HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY kretskort (lödöar försvinner)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2006/04/04 :  19:06:56  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Tänkte lite kort beskriva hur jag gör mina kretskort... Har under en längre tid funderat på hur jag ska göra det så smidigt som möjligt, utan att behöva använda solariet på gatan

Byggde mig först en UV-låda ala Kjell&Co



Skriver sedan ut min layout på ett transparent ritpapper (sådant som bl a används av arkitekter). Blir ett mycket bra resultat när jag använder mig av min bläckstråleskrivare.



Bilden visar det utskrivna pappret plus mitt testkort.



Kortet är belyst som mest under 9 min, den högra änden. Varje minut har jag dragit undan ett mörkt papper(ca 1 cm) och den vänstra kanten är således bara belyst under 1 min. Framkallningen tog sedan ca 7,5 min. Utifrån detta testkort har jag sedan kommit fram till att en belysning om ca 8,5 min bör passa mitt papper m m. Den tunnaste ledningne är 0,25 mm, följt av 0,5 0,75 1,0 1,5 2,0 3,0...

Som framkallare och etspulver använder jag mig av den vanliga sorten som finns hos Elfa och Kjell & Co.

Känner mig klart nöjd med mitt testkort och vet nu hur jag ska gå vidare för att få ett bra resultat.

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //

Edited by - loovet on 2006/04/14 16:08:55

grodan
Member

99 Posts

Posted - 2006/04/04 :  19:18:18  Show Profile Send grodan a Private Message
menar du OH-papper när du säger transparent ritpapper?

// Jonas
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/04 :  19:26:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Här kommer ett par tips från mig också

Jag bygger lite elektronik på jobbet för närvärande och behövde därför etsa kretskort

Jag införskaffade följande från RS (som vi använder som elektronikleverantör)

*Framkallare i applikatorform
363-6517
Väldigt smidigt, det finns även stripper och flux i samma serie. Perfekt för mindre kort och resultatet är bra

*Fine etch crystalls
Artikelnummer 363-6573

Dyrt, men det går inte åt mycket pulver till ett kretskort.
Jag etsade genom att lösa pulvret i en glasbehållare med ca 45-50 gradigt vatten (lite mer än fingervarmt), behållaren ställde jag sedan i ett större kar med varmt vatten för att hålla temperaturen, På detta sätt behövdes ingen värmare.
I med kortet och sedan rörde jag om med en stav i ca 8-9 minuter. Klart!
Största fördelen med detta pulver är att det är lättare att hantera än de vanliga varianterna, inga fläckar på kläderna osv.


Edited by - f95toli on 2006/04/04 21:16:47
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2006/04/04 :  21:13:30  Show Profile Send kjb a Private Message
En fråga angående framkallningen. Vilken temeratur ska man ha på framkallningsvätskan? Det lilla jag har försökt så blev det väldigt effektivt att värma vätskan rejält, alldeles för effektivt faktiskt då all lack frättes bort på kortet:( tog inte så många sekunder.. Men samtidigt verkar det inte hända så mycket alls om man bara har ljummen vätska.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/04 :  21:20:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror du menar etsvätskan.
Svaret är att det beror på vad du använder, melln 45 och 60 grader men det bör stå på påsen.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/04/04 :  21:30:35  Show Profile Send Kmj a Private Message
haha, fan vad bra. Jag satt och kollade på just detta i kjells katalog idag. Fint att se att det funkar

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2006/04/04 :  21:40:21  Show Profile Send Goffe a Private Message
Jag började oxå etsa kort för några år sen. Byggde mig liknade UV-låda som du har och började belysa länge 3-4min. Nu belyser jag 90 sek och tycker resultatet bli utmärkt. Beror säkert på vilken typ av kort så klart.

Framkallare rekomendera jag Lut/propplösare i livsmedel affärer. Kosta nån tia och räcker evigheter. Det är samma sak som det du köper på ELFA NaOH. Blanda svag för bättre kontroll nån tesked för 1liter vatten. Det kan dröja lite tag innan det händer men det kommer och syns vid omrörning.

Temperaturen är mycket viktig för etsprosessen.

edit:
ex.http://bildarkiv.hififorum.nu/goffe/dac2.jpg
http://bildarkiv.hififorum.nu/goffe/pcb3.jpg

/Goffe

Edited by - Goffe on 2006/04/04 21:49:57
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/04/05 :  01:38:42  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
vad häftigt!
jag har nyss fått en bok med massa scheman till en massa kort,men kom på att de behövdes etsas oxå!

Det e säkert inte svårt,men jag vill mig ge inte på d än...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/04/05 :  03:26:33  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
En arbetskamrat skriver ut layouten på blankt papper med laserskrivare, lägger pappret med layouten mot kopparlaminatet och stryker med strykjärnet på låg värme. Tonern förs över på kopparn och ingen UV-exponering behövs.

Påminner om den "gamla goda tiden" när man ritade banorna med tusch-penna direkt på kortet innan man etsade den.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2006/04/05 03:27:55
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/04/05 :  08:40:14  Show Profile Send Resonans a Private Message
Man skulle ju kunna slakta en gammal flatbäddsscanner och göra om den till exponeringsbox. Är man riktigt fiffig kunde man sätta lampan på läshuvudet och låta den oscillera ("scanna") under exponeringen.

...music is the best...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/05 :  09:57:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag ska påpeka en annans sak. Jag skriver alltid ut layouten på vanligt pappaer, inte OH eller liknande. Det fungerar utmärkt.
Så har jag gkort i många år det är alltså inte kopplat till de "nya" trick jag tipsade om ovan (dvs det fungerar lika bra med vanlig framkallare).
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/04/05 :  11:56:41  Show Profile  Visit peranders's Homepage
... precis, filmen behöver inte vara helt genomskinlig. Vanlig matt ritfilm funkar också.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/05 :  12:53:28  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag printar ut med en vanlig bläckspruta på ett papper som heter "Glama MicroDraft Hochtransparent". Tillverkare "Schoellershammer". Tippar att man kallar det ett halvgenomskinligt ritpapper. Köpt på bokhandeln. Belyser med två 100-kronors byggstrålkastare på 300W och framkallar i kaustiksoda, ett kaffemått i en liter vatten. Sen etsar jag i saltsyra, väteperoxid och vatten 1/1/4. Jag är nöjd.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/04/05 :  14:38:43  Show Profile Send cittroman a Private Message
Flint!
Hej.

Nya regler har väl ändrat styrkan på väteperoxiden nu för tiden har jag för mig.
Jag köpte och blandade som jag brukar men då bidde det bara skit.
Då såg jag att styrkan var halverad på väteperoxiden

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/05 :  14:48:01  Show Profile Send Flint a Private Message
Tjenare cittroman. Länge sen'.
Jo det stämmer nog bra det. Vet inte, men det beror kanske på någon bombterroristvarning att väteperoxiden sjunker i styrka.
Kanske dax för fördelningen
1 del saltsyra
2 delar väteperoxid och
3-5 delar vatten.

Hur blandar du?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/04/05 :  14:52:10  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag hamnade nog på samma fördelning, men det blir lite labbande varje gång tycker jag.
Nästa gång skall jag testa natriumpersulfat.

Nu måste jag tebaks till jobbet, vi höres.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2006/04/05 :  19:28:44  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Grodan:

avser inte OH-papper utan som Flint nämner "ett halvgenomskinligt ritpapper".

Goofe:

mycket snygga kort du gjort!

Flint:

Det där med saltsyra, väteperoxid och vatten ska jag nog prova någon dag. Verkar betydligt enklare då man inte har ett etskar med temperatur. För det är väl så att denna lösning inte behöver tempereras?

/loovet




// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2006/04/05 :  19:28:44  Show Profile Send kjb a Private Message
f95toli. Nej jag menade framkallningsvätskan :) Det står ingenting någonstans om hur varm den ska vara, så jag antar att det ska vara rumstemererat då? eller? Men för mig har det knappt hänt nåt vid den temperaturen.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2006/04/14 :  15:26:12  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
När jag nu gör mina kort så belyser jag dem i min låda ca 8,5 min. Varefter de får ligga i framkallningsvätskan (inköpt på Kjell&Co) 7.5 min.

Vissa av mina lödöar försvinner när jag etsar kortet Men bara 2 cm ifrån en försvunnen lödö så ser kortet mycket bra ut

Etsningne kan jag inte tänka mig är den tidskritiska delen i mitt problem. Tror snarare att det antingen är själva belysningen eller framkallningen.

Vad tror ni om min framkallningstid?

Vad tror ni att jag gör för fel?

Bedömmer det som att jag har ett hyfsat tryck mellan laminat och det papper jag skrivit ut layouten på, så jag tror inte att det ska lysa in sidovägen.

Tacksam för era kloka tankar

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/04/14 :  17:55:53  Show Profile Send Lovan a Private Message
Du kanske kan ta en bild så vi får se hur det blir?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/04/14 :  18:41:37  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
He he, väteperoxid ja. En fredageftermiddag på ett lab jag jobbade i för länge sen, så skulle jag blanda ihop en ets. Följde "receptet" till punkt och pricka, allt går bra, hälla ner det i en flaska, allt bra, på med korken ta ut den ur dragskåpet. Plötsligt känner jag att flaskan blir varm, in med den i dragskåpet, ner med glasluckan och spring. Kaboom, ets i hela dragskåpet och på golvet. Lovely. Städa i tre timmar bidde det, som tur var så var det ingen av de vanliga etsarna jag blandade så det var ingen HF i den, vilket hade varit riktigt nasty. Så, väteperoxid, var försiktig.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/04/14 :  20:08:48  Show Profile Send Lovan a Private Message
DIY är farligt
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2006/04/15 :  13:39:20  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Här kan ni se en bild över hur mina över försvinner...

Vad tror ni är mitt problem...

/loovet


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2006/04/15 :  14:14:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Inte legat i för länge?Det är ju ganska tunnt just vid dessa ställen.Blev så åt mig när jag för länge sedan etsade genom att rita med tuschpenna.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2006/04/15 :  14:25:27  Show Profile Send fenwick a Private Message
När jag framkallat så har jag vaggat kortet sakta i NaOH och då ser man hur resisten sakta försvinner. Man ser även att framkallningen är klar. Jag skulle inte hänga upp mig på framkalla en specifik tid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000