HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 magnum...hifi...bas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/04/17 :  16:13:06  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Hur ska man få bättre tryck i basen?Mina intryck under ett par flyttar är att ljud är olika var man än bor.Eftersom jag nästan aldrig byter anläggning kan jag säga så.Men det börjar ju bli dags med en "stereo make over".Därför undra jag om man med er hjälp kan lista lite Hifi som rungar tungt.
Kunde börja med högtalare!Snell CIV nån som slår den?
CD-spelare!
Kablar!
Kan man nu då våga säga att en CDP spelar bättre bas utan att få påhopp om färgning?I den här tråden får man det.Ska bli kul och se om nån vågar????

I was talking to myself!

McEnroe

1486 Posts

Posted - 2006/04/17 :  16:46:52  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Testade ett par Audiovector Mi3super för nån månad sen.Upplevdes som mycket trevliga.Bra driv i basen med definiering helt i klass med vad man kan begära.Stampa takten känsla fanns där.Basgången var lättare att följa.Lite torr men helt OK.

I was talking to myself!
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/04/17 :  17:14:32  Show Profile Send forken a Private Message
Von Schweikert VR-2 kostar ungefär lika mycket som Mi3 Super fast piskar upp den på allt! "Editors Best Buy" i The Absolute Sound 2004. 25 Hz to 25 kHz, -3dB. Väldigt enkel last, pendlar mellan 20 och 7 ohms, 8 ohms nominal. Transmission line konstruktion.

Väldigt luftig i toppen. Riktigt bra stereobild för att vara en golvhögtalare.

http://www.vonschweikert.com/vr2images/vr2_impedance_graph.gif
http://www.vonschweikert.com/vr2.html
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/04/17 :  17:20:34  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Vad är budgeten?

Har du pengar tycker jag att du ska titta på en större modell ifrån B&W Nautilus serie.
Har du pengar och tid att vänta tycker jag att du skall lyssna på ett utav dom större systemen ifrån Ino Audio (t.ex i28s + y4).

Annars kan jag tänka mig att Snells äldre serier kan vara ett alternativ (har själv haft Snell E/III under många år och var mycket nöjd med dom).
Även Ino Audio pi60 är en bra högtalare (mycket bättre än Snell E/III) som inte kostar en förmögenhet.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/04/17 :  20:07:13  Show Profile Send StefanL a Private Message
Vad har du för något idag?

Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

McEnroe

1486 Posts

Posted - 2006/04/17 :  21:11:06  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Snell type CIV

I was talking to myself!
Go to Top of Page

McEnroe

1486 Posts

Posted - 2006/04/17 :  21:23:23  Show Profile Send McEnroe a Private Message
B&W har man ju lyssnat på mässorna men blir det så hemma?Isåfall skulle man ha råd till 703.Men 804 blir nog för mycket pengar.
VR2 kanske?Men var kan man lyssna på den runt Malmö?
Ino var hittar man dom.Läste nåt matte76 skrev om att det inte gick att lysssna på dom mer än i Stockholm.Har dom nån hemsida?

I was talking to myself!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/04/18 :  11:21:48  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jag kopplade till en större Integrerad Accuphase till mina Snell E. Då blev det mer tryck i basen! Viktigt är ju också hur basreflexporten får stöd mot t.ex. bakvägg. Har dina C basreflex bak? De ser ut att står rätt fritt i alla fall.
Är B&W bättre? Ja kanske, men bara kanske ;-) Du bör nog upp till 804N och över tror jag.
/Shaft
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/04/18 :  11:31:46  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Håller med om Von Schweikert vr-2, spelar djupt och med fast fin bas, det roliga med dem är att det är det inte är bas av den "bumliga" sorten. Sen är 3-d sceneriet i ljudbilden riktigt bra.

Jag upplevde att basen fick ett oerhört lyft i kvalitet när jag bytte förstärkeri från hk 670 till vincent sv-233, Vr-2:orna mår bra av mycket ström? Ändå är ju inte 670 känd för att vara jätteklen.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/04/18 :  12:39:48  Show Profile Send forken a Private Message
Att du fick ett stort lyft efter förstärkarbytet beror på att SV-233an är en mycket bättre förstärkare än din HK670.

Det finns många förstärkare som funkar bra med VR-2orna, HK670 är inte en av dem.

Ifall man ska driva dem med billigare elektronik så tycker jag Rotel funkar väldigt bra.

Tror det finns ett par på Ljudprodukter i Malmö, annars får du åka till Lyssna i Ystad de har VR-2orna på demo.
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/04/18 :  19:23:39  Show Profile Send kris69 a Private Message
Har haft både vr2 och vr4jr. En stark rekomendation är att sandfylla dem. Basen får bättre kontroll och konturer. Vr4jr är bättre på alla parametrar i mitt tycke men kostar också en hel del mera. Vr2 är helt enkelt en riktigt trevlig högtalare som spelar all musik lika gärna. En trevlig sak med von Schweikert är att "sweetspoten" är riktigt generös. Riktigt prisvärda särskilt begagnade.

Om du vill ha tyngre bas hade jag tittat på Revel. Det är riktiga "rockers" men kan spela vackert också. Jag har haft m20 i performa-serien men de har en ny serie som heter concerta som skall vara ett fynd för pengarna. Detta kanske kan vara vara ett tips http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13928

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/04/19 :  00:07:05  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Håller med kris69, sandfyllning ger stor skillnad på vr-2, fastare bas, mer kontur.

Vr-4 jr lirar i en helt annan division, klart mer "high-end" än vr-2. Har dock sett beggade för nedåt 25 papp

Har även hört Revel en gång kort, kan även där hålla med, gillade vad jag hörde.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

McEnroe

1486 Posts

Posted - 2006/04/19 :  20:13:30  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Såg nån bilder på Revel med google.Såg coola ut!

I was talking to myself!
Go to Top of Page

McEnroe

1486 Posts

Posted - 2006/04/19 :  20:16:29  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Ska lyssna in Von scvweikert i Ystad framöver.Dom är amerikanska?

I was talking to myself!
Go to Top of Page

McEnroe

1486 Posts

Posted - 2006/04/19 :  20:18:24  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Kanske skulle sandfylla snellen.Vad tror du om att byta baselementet i CIV Shaft?

I was talking to myself!
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/04/19 :  23:19:16  Show Profile Send kris69 a Private Message
ARCchark: Revel kan du höra på hificenter i Malmö och von Schweikert på Ljudprodukter. Ja både von S och Revel är jänkare. Von S-högtalare har fördelen av en ställbar dipoldiskant som gör att de går att "få till" i många typer av rum och förutsättningar. Vr2 är hyfsat lättdrivna och Revel lite "hungrigare" men med kraftigare punch.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

McEnroe

1486 Posts

Posted - 2006/04/20 :  21:16:06  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Är inne på von Schweikert vr4jr.Tycker dom verkar vara hifi för mig.Ska bli kul och lyssna på dom.Lagom fula iallafall!

I was talking to myself!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/04/21 :  09:29:16  Show Profile Send shaft a Private Message
Byta baselement?
Ett bestämt NEJ eftersom de är utvecklade för det elemnet som sitter i! Sandfyllning verkar inte heller vara melodin om man vill ha MER bas utan som det beskrivs mer kontur som kanske beror på att lådvolymen blir lite mindre samt att lådan rör mindre på sig eller ändrar resonans. Då kan man likaväl köpa SD-fötter som gör att lådan rör mindre på sig.
Fast placering och rum brukar vara kung! Basreflexporten brukar också göra sitt. En gång fick jag skapa en konstgjord vägg av massiva IKEA lackbord till ett par Snell för att inte basen skulle försvinna ut i lägenheten...
/Shaft
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000