HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var fanns basen (B&W 805S)?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2006/04/13 :  23:52:12  Show Profile Send whyman a Private Message
Var med en kompis och kollade på förstärkare häromdan. Och eftersom det finns många trevliga hifi butiker i Malmö blev det helt enkelt att resan gick dit.

Först ett litet stopp på Hifiskåne för provlyssning på lite olika förstärkare i prisspannet 3500 till drygt 11k.

Därefter gick resan till Hifiklubben för provlyssning på thule. För det första så var försäljaren väldigt märklig och ville inte alls dema thule för de var inte bra (enligt honom). Så istället lät han oss lyssna på en NAD. Men efter lite övertalning gick han med på att koppla in thulen till ett par B&W 805S.
Jag som under en lång tid velat lyssna på just 805-högtalarna blev mäkta lycklig. Men vart fanns basen. Det va verkligen bara diskant och mellanregister.
Skall det vara så eller var det en olycklig kombination av thule och 805S? Någon annan som råkat ut för detta nångång?

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/13 :  23:55:13  Show Profile Send mayro a Private Message

härligt.. en till som saknar basen i lyssningarna man gör "där ute"...

Jag tror det är oss det är fel på eftersom det är så förbåld kass bas alltid nästan i alla stero man ser o hör...

Det är snudd man snart börjar önska laudnes tillbaks som standard även på bra o bättre hifi...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/13 :  23:59:35  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Hade han "glömt" att den e BW ??

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2006/04/14 :  00:59:41  Show Profile Send whyman a Private Message
Där kan vi ha problemet. Tänkte faktiskt itne på Biwiring. Men det skulle inte förvåna mig. Får dit igen och provlyssna men då blir det med tidsbokning så de måste koppla det rätt :d

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/04/14 :  08:42:44  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Placering och rum?

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/04/14 08:46:59
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/14 :  08:52:55  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Lyssnade på en Thule integrerad och ett par 805S för några månader sedan. I butik. Spelade mäkta trevligt.

M
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/04/14 :  09:53:41  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag tror säljaren kopplade fel

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2006/04/14 :  10:50:16  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Har haft både Thule och B&W 805 Signature i min anläggning samtidigt. Spelade på ca 25m2 och betong väggar runt om.
Varje gång jag spelade så vart man lika förvånad hur det kunde spela så djupt och stort. Den kombinationen med rummet och de högtalarna så hade de nästa fått spela mindre bas. I mitt fall så måste rummet haft en rejäl puckel.. Flyttade och kom till nästan lika stort rum. Aningen högre i tak och gips i bakväggen. Satt även mot bakväggen här som i det förra. Basens frånvaro var total.

I detta fall så var det akustiken som spelade in. Man tror ofta inte att det är så stora ytor i butikslokaler, men i många fall så är det mkt större än man tror. Så i det stora hela. Man måste låna hem och spela i sitt egna rum för att se hur verkligen slutresultatet blir.

Mina erfarenheter med Thule så kan jag verkligen inte säga att de är "tunna" i sin klang.

Edited by - fatpipe on 2006/04/14 10:50:47
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/04/14 :  11:24:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä, jag tror att det - som alltid - är rummet i kombination av placering och högtalare. Jag har hört samma högtalare ett antal gånger och den kan man få låta väldigt bra ner till den naturliga gränsen för vad elementet klarar.

Som jag skriver i kokboken - var väldigt försiktig med omdömen efter lyssning i butik och skälen står i den (kokbboken alltså).

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/14 :  11:35:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Han kan ju ha vänt polariteten fel på ena högtalaren.
Men det är annars inte ovanligt att det låter tunt och skrikigt i en butik med stora lokaler.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/04/14 :  11:35:49  Show Profile Send U1 a Private Message
Om det var på Hifiklubben vid Mobilia så är jag inte förvånad, kunskapen ligger under den hos grannen El-giganten. Dom har SÄKERT kopplat fel.

/J
Go to Top of Page

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2006/04/14 :  22:05:22  Show Profile Send whyman a Private Message
U1:Om det var på Hifiklubben vid Mobilia så är jag inte förvånad, kunskapen ligger under den hos grannen El-giganten. Dom har SÄKERT kopplat fel.

Jo visst var det Hifiklubben vid Mobilia. Verkligen förvånande att en försäljaren nästan stoppar en från att lyssna på vad man är intresserad av.

Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2006/04/15 :  10:08:19  Show Profile Send Björn N a Private Message
Tjena

805:orna spelar bra med bas bara man ställer upp den rätt och driver med en kraftig förstärkare.
Thule ia 150B är givna valet om du är nyfiken på Thule, Ett annat Mkt trevligt alternativ är Denon PMA 2000AE ( definitivt mitt val!).
Däremot tycker jag inte att Nad går vidare bra ihop med B&W 805s...

Mvh Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/15 :  13:55:37  Show Profile Send Blue a Private Message
Hifiklubben vid Mobilia kan man inte ens med god vilja kalla en hifibutik, om jag får säga min mening... Grabbarna (i alla fall dom jag snackat med) där inne kunde lika gärna sälja brödrostar eller trädgårdmaskiner...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/15 :  15:21:51  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Det kanske var så att Nad redan var inkopplade och av lathet blev det så
De Hifi-klubben butiker jag varit in på har den servicen funkat bra.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/04/19 :  12:12:02  Show Profile Send Stickan a Private Message
Har varit inne på HIFI-klubben Mobilia ett antal gånger. Hörde mig för om ett NADförsteg en gång, då började försäljaren snacka om en Denonreciever. Vid ett annat tillfälle ville jag kolla in en Marantzstärkare, då var det bara NAD o Denon som gällde, en tredje gång var jag intresserad av ett NAD-slutsteg, då skulle jag istället köpa ett Thulesteg.
Vill de få sålt nånting överhuvudtaget egentligen?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/04/20 :  11:24:33  Show Profile Send jos a Private Message
Tänkte själv byta ut mina HFLS-1 och lyssnade därför på ett par 805S på Hifi-Klubben. Trodde att de skulle vara många resor bättre men det var de definitivt inte. Hade med mig en skiva jag brukar kolla bas med, madonna -ray of light?, och första låten har ett basspår som går väldigt djupt. Mina HFLS-1 klarar skivan otroligt bra med tanke på storleken men den lägsta basgången uteblev nästan helt på 805S.

Kan ju vara utsläckning i rummet iofs men man tycker att de borde ställt upp systemet någorlunda med tanke på att det är inte billigaste riggen precis. De körde med Classés integrerade som ligger runt 60k. Hur som helst så insåg jag snabbt att mina HFLS-1 faktiskt lät bättre så det var inget att snacka om.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/20 :  11:46:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
första låten har ett basspår som går väldigt djupt. Mina HFLS-1 klarar skivan otroligt bra med tanke på storleken men den lägsta basgången uteblev nästan helt på 805S.

Detta är inget unikt för B&W 805S, de flesta stativare går ju inte under 40 Hz i basen. HFLS-1 ska väl gå djupare än så dock. Men kompletterar man 805S med en eller två subbar blir det nog kanon. Om man nu måste ha de allra lägsta frekvenserna. Hur var det bortsett från basen jos, var HFLS-1 bättre på övriga parametrar som diskant och mellanregister också, ljudbild etc?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/04/20 :  12:32:10  Show Profile Send jos a Private Message
Jag minns inte fullt ut och dessutom har jag nog lyckats med en väldigt bra placering av mina HFLS-1 hemma. Det jag minns är att jag blev förvånad hur bra mina HFLS-1 är jämfört med 805. Jag har för mig att jag fördrog HFLS-1 i allt utom möjligtvis diskanten som jag tycker var relativt likvärdig. Möjligtvis att 805s diskant tenderade att låta aningens mindre vasst med bibehållen klarhet och skärpa, men inget jag kan svära på....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000