Author |
Topic |
|
Martell
Member
55 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 12:27:44
|
Vad är ett Sperrling horn och hur ser det ut?
???
/M |
|
Michael
Member
110 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 13:01:14
|
Kanske en högtalare som är byggd/konstruerad av Roger Sperrling. |
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
|
Martell
Member
55 Posts |
Posted - 2006/04/17 : 17:48:48
|
Tack för bilden Gammelnalle!
Bildtexten lyder "Ett par Sperrling-horn + bashorn" ....
Är det alltså bara den övre delen som är ett Sperrling horn då? Det ser ut som någonslags dipol-hornhistoria eller?
/M |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 16:29:25
|
Ibland kallas bashornet Sperrling, konstruktionen dök upp i Klingers högtalarbyggbok (Kan beställas via biblioteket). Det har rykte om att låta bra och det är ju lättbyggt jämfört med Klipsch och andra. Frågan är om det är rätt att kalla det ett Sperrling horn
Herr Sperlings konstruktion är själva mellanregisterhornen, sedan hade han E-V T35 diskanthorn. Det fanns även dipollådor med nämnda mellanregisterhorn på toppen |
|
|
Martell
Member
55 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 23:20:22
|
!!!
Kanon, tackar, tackar för informationen! Det verkar inte var mycket kunskap som fattas här, det är alltid någon som vet!
Jag kanske skall förbarma mig över dom i alla fall (kosta gratis!) ... kan ju alltid vara intressant att veta hur dom låter.
/M
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2691 Posts |
Posted - 2006/04/21 : 18:51:09
|
Tjenare!
Dom där bashornen var poppis tidigare innan Sperrling började andvända dom. Jag var på en Hifi mässa för några år sedan i sthlm där mrS var och demade sina horn och sin "kall klass a" frstärkare, Citat" 90% av basinnehållet på detta spår ligger under 10hz" Då skrattade hälften av deltagarna inkl mig och några gick dessutom. http://www.rsl-horn.de/engl/history/1972.htm Här är en ritning på dessa lådor. Dom är mycket dynamiska och lastar bra ner till ca 40 Hz och något lägre om dom står i ett hörn.
Mvh.... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Martell
Member
55 Posts |
Posted - 2006/04/22 : 09:55:32
|
Ok, så bashornen var inte "Sperrling" original det verkar ju konfirmerat (tackar för ritningarna!).
DrBoar sa ovan att det var mellanregistret som var "Sperrling". Är det någon som vet vad man drev mellanregisterhornet med?
/M
(HiFi Arkeolog? Borsta försiktigt!)
|
Edited by - Martell on 2006/04/22 09:58:28 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2691 Posts |
Posted - 2006/04/22 : 10:56:28
|
Tjena!
Jo! Sperrling gjorde midhornen. Han hade ett konelement på 8tum om jag inte minns helt fel. Vad mrS körde med för element vet jag inte men det finns gott om välljudande bredbandare som skulle kunna passa. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
LJN
Member
296 Posts |
Posted - 2006/04/22 : 13:45:53
|
-Även jag kommer ihåg Roger Sperrling!
Köpte av honom ett par DP-2:or samt den ovan nämda hornkombinationen. Bashornet var bestyckat med ett 12" Philips element ( AD12100X ? ), midhornet med Philips 5" bredbandselement (om jag kommer ihåg rätt, AD5061M ? ) samt till sist Electrovoice T35A. Det är/var viktigt att "A"-modellen användes inte "B"
Betalade 2700.- på den tiden, i förskott och med mycket lång leverantid på Electrovoice diskanterna. Roger var lite slarvig och hade nog inte riktigt ordning på sin ekonomi på den tiden.
Hade dom i flera år innan hela Sonabfamiljen gjorde entré hos mig... (från OA12 till OA2212) |
/Lennart |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2006/04/22 : 19:15:14
|
quote: Är det någon som vet vad man drev mellanregisterhornet med?
Audax PR170M0 tror jag de hette i orginal utförande, men jag vill minnas att han modifierade dessa. Har ett par liggandes här hemma Även jag har träffat Sperrling när han hadde sin tillverkning i Horn (passande namn) i småland. Mycket rolig upplevelse att höra hans prylar |
|
|
LJN
Member
296 Posts |
Posted - 2006/04/22 : 20:09:02
|
asto:
På den tiden när Sperrling var verksam i Linköping så är jag helt säker på att bas- och mellanregisterelement var Philips med dom storlekar som angav. Jag med flera gjorde "orginalkopior" av dessa system...
Sen har han säkert senare hittat andra elementalternativ, allt för att hålla kostnaderna nere... Sen ska det också sägas att Philips AD5061 var ett bra element på den tiden, användes bla. annat i den första versionen av den legendariska A4-14 från Audiopro. (som jag också ägt personligen under flera år)
När det gällde DP-2 som var av lådtyp "sloted-back", var bestyckade med Pioneer element, 2x8" samt en gjuten horndiskant. Jag kan avslöja att elementkostnaden för detta system var mycket lågt i förhållande till utpriset. |
/Lennart |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2006/04/23 : 12:32:41
|
Imperial: tack för rsl länken, fanns mycket matnyttigt där (länkar)
Edit: stavning |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
Edited by - Labbe on 2006/04/23 12:33:08 |
|
|
|
Topic |
|