Author |
Topic |
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 13:23:19
|
Mätnisse var ett olyckligt ordval från min sida, jag ångrar det och tar tillbaks det. Om man upplever sig ha fått ett lyft i sin anläggning av tex ett kabelbyte så tycker jag att man kan säga det utan att behöva redovisa detta "vetenskapligt". Jag tycker inte att andra behöver håna och skriva den personen på näsan. Det är väldigt omtänksamt av de personer som av generositet eller "godhet", även om det inte direkt ser ut så i de inlägg jag refererar till, försöker tala om hur fel jag har som upplevt förbättringar i min anläggning. Korstågen för länge sedan var ju också gjorda i "godhetens" namn för att förklara hur fel vissa människor hade och hur de borde se på tillvaron istället. Godheten enligt min mening borde gå i acceptansens och ödmjukhetens tecken. Jag vet att det finns flera personer som tagit väldigt illa upp av den "godhet" som erbjudits av "de som kan mäta" eller som tillhör en viss uppfattning. Det är kanske inte den roll och uppgift man har som duktig "mätare" i "godhetens" namn? Bara några tankar och reflektioner från min sida. |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 13:27:39
|
Jag läste nyss att det faktiskt går att mäta skillnader på kablar på ett annat fora.. bara en notis...
Men topic är fortfarande även om ämnet gör att man själv drar iväg hele tiden varför "NEjsägarna" inte är själva ute o undersöker utan enbart säger nej?
Och att man undersöker där skillnader uppges o inte där man redan tidigare funnit noll skillnader.. För man "forskar" ju där "fenomen" uppstår oftast.. Inte där nada finns... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 15:27:16
|
quote: varför "NEjsägarna" inte är själva ute o undersöker utan enbart säger nej?
Jag har jämfört och fått varierande resultat. Jag har även fått varierande resultat på samma jämförelser. Därför ät jag tveksam till att det är någon igentlig skillnad mellan nätkablar. Finns igentligen ingen testmetod som jag ser det som skulle knna utröna det ena eller andra.
quote: Och att man undersöker där skillnader uppges o inte där man redan tidigare funnit noll skillnader.. För man "forskar" ju där "fenomen" uppstår oftast.. Inte där nada finns...
Som jag har sagt, jag har hört skillnader här, både ensam och med flera personer som alla höll med. Men man blir ganska kritisk till sitt eget sinne när man jämför två identiska saker och uppattar dem olika. Då vill man ha något som verifierar att det verkligen är en skillnad. Varför inte bara nöja sig när det låter bra tänker då någon? För att alla har väl upplevt den där småtrista mognen när man känner för att lyssna på musik och det låter inte alls bra. Basen låter tråkig, luftigheten saknas och allt är allmänt skit. In och leta på annnonssiterna efter en möjlig uppgradering. När man inte hittar något kul går man ut och sätter sig framför anläggningen igen för att lyssna på ännu mer tråkig musikupplevelse. Men vänta, nu svänger det istället. Det låter helt fantastiskt roligt och skivbyten går av bara farten. Och när man då inser hur lätt man påverkas av sitt egna sinne till att tycka någonting så blir man skeptisk till det mesta. Framförallt sådant som inte ens går att mäta fram eller förklara med någon vetenskaplig tes...än så länge åtminstonde. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 15:54:41
|
Är det inte så att nej-sägarna undersöker saker på ett annat sätt än ja-sägarna? |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 15:59:34
|
quote: Är det inte så att nej-sägarna undersöker saker på ett annat sätt än ja-sägarna?
Utveckla gärna. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 17:08:34
|
kaffekoppen..Nee, det är inte vanligt att man får reklam om kablar via pm, men det finns nog en förklaring här. Du är helt enkelt en oskuld på det här forumet som sitter med supra ply, då ser nog en del sin chans att omvända dig, "easy pray" :) He he, sorry jag kunde inte motså. Glad påsk på er alla.
Förresten, jag sitter med EKK och får inga PM, vad f?n nu då? Hmm, jag nog för gammal. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 17:29:11
|
inte jag heller claes irland... Inte jag heller...
Så leverantörer!!.. skärp er.. Sänd även OSS erbjudanden ... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/04/14 17:29:36 |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 20:11:08
|
Cleas och Mayro,
Man kanske skulle tala om att man lekt med den här hobbyn i över 20 år, då kanske man slipper reklam om dyrkablar man iallafall inte hör skillnad på ;-)
|
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 21:48:37
|
Från öppningsinlägget:quote: Varför inte ta er tiden o orken att se vår hobby som outforskad till fullo.. Och ev söka svar gemensammt..
Är vår hobby outforskad? Jag tycker att audiofiler har utforskat och utforskar för fullt. Har vi inte lärt oss något på vägen, då? Vad i så fall?
----
Vissa hävdar att vi lärt oss att kablar har liten inverkan. Andra håller inte med. |
...perspektiv... . |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 22:01:26
|
kaffekoppen.. Hörru snubben nu får du visa RESPEKT och i alla fall stava Claes rätt. :) Blev ju nästan en rap låt av det där. Skämt och sido, jo att du har pillat med det i två decennier borde minska möjligheten att du ses som oskuld och easy pray. :) Jag tror jag ska försöka vibrationsdämpa min EKK när jag kommer tillbaka till Sverige. He he. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 22:48:21
|
Claes,
Såg det men orkade inte ändra!
Jag är alltså inte dålig på att stava, bara respektlös :-)
he he |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 16:43:37
|
Till att börja med, jag är ingen forskare, fysiker eller dyl. Jag jobbar bara på ett enkelt lab. Men jag älskar musik och för spela det så behöver man hifi. Så för runt 15 år sedan så köpte jag min första riktiga "hifi anläggning" och började köpa tidningar och åka på en del mässor. Och det man lärde sig var från tidningar, lokala handlare och en del andra med samma intresse. Där har vi det största problemet. Den totala oförmåga för någon som helst kritisk tänkande och ifrågasättande. Första 10-12 åren så mötes jag BARA av tidningar och handlare som hävda att t ex kablar gör stor skillnad. Ingenstans under den tiden fanns det ingen som helst information om att det kanske inte var så.
Samma har vi nu med. Stort sett alla tidningar kör på samma stuk, dom lyssnar öppet och skriver vad dom upplever. Detta uppfattas som fakta för många. När man sedan går ut på det största forumet i Sverige för hifi intresserade, vad läser man då? Jo, samma sak här. Dom få som ifrågasatt dessa påstående har blivit avstängda eller några har tröttnat på ständigt få föra sin åsikt i motvind. Så exakt vart är mångfalden på detta forum? Mångfald endast om man tillhör subjektivister?
quote: Ja varför grabbar??? Detta är ju helt sjukt att vi bråkar.. Även vi MED resultat VILL ju veta hur detta går till.. För med tur FINNS en förklaring.. Den är INTE placebo o inbillning.. Så kom inte dragande med detta här...
Här har vi det stora problemet. Tobben anser han blir förlöjligad när jag säger att man kan få påstå att man hör skillnad mellan nätkablar mm, samma som folk får påstå dom sett troll och UFO. Det som visst verkar vara stort problem för vissa på detta forum är att egna upplevelser under öppna tester inte är fakta! Så är det bara och gilla läget. Det gör absolut inte att man inte ska fortsätta gilla sina upplevelser, berätta om dom, mm. Men när man kommer med ordet fakta så räcker det inte med dessa upplevelser. Då är det fortfarande under kontrollerade tester och blint som gäller. Jag säger absolut inte att dom/ni skulle inte kunna höra skillnad under dessa tester. Jag säger att ingen har lyckats med det hittills och tills någon fixar det så får man anta det är placebo effekt som gör folk får dessa upplevelser.
Under min tid på detta forum så har det flera gånger varit uppe om blindtester ihop, men alla, vad jag vet, har runnit ut i sanden. Jag tycker det är jäkligt synd. Varför inte ta tag i detta och få det gjort? Hör man skillnad då så gör man, gör man inte så gör man inte. Inget speciellt konstigt med det hela och man kan ses i verkligheten istället för sitta här bakom en dator.
/Mattias |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 16:58:41
|
Jag håller med dig nin om att det vore oerhört intressant med (väl)organiserade blindtester av kablar. Framförallt då av nätkablar. Även av cd-spelare vore intressant eftersom vissa hävdar att skillnader mellan dessa är försvinnande små eller till och med icke existerande. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 17:23:30
|
Jag tycker det är av mest konsumentintresse att testa apparater av olika slag, eftersom det är här man kan finna de stora skillnaderna mellan olika apparater. Kablar kommer då långt ned på listan. Matte, att det är dokumenterat skillnad i soundet från olika CD-spelare är ett dokumenterat faktum! Om någon påstår annat, är det fel. Däremot kan man vara ganska överens om att skillnader mellan olika CD-spelare är klart mindre än mellan olika högtalare, exempelvis. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 17:29:35
|
quote: Däremot kan man vara ganska överens om att skillnader mellan olika CD-spelare är klart mindre än mellan olika högtalare, exempelvis.
Absolut, jag håller med. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Per2
Member
241 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 20:14:23
|
Hej.
Jag har inte orkat följa med i hela kabel debatten. Men har ett förslag till alla kabelskeptiker:
Jag har några kablar av rent bandsilver hemma i garderoben och skulle gärna skicka över dem mot att ni betalar fraktkostnaden. De är lite spretiga i diskanten men man hör enligt mig en tydlig skillnad på ljudet.
Min tanke är att kablarna sen går vidare till nästa kabelskeptiker och sen vidare till nästa.
Finns det något intresse?
|
Simon Sachs Ståhl |
|
|
Per2
Member
241 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 20:16:57
|
Jag kanske missuppfattade diskussionen.
Hör man skillnad på högtalarkablar men inte på nätkablar? Mitt förslag gällde iallafall högtalarkablar. |
Simon Sachs Ståhl |
|
|
Per2
Member
241 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 20:18:54
|
Kanske skall lägga till att jag inte säljer kablar utan är ute efter att berika vårt gemensamma hifiintresse. |
Simon Sachs Ståhl |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 20:18:59
|
quote: men man hör enligt mig en tydlig skillnad på ljudet.
Tydlig skillnad mot vad? En vanlig kopparkabel eller? Nå, vad säger ni skeptiker (jag är inte en själv..)? |
|
|
|
Per2
Member
241 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 20:32:39
|
Mot deras egna högtalarkabel tänkte jag......???
De bör höra en skilland oavsett vad de har för kabel.
Enda frågan att besvara "Hör jag någon skillnad?" Positivt eller negativt spelar ingen roll bara om de hör en skillnad.
|
Simon Sachs Ståhl |
Edited by - Per2 on 2006/04/19 20:33:14 |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 20:43:07
|
quote: Min tanke är att kablarna sen går vidare till nästa kabelskeptiker och sen vidare till nästa.
1. Jag tror väl ingen har påstått, att det skulle vara omöjligt att höra detektera skillnader mellan en gravt felkonstruerad högtalarkabel och en korrekt sådan? (Att uppleva skillnader vet vi alla att folk lyckas med)
2. Varför tar samtliga "kabelfreaks" för givet att de är de enda som har testat x antal kablar, medan kabelskeptikerna sitter och muttrar helt ovetandes i praktiken?
Poängen ligger väl mer i detta;
quote: De är lite spretiga i diskanten men man hör enligt mig en tydlig skillnad på ljudet.
jaha, och hur mycket kan denna marginala skillnad (felet?) tänkas vara värd 100kr..? Lägg till en snygg strumpa och en box så är vi uppe i 2000:- Vänta lite, vi cryobehandlar dem så kan vi lägga till ytterligare en nolla.. och så vidare.. och så vidare |
kabelskitsnackare
|
|
|
Per2
Member
241 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 20:51:14
|
Hej Sampix.
Uppfattar jag detta som att du inte är intresserad? Jag skall väl poängtera att de är ett hemma-snickeri så det med att de är "gravt felaktigt konstruerade" får du själv avgöra
Mvh |
Simon Sachs Ståhl |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 20:59:33
|
Hej Per,
quote: Uppfattar jag detta som att du inte är intresserad?
Jag är inte intresserad. Har ägt fruktansvärt många kablar med priser från allt mellan 100-40000:-, så jag har testat en hel hög... Och ja, även upplevt stora skillnader (som av någon anledning försvann efter någon vecka/månad då nästa mycket "bättre" kablar hägrade).
quote: Jag skall väl poängtera att de är ett hemma-snickeri så det med att de är "gravt felaktigt konstruerade" får du själv avgöra
De behöver inte alls vara dåliga för det
|
kabelskitsnackare
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 22:44:06
|
quote: Tobben anser han blir förlöjligad när jag säger att man kan få påstå att man hör skillnad mellan nätkablar mm, samma som folk får påstå dom sett troll och UFO.
Jag har sett ett ufo men jag hör inte någon skillnad på nätkablar men signalkablar hör jag skillnad på varför hmm jag vet inte.
quote: (som av någon anledning försvann efter någon vecka/månad då nästa mycket "bättre" kablar hägrade).
Där har du rätt sampix att det finns skillnade men jag har själv upplevt att man vänjer sig vid kablarna och söker nytt för att få den där aha upplevelsen men själv är jag numera bara ute efter en välljudande anläggning enbart för att lyssna på musik.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 09:29:47
|
Att mäta skillnad på kablar finner jag ganska ointressant. Däremot att ställa upp en anläggning som ett antal tycker att dom hör skillnad på kablar i och sedan mäta på hela härligheten tycker jag är mer intressant. Att tala om att en kabel låter på ett visst sätt jämt borde vara omöjligt eftersom olika förstärkare och signalkällor kommer påverkas av lasten dom ser. Om det låter bättre enligt många/alla med en viss kabel i en viss anläggning är det då verkligen kabelns förtjänster vi hör? Eller är det den "dåliga" förstärkarens fel som minskar? Sedan testar man kabeln i en anläggning med en förstärkare som inte påverkas av lasten eller omgivningen är relativt störfri och plötsligt finns det ingen skillnad på kablar. Så min poäng det kanske inte finns så stora skillnader på kablar men i enskilda fall kan det totala ljudet påverkas mycket fast inte av det man tror. Har empirisk erfarenhet att en Naimkabel är kass. Den fick nämligen mina Leak TL12 att självsvänga. Är då kabel dålig? Nej men kombinationen. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Topic |
|