HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behringer deq2496 tråden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/04/14 :  23:32:05  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hejsan, jag tänkte få igång en tråd med lite diskussion runt 2496 enheten.

För det första är det intressant att se hur många som har en.

För det andra så kan det behövas ett ställe att dela tips och erfarenheter, för den är inte helt lätt att ställa in.
Jag kör den bara med digital signal in än så länge, har inte använt analog in.

Så, här är första posten om den. Fyll i med erfarenheter eftersom.

Jag kan börja med lite frågor och erfarenheter.

1. Hur gör man den "bästa" auto korrigeringen med den? Var kanal för sig eller båda samtidigt?

2. Manuel säger att man inte ska korrigera under 100 Hz med auto eqn. Jag har kört den full range och det verkar fungera utan några problem. Men, är det bättre att kanske bara köra den över 100 Hz, sen använda parametriska eqn för att ta hand om basen?

3. Overall gain in util menyn tror jag det är, jag ställer ner den med nästan samma antal db som den största positiva korrigeringen är. Säg att någon "frekevens" har förstärkts 10 dB, då måste man ställa ner gainen med närmare 10 dB, annars klipper det om det kommer en stark signal i det området. Något som någon annan märkt?

4. Software update. Min har mjukvaran i sig som den kom med, har inte varit i sverige på läääänge, men har uppgraderingarna gjort något bra med enheten? Fixat buggar eller?

5. När man kör auto eq så finns det en option för "room mode" tror jag det heter, enligt manuel så höjer den basen och sänker diskanten så att säga, för att rummet förstärer basen, så att jag antar att auto eqn då överkompenserar så man får ett väldigt slankt ljud. Använder ni den?

6. Mer i samma område som 5. Bruset den mäter med har samma nivå i "alla" frekvenser och man mäter under "lång" tid. Borde inte det här medföra att basen justeras ner för mycket, och diskanten höjs för mycket, eftersom en "bas ton" spelad kommer att leva kvar i rummet längre än en diskantton och alltså höja nivån av basenergi i rummet. Diskanten dämpas ju mycket lättare av rummet och inredning. Är det det här room mode featuren i 5 ovan försöker korrigera för? Eller är jag ute och cyklar.

7. Moddningar? jag vet att någon använt lc audios moduler för att modda den. Jag funderar på separat dac uppåt 15k men är det kanske lika bra att modda den här istället? Man sparar en burk, en kabel och plats i racket, vilket är viktigt för mig. Så, hur "bra" går det att få den lilla rackaren? Hur bra tycker ni att den är som standard?

8 Har den här några möjligheter att minska jitter som en del andra dacar har, fifos och annat. Tror inte det men någon som vet? Hur bra är de digitala interfacen-receivrarna?

Ja, hoppas den här tråden kan få lite fart, för man får väldigt mycket för pengarna minst sagt, men det gäller att klara av att ställa in den rätt för att det ska bli bra.

Claes.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Edited by - Claes_Ireland on 2006/04/14 23:42:17

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/15 :  00:06:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Så här har jag gjort

Kör jag digitalt in o sen vidare till DAC så beslöjar den musik ganska mycket. Så jag kör analogt mellan försteg o bassteg.

Jag lät den korrigera själv men har sedan själv ändrat med hjälp at bla CoolEdit via datorn. Det är en jäkligt bra funktion som finns att man använda en x-ternt svep men ändå fånga det med micken.

Allt under 80 Hz har jag gjort via datorn med micken kopplad till 2498:an.

quote:
1. Hur gör man den "bästa" auto korrigeringen med den? Var kanal för sig eller båda samtidigt?

var för sig borde vara bäst , jag har inte haft tid att testa det än.

quote:
2. Manuel säger att man inte ska korrigera under 100 Hz med auto eqn. Jag har kört den full range och det verkar fungera utan några problem. Men, är det bättre att kanske bara köra den över 100 Hz, sen använda parametriska eqn för att ta hand om basen?

man kan få lite olika resultat vid flera mätningar om man kör fullregister , det var vad jag såg iaf

quote:
3. Overall gain in util menyn tror jag det är, jag ställer ner den med nästan samma antal db som den största positiva korrigeringen är. Säg att någon "frekevens" har förstärkts 10 dB, då måste man ställa ner gainen med närmare 10 dB, annars klipper det om det kommer en stark signal i det området. Något som någon annan märkt?

Utan några moduler aktiva o digitalt in så klipper det direkt för mig.Har testat digitalt balanserat , optiskt o Samma sak upplevde jag på datorn när jag testa DRC rumskorrigering. Det verkar som om Berhingern har en lägre högstanivå i dom digitala domänerna.

quote:
5. När man kör auto eq så finns det en option för "room mode" tror jag det heter, enligt manuel så höjer den basen och sänker diskanten så att säga, för att rummet förstärer basen, så att jag antar att auto eqn då överkompenserar så man får ett väldigt slankt ljud. Använder ni den?

Nope , skulle jag vilja justera mer så gör jag det via PQE:n

quote:
Mer i samma område som 5. Bruset den mäter med har samma nivå i "alla" frekvenser och man mäter under "lång" tid. Borde inte det här medföra att basen justeras ner för mycket, och diskanten höjs för mycket, eftersom en "bas ton" spelad kommer att leva kvar i rummet längre än en diskantton och alltså höja nivån av basenergi i rummet. Diskanten dämpas ju mycket lättare av rummet och inredning. Är det det här room mode featuren i 5 ovan försöker korrigera för? Eller är jag ute och cyklar

Samma borde gälla dom andra frekvenserna med då dom studsar runt rätt friskt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/15 :  11:46:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har 8024 som dac. Den är kraftigt modifierad av Harmony Design med helt ny analogdel och ny digital reciever för att undertrycka jitter bättre.
Jag har mer eller mindre slutat att använda EQ:n.
När man mäter med brus så tar processorn inte hänsyn till blandningen av direkt och reflekterat ljud.
Om det reflekterade ljudet är kraftigt färgat av rummet kompenseras detta med diraktljudet. Det tillförs alltså ett fel i direktljudet för att kompensera "felet" i det reflekterade ljudet.
Eftersom hjärnan enkelt kan skilja på det direkta och det reflekterade ljudet så hör vi två "fel" istället för ett. Jag tycker röster blir väldigt tunna eftersom frekvenserna runt 200-400 Hz dras ned kraftigt av autokorrigeringen.
När jag däremot lyssnar på anläggningen från ett annat rum kan jag slå på EQ:n. Då låter det bättre eftersom jag bara hör reflekterat ljud. Har man en pik i basen så kan man däremot med fördel låta EQ:n dämpa. Däremot får man aldrig låta EQ: höja i basen. Eftersom det handlar om utsläckningsfenomen så hjälper det inte utan man eldar för kråkorna.
Eftersom den digitala EQ:n istället för att höja ett enskilt frekvensband sänker nivån i alla andra riskerar man också att tappa i upplösning eftersom färre bitar utnyttjas.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8644 Posts

Posted - 2006/04/15 :  14:32:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Här finns lite matnyttiga länkar,så man har att göra över påsk.
http://www.diyaudio.com/forums/search.php?s=&action=showresults&searchid=392010&sortby=lastpost&sortorder=descending
Använder den digitalt,som DAC och EQ dock med hörlurar än så länge.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/04/15 14:33:32
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/15 :  14:45:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det Björn-ola skriver är ganska vettigt.

Det är ingen rumskorrigering utan en Eq så man får ha det i minnet när man börjar trixa. Där finns även begränsningar för hur mycket man kan/ska sänka. Sänker man en riktigt elak peak så tycker jag att det påverkar musiken negativt. Så det är nog bättre att styra upp rummet så mycket man kan med absorbenter , det är mitt mål iaf

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/04/15 :  16:40:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Eftersom den digitala EQ:n istället för att höja ett enskilt frekvensband sänker nivån i alla andra riskerar man också att tappa i upplösning eftersom färre bitar utnyttjas.
Internt i en eq har man ju fler bitar, kanske 36 eller ännu flera. 24 bitar har man bara i A/D:n och D/A:n. Om vi tänker oss att man måste sänka nivån med 10dB så betyder ju det att man förlorar 2-3 bitar vilket ändå gör att man har kvar fler än 20 bitar i D/A omvandligen men internt har man ju kvar många många flera bitar.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/04/15 :  20:29:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men om man som jag har en digital signal på 16 bitar in?

Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2006/04/15 :  23:45:58  Show Profile Send Per2 a Private Message
Jag har precis köp en transport med endast 16bitar. Så björns fråga kan jag bara instämma i.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/04/16 :  11:31:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Det kan ju aldrig bli bättre än det sämsta och i det här fallet är det alltså 16 bitar. Men 16 bitar innebär bara att du har färre bitar vid dom tillfällena som musiken är väldigt svag....så pass svag att du knappast kan höra ändå. Jag menar så här.... 16 bitar är alltså i teorin det samma som 96dB och 24 bitar är då 124dB. När man kommer ner till så svaga nivåer som på en bits nivån....då blir det svårt att få till en snygg sinussignal av en bit. Om du gör samma sak med en 24 bitars alltså sänker ljudet till samma ljudnivå då har du fortfarande 8 bitar kvar. Anledningen till att en processor har betydligt fler bitar än 24 internt är att det går åt bitar när man eq:ar en signal som till ex en höjning i frekvensen på +12dB då går det alltså åt 2 bitar plus de bitar som går åt för andra korrigeringar.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/04/16 :  11:54:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du kanske har rätt. Att sänka nivån i övriga frekvenser istället för att höja i en är ingen bra idé. Det kanske är gjort så att man faktiskt höjer nivån istället. Låt oss hoppas på det. I vilket fall som helst är det menigslöst att försöka höja nivån i en dipp i basen som beror på utsläckning.
Därför kvarstår nog regeln att aldrig försöka höja nivån i basen utan istället bara sänka nivån där man får för mycket rumsförstärkning.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/04/16 :  13:07:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Därför kvarstår nog regeln att aldrig försöka höja nivån i basen
Jag skulle inte välja att höja i basen med tanke på att den mesta energien i dagens musik ligger just i området 50-100Hz. Sedan det här med impedansen som ökar med sjunkande frekvens på de flesta bashögtalarna. Det är därför jag tycker att det är bäst att köra med minst två separata slutsteg. En subwoofer sitter inte heller ivägen om man vill ha lite nivå på frekvenserna under 50Hz. Jo jag vet att det här är OT så jag slutar nu.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/04/16 :  23:04:13  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
1. Jag har testat korrigering både separat och länkat. Mot all logik har det fungerat bäst i länkat läge. kanske för att rummet inte är 100 % symetriskt och att hörseln (hjärnan) kompenserar för detta själv.
2. Jag har kört korrigeringen ned till 25 Hz utan problem. Har dock nollat (eller näst intill) de frekvenser som eq'n lyfter.
3. Inte märkt.
4. Köpte min för ca ett havår sedan. har inte märkt något som behöver fixas ännu. (OK. När jag testat DA omvandlaren i den upplever jag ljudet som något okontrollerat)
5-8. Ingen aaaning.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/05/08 :  13:49:43  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, här har jag en ide för auto eqn som kanske är bra. Jag har märkt att kurvan blir lite konstig om du får max dippar eller höjningar. Så, gör en mätning, där alla frekvenser är med, sedan gör du en ny mätning, där du har exkluderat alla frekvenser som blir max dipp eller höjning, så forstätter du så tills du inte har någon max, +15 dB, eller min, -15 dB, vid någon frekvens. Sen har du då då dina frekvenser som den dämpade max eller höjde max, då gör du själv som du vill med de frekvenserna. Jag gjorde så att jag bara höjde så att jag inte höjde mer än på någon annan frekvens, +7 dB, dämpa gör jag friskt, -15 db vid 63 hz. Ja, jag ska akustikreglera, men det får bli på nästa ställe, ska flytta snart.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/06/02 :  14:50:14  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Har precis fått in en extern dac i systemet, och upplever inte någon beslöjning, däremot så låter den bättre än den inbyggda dacen. Högre detaljeringsinvå, bättre bas, alltså djupare och kraftfullare utan att bli seg, mjukare ljud utan att tappa upplösning, tvärtom, mer upplösning. Så, bara bra. Men, ska också säga att när jag kör utan deqen, då har jag en peak vid 63 Hz, som dominerar så mycket att resten blir lidanade, så svårt att jämföra. Som det är nu så fungerar extern dac klart bra.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8644 Posts

Posted - 2006/06/02 :  18:45:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Använder du analog ut från Dac:en analog in på DEQ2496 då?Vad är det för dac du använder?

Learning by burning..
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/06/02 :  18:52:59  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Claes, kan du prova med att köra i transparant läge med DEQ2496 (den röda knappen?) och jämföra med bara den externa DAC:en? Dvs okompenserat med och utan DEQ.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/06/05 :  10:30:49  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag kör digitalt in i deqen.

Leo, den röda knappen, huh? Jag inga röda knappar på min deq i alla fall. Men, jag kan ju stänga av eqn i den och köra digitalt ut om det är det du menar. Jag har också kopplat driven till dacen direkt, utan deqen, optiskt då. Så, jämföra kan jag ju, men den där 63 Hz peaken sabbar mycket så det är lite svårt. Jag får hitta någon musik som inte har energi där. :)

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/06/05 :  10:55:35  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det finns ju en knapp längst ner till höger (av de 9) som tänder en röd diod (BYPASS-knappen). Prova att köra med bypass och jämför med attt koppla förbi 2496 manuellt.

Jag håller med om att det kan vara svårt att jämföra, speciellt som resonanser ibland kan förstöra så mycket så det blir svårt att lyssna.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8644 Posts

Posted - 2006/06/05 :  11:27:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
En fråga,jag har en Roland M-1000 digital mixer,som jag anslutit en DVD + en cd digitalt, kör sedan digitalt till DEQ2496 sdean digitlat till en DCX2494.Var i kedjan görs D/A omvandlingen??I vilken burk används D/A omvandlaren?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/06/05 :  12:24:15  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Leo, då är jag med, visst så kan man göra, men då är är det väl bättre att välja ingångar så att digital ut tas från digital in istället? Eller är det samma sak? Hmm.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/06/05 :  12:25:34  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ryssen, kör du digitalt i alla steg fram till, DCX2494 så görs DA omvandligen i den. Men, du har ju en DD omvandling i varje steg, alltså digital signalbehandling så att säga. Men, DA bara i DCXn.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8644 Posts

Posted - 2006/06/05 :  15:26:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ok.

Learning by burning..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.05 sekunder. Snitz Forums 2000