HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite funderingar ang. hörbara skillnader..........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/04/14 :  10:13:26  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
........på olika enheter så som cd, förstärkare, kablar och högtalare.

Blev lite långt topic men men.

Vill börja med säga Glad Påsk.

Har fått lite funderingar. Har läst och följt alla kabel trådar och diskussioner och har börjat fundera på ett par saker.

Jag undrar hur kabel skeptiker ställer sig till andra enheter så som cd, förstärkare och högtalare som inte tycker eller säger att kablar inte kan göra skillnad eller rättare sagt väldigt liten skillnad? Om man nu skall köra på enklast och billigast möjliga kablar, vilka andra enheter skall man då välja? Alltså en dyr cd en billig förstärkare, vilka högtalare. Eller där gör det så stor skillnad på alla dom enheterna?

Hur är det tex. om man byter ut en cd spalare mot en annan säg i samma prissegment? Eller det är så att just kablar är det svåraste och minsta stället det blir förändringar i ljudet (både positivt och negativt)?

Kan ju tillägga att jag själv tycker att jag hör skillnad vid vissa kabelbyten sen hur stora skillnader är en annan sak... Kan oxå säga att jag är inte någon erfaren lyssnare, än. Men försöker lyssna på mycket och olika grejor samt andras anläggningar.

Kom gärna med lite input om detta utan att bara snacka kablar!

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/14 :  10:23:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker så här:
Köp de bästa högtalare du har råd med. Lyssna själv, helst hemma om du får låna högtalarna. Låt din smak vara avgörande.
Rätta till de uppenbara felen med akustiken i ditt rum. Det finns flera trådar om detta på forumet.
Jobba med högtalarplaceringen så att du får bra balans och perspektiv på ljudet.
Uppgradera sedan förstärkare, CD, vinylspelare - vad som nu är din svagaste länk.
När du är ganska nöjd, finputsa de sista små nyanserna med fötter och kablar.

Jag tycker det är viktigt att jobba i den ordningen, så man har kontroll på skeendet och inte går vilse.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/04/14 :  10:53:03  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
De flesta kabelskeptiker (inklusive mig själv) säger inte att det inte är skillnad mellan kablar. Det är skillnad och går för det mesta att mäta. Vad jag säger är att en kabel ska vara vettigt konstruerad för sin uppgift och behöver inte alls vara dyr bara för detta. Jag (och förmodligen de flesta skeptiker) har aldrig sagt att billigast möjliga kabel duger.

Det var bara ett klargörande från min egen sida, andra skeptiker får tala för sig.

Absolut störst skillnad är det mellan olika rum och deras akustik.
Större skillnader är det mellan olika högtalare givet samma rum (olika högtalare passar i olika situationer).
Stora skillnader är det mellan slutsteg.
Mindre skillnad är det mellan försteg.
Minst skillnad är det mellan CD/DVD-spelare men fortfarande hörbart.
Skillnaden mellan olika vettigt konstruerade kablar är minimal och tveksamt om det är hörbart.

Det var mina åsikter om det hela.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/14 :  11:22:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du kallar dig för kabelskeptiker, Janne.
Själv kallar jag mig inte för kabelskeptiker.
Ändå ser jag ingen skillnad på ditt och mitt synsätt.
Kabelskeptiker anser jag vara dom som menar att kablar är betydelselösa. Men det anser ju inte du. Att man ska testa förutsättningslöst är väl något vi alla håller med om.
Jag körde länge med en signalkabel bestående oskärmad silverledare i plaströr med enklast möjliga kontakter i min anläggning. Det fungerade klockrent, men i andra anläggningar lät det skrikigt. Men min anläggning var lite återhållsam och mådde bra av den extra kicken.
Annars kan väl inte en sådan kabel kallas välkonstruerad. Men för mig passade den som hand i handsken.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/14 :  11:30:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nätkabeldebatten påminner om signalkabeldebatter i början av 90-talet.
Ingen påstår väl idag att signalkablar är betydelselösa och absolut inte kan göra någon skillnad.
Om 10 år är det nog ingen som ifrågasätter nätkablar heller.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/14 :  11:35:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag anser mig också som kabelskeptiker, på så sätt att jag tycker att fastän skillnaden mellan kablar ofta är ganska enkel att höra men det är som jag ser det helt fel ända att börja i. Skillnaden är fantastiskt liten jämfört med högtalare och akustik och jag tycker det är finlir helt enkelt.
Men nu handlar den här tråden om "hörbara skillnader" i allmänhet som jag förstår det och då kommer saker i ett annat läge. Detta behöver inte bli ännu en tjatig kabeldebatt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/14 :  11:48:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag håller med. Kablar är det sista man ska börja rota i. Säger jag som inte är kabelskeptiker.
Det är intressant när man kommit så långt att uppgraderingar av elektroniken blir väldigt dyrt. Det är först då kablar blir prisvärda.
Det enda som verkar skilja oss åt är att vissa avfärdar nätkablar enbart på teoretisk grund utan praktisk erfarenhet. Det är lite tråkigt att hela tiden få skrivet på näsan att man sitter och inbillar sig att man hör skillnad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/14 :  12:42:00  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Trevlig läsning!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/04/14 :  13:38:17  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Jax: Precis så som du gör när du rangordnar var jag ute efter vad andra tycker och har erfarenheter av. Vet inte riktigt själv hur jag skulle rangordnat det eftersom jag inte har så stor lyssningserfarenhet, men det låter vettigt det du skriver.

Sen det med kontruktionen ang. kablar är en annan femma, förstår inte riktigt vad du menar?! Jag tänker som så att matchningen är viktig på dom olika kablarna alltså att dom passar i systemet, så som märket, karaktären. Men för mig känns det som alltså jag vet inte och har inte så stor erfarenhet men att kablar tex. använder man för att få ut det sista och att man inte kan ändra något fruktansvärt på ljudet med dem?!?

Sen skulle jag nog tro att högtalarna spelar nog mest skillnad, nu menar jag att inom samma prisklass på grejorna alltså inte en cd och förstärkare för 2000:- styck till ett par 100K:- högtalare som är mycket krävande, för då kvittar det nog vad man kopplar på för olika högtalare i den klassen men ni förtår nog vad jag menar?

Sedan mellan cd, förstärkare, försteg och slutsteg vet jag inte riktigt...

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/14 :  13:42:26  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Henrik; Om du börjar med ett "bra" slutsteg och hyffsade högtalare (ser ju att du har båda) så har du bästa förutsättningar till "välljud"!
Jag tycker det stämmer rätt bra som Bernd skriver ovan !!

// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/04/14 :  13:48:42  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Visst är det skillnad på kablar, men ännu större skillnad på hur olika kablar elektriska parametrar, påverkar anpassningen mellan de olika inkopplade enheter. Det gör att kabel A som är "överlägsen" i en uppkoppling inte är det i nästa o.s.v.
Vi vet att en del av förklaringar finns att hämta i förstärkarnas kretstopologi framförallt i fråga om hur DC servon är konstruerade och annat, men det är mycket som inte kan förklaras.

När sedan en nätkabel innehåller råmaterial för några tior och tillverkaren blir väldigt "diffus" på frågan varför just hans kabel är den bästa och vad som motiverar priset hundratusen -- då blir jag skeptisk.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/14 :  13:55:56  Show Profile Send mayro a Private Message


och så kommer jag som anser ALLA sakerna är exakt lika viktiga.. För då nivåerna höjs så kan minimala fel vara skillnaden mellan att man tappar intresset eller att man anser det roligt o avkopplande med musiklyssning...

För i varenda högpresterande anläggning så HÖRS felen MER eftersom dom blir exakt lika mycket betonade som dom bra sakerna.. Och då minsta lilla fel finns så är tyvärr detta fel det man mest lägger märke till...

Det är alltid besvärligare o besvärligare "att få till" det då grejorna börjar stiga i nivåer...

På mindre avslöjande saker kommer man oftast knappt märka felen. utan det blir lite automatiskt bra ändå...ofta även bättre än dubbla nivån uppåt om den dras med småfel.. I alla fall enligt min erfarenhet och åsikt...

Så alla har nog "rätt" i sina graderingar man gör här o på andra platser o trådar..

men då man förflyttar sig i nivå uppåt så börjar finliret bli viktigare o viktigare ju högre nivå man går till..

egentligen har vi alla nog lite då o då upptäckt detta också. Se bara på alla som skriver dom hört en superanläggning och sedemera blivit klart mer imponerade i nästa rum där den där billigare spelade skjortan av den dyrare...

Där är oftast just skillnaden i hur viktigt allt blir då nivåerna höjs.. Allt hörs mer. Och igen då tyvärr hörs även felen mest tydligt eftersom vår hörsel reagerar mer på saker som inte låter trevligt mer än på saker som låter trevligt men inte ändå är på samma höga nivå egentligen...

Så i ett maximerat system måste alla parametrar vara lika viktiga... Och ingen komponent kan o får förbises..Sedan i praktiken kan en del accustik ju få stå tillbaks av estetiska skäl. Eller högtalarplaceringar av samboskäl tex. Så vart sedemera dom kompromisser för oss alla blir den fråga som mest avgör hur viktigt saker blir inbördes...

men till max finns endast en väg enligt mig.. ALLA saker är exakt LIKA viktiga..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/14 :  14:01:42  Show Profile Send Flint a Private Message
Bo Hansson skrev:
quote:
Visst är det skillnad på kablar, men ännu större skillnad på hur olika kablar elektriska parametrar, påverkar anpassningen mellan de olika inkopplade enheter. Det gör att kabel A som är "överlägsen" i en uppkoppling inte är det i nästa o.s.v.

Instämmer. Det är inte kabeln man "lyssnar" på i ett test. Det är kabelns inverkan i samarbete med anläggningen som helhet.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/14 :  14:07:14  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Bingo!

M
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/14 :  14:13:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Precis, och det är därför jag hävdar att kabelmicklandet kommer sent på "göra-listan".

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/14 :  14:13:36  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag har numera även märkt att just användande av rörgrejor är ytters förvirrande faktiskt..

Just kombinationen med rör o kablar kan verkligen skapa oreda för ett kabelfreak som underteknad...

För med ett rör kan en kabel prestera verkligen "inte roligt".. utan instängt o dystert.. Sedan tar man den där "vassa hårda kabeln" och sätter dit o det spelar som man aldrig trott va möjligt...

Jag har nyligen genomgått just nåt liknande här...

Så att hålla på med kablar då man lirar rörgrejor är nog en klart förvirrande sak i kombinationer som uppstår...kombinationsmöjligheterna blir ju oändliga..

Så enligt mig är ett rörbyte så solklart mer påverkande än en kabel någonsin kan bli och efter rörbytet är den kabel som före va bäst sämst...

Hua hua... Hemska hifivärld va grabbar.. Inga sanningar finns som man kan fastslå mer än att man gillar bra välspelande musik...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/14 :  14:13:49  Show Profile Send Flint a Private Message
Kort ot.

Bo Hansson. Hej! Vill bara säga att jag respekterar dig som veteran i branschen.

Slut ot.

(Edit, vimsig schwenscka)

Edited by - Flint on 2006/04/14 14:18:34
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/14 :  14:16:24  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message


Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/04/14 :  14:19:06  Show Profile Send Gus a Private Message
Jag har alltid kört efter den principen att högtalarna ska vara en eller ett par klasser bättre än resten av anl.
Hur ska jag annars kunna utvärdera vad som låter hur ?
När man sedan ska matcha resten av prylarna till varandra gäller det att ha tålamod och tur.
I mitt fall gäller det att ha mycket ork i slutsteget,(tungdrivet högtaleri)
Detta blev således prioriterat som nr.2
Signalkälla och förförst.har jag trixat lite med men det slutade som så att jag sitter med en billig cd-drive och en Behringer ultracurve som dac. samt en förförst.med rör som mjukar upp mina "ilskna" slutsteg.
Prismässigt är min anl.helt galen,
högt.kostade nya 50,000:- jag handlade begagnat för mindre än halva pengen.
Cd-drivens nypris var ca.3000:- köptes beg.för 1500:-
Jag har testat andra cd-spelare i anläggningen,den dyraste kostade en bit över tjugotusen,lät den bättre hemma hos mig.....?
Nix,bättre på en del saker sämre på andra så ett byte var inte motiverat den gången.
Matchning var ordet
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/04/14 :  14:37:13  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Att rörförstärkare påverkas på ett annat sätt än flertalet traditionellt uppbyggda halvledarbestyckade, styrker tesen att förstäkarnas kretstopologi är med i hur olika kablar "spelar".
Rörbestyckade förstärkare har ofta kort signalväg, modest motkoppling och sällan DC servo (OTL?).

Jag skulle gärna se ett inlägg av Bappe, som kan de här sakerna!

Bo Hansson Rauna(Opus3

Bo
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/14 :  14:53:19  Show Profile Send mayro a Private Message

Bo.. Jag skrev att rörstärkare skapar kombinationer i det oändlige eftersom vid rörbyte alla förutsättningar ändras radikalt.. Så vi inte missförstår varann här.. Jag skrev sålöedes INTE att rörstärkare reagerar olika än andra..

utan just att rörbyten gör så markant stora skillnader så även en investering på en halv mille på kablar knappast ens kan matcha skillnader man kan frambringa med olika rör... I alla fall inte med den tills idag begränsade erfarenhet jag fått av rörbyten...

Så tror jag "vi är på lene" med varann OM nåt missförstånd nu vart tidigare... Ser liiite ut som så ev...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/04/14 :  15:09:04  Show Profile Send markih a Private Message
Som sagt, en trevlig tråd...

Mayro skrev: "men då man förflyttar sig i nivå uppåt så börjar finliret bli viktigare o viktigare ju högre nivå man går till..

egentligen har vi alla nog lite då o då upptäckt detta också. Se bara på alla som skriver dom hört en superanläggning och sedemera blivit klart mer imponerade i nästa rum där den där billigare spelade skjortan av den dyrare..


Detta är j-kligt komplicerat. Jag betraktar alla hörbara förändringar som ett 'fel' och skillnadsutjämnare. Fel kan maskera andra fel.

Likaså kan olika delar i en anläggning ha olika typer av fel, varför det ibland blir svårt med kompensering på fel plats.

Hursomhelst har jag uppfattningen att kablar är jämförelsevis väldigt enkla att få till så att de hörbara felen hamnar långt under hörseltröskeln i de flesta anläggningar. Det kan dock alltid finnas situationer och anläggningar som är mer krävande men frågan är då om inte anläggningen skall ändras istället för kabeln?

Flint!
Tjena

markih
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/04/14 :  15:23:00  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Mayro: Det var inte ämnat som något svar på ditt inlägg, utan mer en iakttagelse att rörförstärkare påverkar kabelvalet annorlunda än halvledarbestyckade och det är vi ju överens om.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/14 :  15:43:18  Show Profile Send Flint a Private Message
markih

Howdy. Har du inte gått ur den där obskyra föreningen än och kommit till sans. Jag varnar dig, vad du än säger så säger jag tvärs emot. Även om du skulle ha rätt nån' gång.


Inlägget kanske kräver sin förklaring. Jag skämtade. Markih är en av mycket få medlemmar i den där föreningen som jag respekterar. Då klarar man att skämta med varandra.

Edited by - Flint on 2006/04/14 16:59:41
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/04/14 :  16:04:11  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Markih

quote:
Detta är j-kligt komplicerat. Jag betraktar alla hörbara förändringar som ett 'fel' och skillnadsutjämnare. Fel kan maskera andra fel.

Likaså kan olika delar i en anläggning ha olika typer av fel, varför det ibland blir svårt med kompensering på fel plats.



Men vad är rätt från början?

Byter en komponent, och upptäcker en förändring, blev det då "fel", eller kanske det blev "rätt", om det nu var så att det var fel i början.

Vad är egentligen rätt, är det en vedertagen kompromiss, och isåfall, vad består den kompromissen av för komponenter.

Ursäkta den förvirrade frågan

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/14 :  16:22:25  Show Profile Send Flint a Private Message
Tesen håller bara om man utgår från att det finns ett absolut rätt från början. Jag anser inte att det finns det.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000