HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Var köper man bra skruvar till ett hyffsat pris?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/04/13 :  17:35:15  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tjena alla DIY:are, detta blir min första post i detta forumet och jag har en liten fråga! (typiskt va?? )

Det är så att jag är nästan klar med ett Aleph 5 bygge (jag lägger upp bilder på forumet sen) Hela chassit är byggt av aluminium och jag behöver snygga skruvar för att sätta ihop det hela på ett prydligt sätt!

Jag behöver M4 skruvar (grovgängade),insex kryss eller torque som är snygga att bygga stärkare med. Gärna svarta eller något i den stilen och helst med rundad skalle. Längden är 12mm.

Materialet lär inte vara jätteviktigt då jag anser risken för galvanisk korrosion minimal i en inomhusmiljö.

Någon som har ett bra tips så mottages detta tacksamt!

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

Edited by - UnholyRishna on 2006/04/13 19:41:54

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7801 Posts

Posted - 2006/04/13 :  17:37:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Svarteloxerad maskinskruv med insexskalle köper jag på järnhandeln, annars finns det nog på Elfa. Gratis är de dock inte...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/04/13 :  17:42:12  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Fuling:

Vilken järnhandel? går det att beställa online?

MvH / Martin


Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:34:32  Show Profile Send matsj a Private Message
Hur ser en grovgängad m4 skruv ut .

Hur många vill du ha ? Jag kan skicka till dig har gott om sådana.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:56:07  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
matsj:

Well, de ska vara grovgängade enligt de gängstålen jag använde
Hade det inte stått att de var grovgängade så hade jag förutsatt att de faktiskt var vanliga M4 gängor vilket det säkert också är. Det verkar vara vanliga standardskruvar men jag skulle tro att man kan få tag i finare gängor om man vill.

Vad är det för utförande på de du har?

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:33:52  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Standardstigning på M4 tror jag är 0.8 om jag inte missminner mig totalt.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:34:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Står inte M'et i M4. för att det just är Metrsik gänga (?)
Jag trodde iaf att det då var en standard gänga.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:39:28  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Står inte M'et i M4. för att det just är Metrsik gänga

Rätt! Men det finns olika stigning på dom.
ex,vis M5 med stigning 0,8 eller 1,0 mm per varv.



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:44:52  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Reeltoreel:

Tror stigningen var 0.7 på M4 Kommer inte ihåg exakt. Ska tillbaks till verkstaden på tisdag och ska kolla upp detta närmre då!

Fram tills nu så trodde jag också att det bara fanns en typ av M4 gänga osv! =)

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:46:28  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Kan vara 0,7mm på M4

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:47:16  Show Profile Send matsj a Private Message
M4 är stigningen 0,7 mm enligt iso standard. Jag har dem på jobbet skall kolla på tisdag vad jag har om det inte är jättebrått och hundratals du behöver .

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:56:28  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
matsj:

Nu märker jag att jag har varit helt yr i huvudet,, måste vara trött eller något, det är 24 stycken jag behöver om jag ska sätta på alla ställen som behövs fast iofs behöver jag ju inte sätta eloxerade dyrskruvar på bak- och undersida. Fast det e alltid skönt med lite reserv =)

Kolla gärna upp vad du har så väntar jag tålmmodigt

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/04/13 :  20:01:05  Show Profile Send matsj a Private Message
Kollar vad jag har på tisdag. Har en sortiment låda med svarta m4 på jobbet + att jag får en massa över vid olika monteringar.

Pm ar dig på tisdag U-R

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/04/13 :  20:05:51  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
matsj:

Tack så mycket! Även natureloxerade/(obehandlad finish) Kan vara intressant om formen är rätt (rundade och snygga, kryss torque eller insex kvittar) 12mm långa men 16 fungerar nog också!

MvH / Martin



Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2006/04/14 :  17:43:28  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
De kullerförsänkta rostfria skruvarna på Biltema blir det väldigt snyggt med om man försänker.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=666&iItemId=88429
Dom ser bättre ut i verkligheten.

Edited by - Tobias_Sv on 2006/04/14 17:44:12
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/04/15 :  15:14:03  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
jo de kan nog vara helt okej. Problemet som gör att jag helst undviker att försänka är att det var väldigt svårt att få hålen att passa perfekt i bygget. Gjorde misstaget att borra upp hålen i topplattan och bottenplattan med vanlig borrmaskin, och då det var en kass jäkla biltemamaskin så hamnade hålen överallt förutom där de skulle. Well, slutresultatet blev bra men jag behöver skruvar med skallar som döljer en del..

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

Edited by - UnholyRishna on 2006/04/15 15:14:58
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000