HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Systemgränser
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/04/09 :  13:32:29  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Har funderat en del på hur vi sätter våra systemgränser i vår strävan
efter "det perfekta ljudet" eller kompromissen "den fantastiska ljudupplevelsen" som de flesta av oss nöjer sig med!

De mesta av diskussionerna på forumet här berör anläggningsdelen, d.v.s. hårdvaran vilket är en ganska tight systemgräns. Somliga intresserar sig även för rummets inverkan och försöker akustikanpassa
lyssningsrummet för att förhöja upplevelsen. Jag skulle vilja expandera systemgränsen ytterligare och inkludera något som jag endast vid ett fåtal tillfällen läst om här på forumet, nämligen oss själva!

Jag kom på tanken då jag satt och lyssnade på några av mina mer frekvent spelade skivor och upplevde dessa på ett nytt sätt! Hur påverkar vår fysiska och psykiska kondition och hälsa vår upplevelse? Jag har själv en känsla av jag njuter mer av musiken då jag lyssnar på "tom mage" som exempel. Att lyssna på musik då man är stressad eller har mycket att tänka på kan säkert alla här hålla med om att vara ett slöseri med tid!? Mitt mentala välbefinnande efter att äntligen fått ordning och reda på mitt lyssningsrum var definitivt delaktig i den förhöjda upplevelsen idag!

Då de flesta av oss har någon form av begränsad budget kan det kanske
vara intressant att kartlägga vad som förhöjer och vad som spolierar
upplevelsen vad gällande kropp och sinne och sedan eftersträva att
uppnå dessa förhållanden till att börja med!

Vad har ni för tankar/synpunkter på detta resonemang?

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2006/04/09 :  13:58:36  Show Profile Send J. Consul a Private Message
Det som är värst tycker jag är när man just hört en anläggning som presterar bättre än ens egna, då är det svårt att njuta hemma tycker jag.

Bästa sättet för mig är att vara ensam hemma, sätta på en skiva blues eller jazz, dra ned belysningen och hälla upp ett glas whisky.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/04/09 :  14:02:07  Show Profile Send Adagio a Private Message
Håller med till 100%. Bäst låter det när man få vara helt ensam i huset och inget annat stör eller bör åtgärdas.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/04/10 :  20:01:50  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Hos mig är det nästan alltid bäst ljudupplevelse när: 1.ensam hemma 2.mörkt ute 3.endast sterarinljus tända 4.kakelugnen igång (kanske inte på sommaren dock) 5.sitter i sweetspot med en rejäl single malt

Artphotography
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/10 :  20:07:04  Show Profile Send Blue a Private Message
Dan: Det där låter ruskigt trevligt! Attans att man inte har någon kakelugn...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/04/10 :  21:10:45  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jo bäst är det ju när man är ensam hemma å det är mörkt ute och mörkt i rummet dvs kväll. Lustigt nog låter det allra bäst när man råkar få nån eller ett par timmar för sig själv oplanerat och man bara slänger sig på stereon å sätter på första bästa skiva. När man har planerat sin lyssningssession med utvalda skivor, drycker osv så blir ibland förväntningarna så stora att det inte låter så bra utan man hittar fel istället. Ibland vill säga, men som sagt dom där spontana oväntade musikstunderna brukar va häftigast.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/04/10 :  21:58:41  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
En sak jag gör, som nördförklarat mig mer än en gång, är att tryckutjämna öronen innan jag lyssnar för att bedöma. Jag håller helt enkelt för näsan, stänger munnen och blåser tills trycket slår över. Sen gapar jag eller sväljer så att trycket jämnas ut. Det brukar öka anläggningens värde rejält! Skämt åsido så är tanken att jag då kan räkna bort en faktor som annars förvanskar underlaget jag har till bedömningen.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/11 :  00:10:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tycker att det som kan påverka negativt är om man är uppstressad , slutkörd , mår lite almänt dåligt. Annars får jag samma kick vare sig ljuset är nedsläckt eller inte.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/04/11 :  00:37:17  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ihifi!

Jag trodde jag var den enda
Jag gör ochså så lite då och då och ibland gör det rätt så stor skillnad.

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/11 :  01:07:20  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jag saknar också kakelugnen !!

W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/04/11 :  11:37:47  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jo, kakelugnen är mycket roingivande....ökar njutningen ytterliggare. Den är dessutom direkt vänster om anläggningen så den är hela tiden i blickfånget när man sitter i sweetspot.

Artphotography
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/04/11 :  12:41:59  Show Profile Send Stormen a Private Message
Eftersom en del förespråkar att gå till distriktsköterskan o spola öronen, det ger ett rejält lyft, så fick det mig att tänka på överföringen mellen cortniska organet och hjärnan dvs elektriska impulser som skickas genom våran matris. Borde det inte finnas något utmärkt som ökar överföringen (bandbredden) eller att synapserna får bättre kontakt med varandra ?
På mentalsjukhus och vid svåra depressioner på äldre människor så har det hjälpt att ge elektriska stötar mot tinningsloben. Det kan förändra en människa fullständigt till det bättre alltså.
Man kanske ska hem o koppla in "tänkarmössan" till el-uttaget
Singel malt har en inledande funktion till avslappnande. För mycket alkoholhaltigt fludium leder även till andra spännande funktioner som inte direkt förbättrar hjärnans funktion vad det gäller klartänkthet mm. Men är en trevlig detalj i lyssningssammanhang.
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2006/04/11 :  12:49:40  Show Profile Send twostroke a Private Message
är det ljust ute så känns det "meningslöst" att lyssna på musik, i skymmning är det som bäst:) och det som förstör mest är om tv:n är på, även om den inte har nått ljud påslaget...
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/04/11 :  13:08:48  Show Profile Send boombox a Private Message
Gäller det "ljudupplevelse" så skall det för mig gärna vara tyst, mörkt, ensamt och avslappat men utan "valda drycker". Gäller det musikupplevelse spelar nog inte ljus/mörker eller sinnesstämning någon roll. Det gäller bara att välja rätt musik. Upplevelsen kan dessutom förhöjas med rätt sällskap och valda drycker. 8o)
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/04/19 :  20:17:46  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Det verkar som att de flesta håller med mig om att den egna sinnestämningen och mycket annat inte kopplat till anläggningen i sig spelar stor roll! Att våra öron och hjärnor är subjektiva vilket gör att vi upplever samma spår på samma CD på samma anläggning olika från gång till gång! Med det sagt vill jag ställa mig frågande till alla "finjusteringar" och tweaks vi håller på med: Hur vet vi att det är dessa som får oss att uppleva en förändring. Vi får inte heller glömma herr Placebo. Jag har själv många gånger varit övertygad om att jag hittat den optimala högtalarplaceringen bara för en annan dag hitta en annan som jag lite skamset sedan kommer ihåg var den ursprungliga, etc....

Någon som har en idé hur man kommer runt den här typen av "problem" utöver ändlösa långtids-blindtest, etc... Min nuvarande filosofi har därför blivit: tappar jag inte hakan vid ett första korttidstest så är det inte värt besväret, utan jag koncentrerar mig på att ge mig själv "rätt sinnesstämning" istället...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000