HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Snabb fråga! Gärna supersnabbt svar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:49:29  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Sitter här och monterar en ny pickup på min skivspelare. Jag är inte så värst kunnig inom området, därav frågan! Där pickupen skruvas fast finns ju ett spelrum för fästskruvarna. Den tidigare satt fastskruvad i mitten, vad bör man göra? Enkelt att skruva fast längst fram, tycker en novis som jag. Då får man ju pickupen rakt med tonarmen.

Gärna snabbt svar. Vill ha ihop den under kvällen, mycket nya vinyler som ska spelas!

Hade kameran intill, så jag bifogar en bild till min fråga så ni förstår vad jag menar!

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:56:00  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag är definitivt ingen expert på området men vad jag vet så ska du använda en mall som du justerar efter så att nålen hamnar på rätt ställe. Detta för att få rätt "overhang".
Det är alltså inte meningen att man bara ska skruva fast slentrianmässigt.

Någon annan kan säkert hjälpa dig vidare med någon gedigen webbplats med instruktioner e dyl.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:06:12  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Man tycker ju rent spontant, att med originalarmen kvar på spelaren så borde det finnas ett färdigt optimalt läge. Men som sagt har jag ingen aning! Jag vet ju att spelrum finns för att kunna göra justeringar...

Men om jag nu ska lyssna ikväll, hur ska jag då göra?
Synd man inte har manual till sin spelare så man kunde se rekommendationer.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:13:26  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Googla lite på modellen + pdf,så kanske du hittar manualen
och kanske någon info om hur du ska göra med nålen...


M

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:19:39  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Har redan försökt söka manual på nätet. Hittar bara manualer på EBay... till salu... men har inte ork att vänta så länge!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:24:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Nej, det är absolut inte " att bara skruva dit"...
Du behöver manualen till tonarmen och skivspelaren för att du skall få till det.

På vinylengine, www.vinylengine.com , kanske du kan hitta det du söker.

Att justera in en pickup är en konst. Det tar många försök innan man är fulllärd och kan få till det på ett bra sätt. Lycka till!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:27:52  Show Profile Send bliss a Private Message
Visst är det som PAC säger och ordet du behöver till din hjälp heter "protractor" sen tar öronen vid när du fått det hyggligt på plats.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2006/04/13 :  20:26:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är som Pac skriver en konst att fixa till en skivspelare så att den låter optimalt en av de bästa protractors jag har provat/använder finner du på denna sidan http://www.enjoythemusic.com/freestuff.htm de visar även hur man använder den.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2006/04/13 :  21:56:48  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Men..vad blev det för puppa då??????

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/13 :  23:27:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Enjoy the music's protractor ser riktigt bra ut, den skall jag testa.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/04/14 :  00:41:02  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Milleniumking,
manual klarar du dig utan, men en mall/protractor måste du ha för att få till rätt spårningsvinklar.
Om du laddar ner en mall från nätet, kontrollera att du får rätt skala på utskriften. Kolla med en linjal att måtten på nollpunkterna stämmer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000