag! Många verkar vara inne på Naim och Lefflers här i stan har ju Naim, så det är bara att låna hem.

Fick ett förlag på en Cairn Fog V2 också. Någon som är bekant med dessa spelare?

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/19 :  21:26:55  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag har lyssnat på Cairn Fog på en mässa någon gång.
Det jag hörde lät bra t.o.m. riktigt bra på vissa saker.
Nu var det en mässa så mycket låter ofta lite annorlunda än hemma sen.
Men det gav ett positivt intryck tycker jag.

Provlyssna Naim, jag gillar Naim!
Cd5i var inte ett sånt jättefynd ljudmässigt tyckte jag.
Men jäklar vad bra storebrodern är!!! (CD5x)
- Gosh!!!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/04/19 :  22:27:03  Show Profile Send Smackman a Private Message
Rega apollo är väldigt prisvärd,jag tyckte den spela bättre än Marantz s15 för 15k,Hegel spelaren för ca 14k va den som va bäst av dessa 3 men i den prisklassen finns så mkt annat att välja på...
Mvh

Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/04/20 :  10:33:54  Show Profile Send Poe a Private Message
Håller med föregånde; Rega Apollo bör absolut finns med på din lyssningslista.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/04/20 :  10:44:40  Show Profile Send jos a Private Message
Antingen köper du grisen i säcken (som jag gjort :)) eller så kör du med hemlån. Tror inte en sekund på att man kan gå till en affär och lyssna på en CD-spelare och på plats avgöra om den passar i sin egna anläggning. Det är ju totalt menlöst att att gå till en affär för att enbart lyssna på en cd. (om man nu inte är mycket van vid de övriga komponenterna samt rummet, -som faktiskt påverkar mest..)

Allvarligt, så stor skillnad är det väl knappast mellan cd i den klassen så att man kan avgöra om det är spelaren och inte högtalarna, förstärkeriet, rummet etc som låter?

Alpinist: Hur kan du veta att det var Atollen som imponerade på dig?
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/04/20 :  10:50:55  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag kan inte heller göra annat än rekommendera Advance Acoustic MCD203. Oerhört prisvärd (5K), dessutom har Lefflers den. Just nu är den slutsåld men en ny sändning väntas hem till Valborgsmässohelgen...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2006/04/20 :  12:56:13  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Arcam cd73, 6500:-!
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2006/04/21 :  08:57:45  Show Profile Send alpinist a Private Message
Jag jämförde med CD50, och CD80 lät klart mycket bättre!
Hade inte tid att testa mot fler spelare, men självklart
bör man pröva andra märken också. Jag uppmanar ju honom att
besöka Ljudmakarn för en provlyssning, men det är klart att
om han kan låna hem en Atoll så är ju det det allra bästa.

Jag tror ändå att man kan få en uppfattning om spelares styrkor/svagheter genom att testa dem mot varandra med
identisk utrustning för övrigt (förstärkare, högtalare, kablar ....)

Tremolo junkie!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000