HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför verkar ingen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/13 :  14:56:18  Show Profile Send mayro a Private Message
Av sk "nejsägarna" till kablars vikt ALLTID nobba att ta kostnaderna o besväret att faktiskt kolla upp sin åsikt via besök hos oss som anser vi vinner klart o tydligt på bättre tyvärr ofta dyrare kabelval än det enklaste o billigaste som troligen är Ekk...

"Man" spenderar otalig tid på att diskutera vetenskap o allt möjligt.ofta via rent förlöjliganden tyvärr.. Även från båda håll.. Men mest trotts allt från "nejsägarsidan" Men man tar inte sig tiden att besöka o ha skoj o trevligt och kolla av vad "vi andra" har för skäl till VÅRA resultat vi berättar om.

Enlig mig som följer discovery o andra program där forskning OFTA är på tapeten så är ALLTID det "ej förklarade" det man söker finna lösning på ifrån vetenskapsintreserade sidan

Men inom hifi så finns helt enkelt inte detta "intresse" ens på nivån att "man" tar sig tid att besöka o faktiskt själv få kolla av personligt...

Jag vet en del säger.. "varit där o gjort de där men fann inget"...

Kan nog stämma bra iofs.. Men det är ju inget bevis.. Det är endast ETT resultat.. Skillnaden är ju att VI har resultat.. Och det torde ju vara hos OSS man kollar av. Inte där man INTE fått resultat...

Bakvänt detta enligt mig. Och inte främjande av direkt samarbete till att efter årtionden finna lösningen till VARFÖR det hos en större grupp faktiskt blir skillnader...

Ja varför grabbar??? Detta är ju helt sjukt att vi bråkar.. Även vi MED resultat VILL ju veta hur detta går till.. För med tur FINNS en förklaring.. Den är INTE placebo o inbillning.. Så kom inte dragande med detta här...

Varför varför dessa evinnerliga trista diskutioner? Varför inte ta er tiden o orken att se vår hobby som outforskad till fullo.. Och ev söka svar gemensammt.. Mina dörrar är alltid öppna för besök o ha skoj med vår gemensamma hobby och rekration musiklyssning...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/04/13 14:57:35

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/04/13 :  14:59:30  Show Profile Send arcam a Private Message
Håller med dig mayro, det kostar ju inget
att prova.

Edited by - arcam on 2006/04/13 15:00:24
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/13 :  15:23:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag respekterar åsikter baserade på erfarenheter.
Jag respekterar inte åsikter baserade på fördomar och tyckande.
Om någon testat en kabel och inte hör någon skillnad så får vi som hör skillnad acceptera att det inte alltid tycks fungera.
Men det är uppenbart att dom flesta som är negativa till nätkablar aldrig ens prövat.
Deras åsikter är ointressanta, hur mycket tekniska förklaringar om varför det inte kan fungera dom än drar fram. Uppenbarligen vet vi för lite om det här.
Nu Mayro får du säkert en fråga om varför vi inte vill vara med i blindtester.
Låt oss svara: det vill vi gärna om någon tar på sig omaket att organisera en. Men jag åker inte över halva Sverige för att övertyga skeptiker som själva är för lata för att testa. Testar man inte, så är man egentligen inte intresserad, utan bara ute efter att fördriva tiden på internet med en massa meningslöst tjafs.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/13 :  15:35:05  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag har fått intrycket att blindtester förkastas av de som anser att kablar har betydelse, att skillnader framträder först efter en längre tid?

Sen måste jag säga att jag delar åsikten att man testar saker om man är intreserad, men vissa saker känns ju onödigt att testa, särskillt om man på förhand kan avgöra svaret.
Men prova är alltid kul :-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/04/13 :  15:37:30  Show Profile Send hman a Private Message
Håller med fullständigt. Människan verkar ha en massa inbilning samt ideer om saker och ting som inte har någon verklighetsförankring i huvudtaget. Jag är själv en syndare ibland men jag skriver alltid om jag har själv lyssnat på en produkt eller inte för att inte vilseleda andra. De som läser Hi-Fi World har märkt att de försöker att beskriva hur ljudet blir. Emedan måste man själv lyssna på en produkt om man ska förstå sin egen eller någon annans åsikt.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/13 :  15:39:49  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Mayro,

Jag ser verkligen emot att få besöka dig: Det skall bli roligt att lyssna på din anläggning och kanske att jag får aha upplevelser.
Det är verkligen trevligt att bli erbjuden det!

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/13 :  16:17:39  Show Profile Send mayro a Private Message

Kaffekoppen.

Det finns faktiskt folk som REDAN har besökt mig över tid... STORA skeptiker.. Och det har även skrivits om detta ifrån en av dom fast det passerat obemärkt.. Och så länge "dom" inte väljer att skriva dessa erfarenheter "dom" fått så är det inte värt att ta upp..

Men en person som själv skrivit ut att han ändrat sin uppfattning är "Draken".Detta kan jag ta upp eftersom han själv skrev det öppet... Han lånade även hem en nätis o testade av wolfgangs billigare nätkablar som jag själv lånat för prov härifrån..Nu var den väl inte perfekt i drakens system. Men att det blev förändringar som EJ går att kalla inbillning stog helt klart...

Och skulle jag säga så här.. Hos "vincent" så blev skillnaderna solklara då jag visade.. Detta skrev han även öppet.. Han var oerhört skeptisk ifrån början... Där fanns ÄVEN en kille till som bevittnade att först med en nätis hördes inget.. Men sedan då man bytte kablage så anlägget började svara så..

Och genom alla år har jag inte en enda gång misslyckats BEVISA solklara skillnader då detta varit skäl o ämne...

Det mina herrar är ingen inbillad erfarenhet dessa ALLA stora stora skeptiker erfarit...

Så Kaffekoppen och andra som verkligen har intresse för vår väldigt trevliga vänskapsbildande hobby ( vid RÄTT sätt mot varann!!). Ni är alltid välkommna.. Jag skulle inte skriva ut att jag låter vem som helst besöka mig när som helst o få själv erfara saker jag säger OM detta inte kunde backas upp också...

Senaste som var här och fick höra hur förbannat bra silverresolution signalkabeln ifrån signal cable var ranefjord... Bredvid satt nagref... Att silver res var en annan nivå stog nog rätt klart för ranefjord vid jämförelse med den klart billigare o mycket bra nagrefkabeln.. Men att silver res var solklart den bättre signalisen var tveklöst solklart sa ranefjord direkt..

Där finns skillnader man bara inte KAN missa.. Det är nivåskillnader som är utanför möjlighet till inbillande...

Så.. Varför inte ta kostnader och själva göra som kaffekoppen här skall göra framöver?? Då kan vi gå vidare gemensamt o faktiskt börja UNDERSÖKA varför o hur dessa saker kan framkomma..

Min anlägg svarar garanterat omgående på ALLT man gör med den... Allt hörs... Så här missar man inte hur mycket man än vill o försöker att INTE höra skillnader...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/13 :  16:25:11  Show Profile Send mayro a Private Message

jag kan även nämna att nagref lånat mig en prototyp till en högtalarkabel som verkar MYCKET MYCKET lovade. Sorry nagref för jag här gör reklam för dig... Men anser det viktigt att folk får klart för sig att JAG handlar utanför prestige då jag bedömmer saker.. Och då jag namnger dig tidigare så känner jag att jag måste även få skriva det fina resultat din prototyp verkar kunna ge framöver då du blir klar med den...Hoppas den snart växer ur prototyskalet Nagref...så man får testa den i färdig skepnad..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/04/13 :  16:42:26  Show Profile Send ninja a Private Message
mayro, när kommer den kabel (nagrefs) ut till oss "dödliga"

sorry OT men kunde inte låta bli

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/13 :  16:47:01  Show Profile Send mayro a Private Message
Ingen koll alls på hans tidsschema tyvärr.. Men då den finns klar hoppas jag man kan få göra mer exaktare prov med den över vidare bredd av anläggningar så man vet mer exakt hur den beteer sig genomsnittligt sett..

Att enbart i ett system utvärdera är ju inte som jag gör direkt då jag provar saker.. I alla fall inte innan jag ger tips om kablar öppet här eller på annat sätt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/04/13 :  17:06:01  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja, man får ha lite öppen attityd till "öppet testande". Jag testade öppet en ny signalkabel, 5k klass, mot en 1k klass, var väldigt tveksam till att jag skulle höra skillnad, men jag och en kompis hörde små skillnader, så den fick stanna kvar. Så, där var väl förväntningen i samma "ball park" som resultatet. Testade optisk kabel mot coax till min dac, förväntade mig stora skillnader, men hörde ingen skillnad alls. Där var resultatet helt fel mot förväntningen. Provade EKK mot en högtalarkabel runt 100 kr/m, trodde möjligen att EKK skulle få stryk, det blev tvärtom, den mosade den andra kabeln. Så, öppna tester för mig betyder inte alltid att det man förväntar sig är det man hör, så för mig duger hörseln till att avgöra om jag gillar något.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/13 :  17:30:27  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Claes,

Använder själv Supra Ply 3,4 som högtalarkabel men märkte ingen skillnad mot att använda 4x1,5kvadrat EKK... där hade funnits pengar att spara..

Mayro,

Högtalare med de element du har är ju gärna analytiska till förbannelse :-) Antar att en dåligt gjord skiva är lika olyssningsbar hos dig som hos mig...
Skaffade för övrigt Katie M skivor och tycker om musiken...

Edited by - kaffekoppen on 2006/04/13 17:31:14
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/04/13 :  17:35:20  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Känns som det inte är någon idé att prata om kablar på forum för det retar upp en del till fansinne...
Skulle nog aldrig lägga ner tid på att blindtesta kablar då JAG hör en otrolig skillnad med de kablar jag har jänfört med de första jag hade,lägger hellre den tiden på att njuta av musik.En rolig sak var när jag var hemma hos svärmor och hade med mig lite Supra Ply 3.4 och bytte ut dem när hon var och handlade med min kära,och när hon kom tillbaka så undrade hon vad jag gjort för det låter så mycket bättre (och hon är inte den smartaste personen)säger väl en hel del att lite dyrare kablar visst kan gör skillnad i "kanske" inte alla system men i många.Att mäta saker och kolla specifikationer är något jag slutade med för länge sedan.Min absolut viktigaste reference är mina öron,och när jag spelar in plattor så är det inte alltid en Neumann U-87(33.000:-) fungerar bäst utan jag kan mycket väl använda en mick för 3000:- istället då den passar bättre in för just den rösten.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/04/13 :  17:37:44  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, om plyn är lika bra som ekk så är det väl ok med ply ändå, den är ju lite smidigare än EKKn så att säga, och det är väl värt att betala lite för i alla fall, och plyn är ju inte dyr. Det blir lite mer prova högtalarkabel när jag kommer tillbaka till Sverige, då får vi se hur det går.

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/13 :  17:43:39  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
EKK är ju som sagt inte världens smidigaste kabel :-)

Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/04/13 :  17:46:07  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Vad jag menade är att bara med Ply så blev det en mycket stor skillnad i hennes anläggning.

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:14:20  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Säker på att svärmors gamla kabel inte var oxiderad eller monterad med för dåligt kontakttryck?

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:18:30  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Ja varför grabbar??? Detta är ju helt sjukt att vi bråkar.. Även vi MED resultat VILL ju veta hur detta går till.. För med tur FINNS en förklaring.. Den är INTE placebo o inbillning.. Så kom inte dragande med detta här...

Varför varför dessa evinnerliga trista diskutioner? Varför inte ta er tiden o orken att se vår hobby som outforskad till fullo.. Och ev söka svar gemensammt.. Mina dörrar är alltid öppna för besök o ha skoj med vår gemensamma hobby och rekration musiklyssning...

Mayro, du är allt en rolig prick.
Nu ska vi se om jag har förstått dig rätt. Du vill att "nejsägarna" ska vara utan fördomar, medan du själv klart och tydligt poängterar att "bt inte fungerar inte".. eller "skillnaden är stor hos mig så att det inte kan vara placebo". Rakt av, placebo är alltså inget alternativ. Det finns inte på kartan ens.. Inte möjligt.
Det skriver du själv i texten.. Tycker du detta är en bra utgångspunkt för framtida diskussioner?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:23:27  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Jax:
De gamla kablarna var köpta på Siba en månad tidigare.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:30:03  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
sampix, tror jag mayro är less på att bli tillsagd att allt är placebo, Mayro säger nog att för HONOM är det inte placebo och i stället för att du ocn nin och andra ska tjafsa om det, kom och lyssna istället, skapa egen uppfattning. Så tolkar jag det.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:37:52  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Högtalare med de element du har är ju gärna analytiska till förbannelse :-) Antar att en dåligt gjord skiva är lika olyssningsbar hos dig som hos mig...

nope.. vi får nog långt ifrån "samma" resultat.. Av mina skivor som är en rätt stor mängd så har jag funnit mycket få som är "mindre roliga"...däremot är ju kvaliteten mycket olika.. Medans få få är problematiska...Den "analytiska" biten går sällan över till obehag som jag tror du menar.. Detta är även något jag läst en som testat Silverline högtalarna med dynaudioelement påpekade.. DVS att silverline inte som dynaudios egna burkar vart besvärliga utan klarade även svåra kvinnoröster osv utan att skrika...

Just förmågan att bena upp svåra saker är en av dom verkligt bra saker dessa burkar gör..faktiskt tror jag den största "fördelen" helt ärligt...detta gör dom ju helt makalöst bra då man finner "det rätta" till dom.. Vilket verkar vara saker som INTE lägger dit eller tar ifrån saker.. DVS saker som ligger hårt hårt i mittfåran av ljudtyp,

Däremot är dom rent otroliga på att "visa upp" saker man kopplar dit.. ALLT hörs.. Varenda liten grej ger någon form av "svar" som rätt tydligt hörs i ljudet... Medans det sällan blir "problem" direkt..men kabelbyten blir belysta helt samvetslöst tydligt.
Fast så reagerar varenda högtalare jag vet i dom lite mer "övre" regionerna.. Dom uppvisar fördelar med nackdelar lika tydligt.. Eller oftast hörs ju nackdelarna tydligast...

Det blir ju svårare o svårare ju mer man närmar sig högre höjderna...

Men men. Jag ser verkligen fram emot då värme o sommar kommer in till Svedala Kaffekoppen.. För jag har klart noterat att du fint "bytt om" till en mycket trevlig stil via att faktiskt numera tala om hifi.. Samt sagt ifrån åt dumheter som sägs här o där av oss alla.. Och detta numera åt ALLA håll.. Min respekt för dig har avsevärt stigit på sistonde...Och numera ser jag verkligen fram emot att ses även om vi har olika synsätt.. Detta då jag känner att du också har respekt för mitt sätt att se o göra...

Detta gör ju att grogrund för SAMTAL om hifi och dess olika saker öppnas. och därmed man kan lära sig saker.. Upptäcka vägar.. samt ha utbyte av tips och ideer..

Och trevliga grillaftonar

Vem vet. Jag kanske hjälper dig att kabla ditt system, medans du hjälper mig med nån accustikgrej efteråt.. Man vet ju inte hur goda relationer där respekten är ledstjärnan och inte vinna racetstilen

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:40:12  Show Profile Send mayro a Private Message

claes irland har redan besvarat dig sampix med ett helt korrekt svar. Så det behöv inte tilläggas nåt där sampix..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:58:50  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Grillning är aldrig fel ;-)

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:59:34  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
sampix, tror jag mayro är less på att bli tillsagd att allt är placebo, Mayro säger nog att för HONOM är det inte placebo och i stället för att du ocn nin och andra ska tjafsa om det, kom och lyssna istället, skapa egen uppfattning. Så tolkar jag det.

Jag är tämligen övertygad att så är fallet (+ lite extra dubbelmoral)

Och jag behöver inte åka till Mayro för att bilda mig en uppfattning om vad kablar gör och inte gör.
Om nu någon har fått sig en upplevelse där nere, må så vara.. Jag har ändå testat mer kablar än vad som borde vara rimligt, och står fast vid mina upplevelser.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:02:51  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
claes irland har redan besvarat dig sampix med ett helt korrekt svar. Så det behöv inte tilläggas nåt där sampix..

Perfekt, jag fortsätter diskussionen med din svans fr o m nu om det är ok?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:05:46  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
sampix, men då är det ju helt ok, för dig, i ditt system, vad du har testat där. Men, då får man väl också respektera andras resultat, i andra system, det är nog där många har blivit lite förgrymmade. Jag ifrågasätter inte dina resultat i ditt system, men är inte helt övertygad om att jag får samma resulat i mitt system, tror inte jag får samma resulat som Mayro heller. Jag skulle gärna ta en sväng förbi Mayro och lyssna ändå, men sitter i Mexic nu. :)

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000