HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 HörselReferens? Hör vi tillräckligt bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2006/04/13 :  11:24:51  Show Profile Send Sesam a Private Message
Hej allihopen!
Igår gjorde jag ett hörselprov (audiogram) innan planerad högtalareköp. Jag blev nyfiken på mätintervallet. Man mäte upp till 8kHz. Normal kommunikationsspektra ligger uppemot ca 4,5 kHz. Det är ju känt att vår öron kan uppfatta toner uppemot 15-20kHz. Min fråga är hur mycket av olika musik samt högtalareupplösning hamnar ovanför 8kHz?
Jag bör väl påpeka att hörselskador är påtagligt störande (hörapparatkrävande) efter ca 4,5kHz.

Bör man göra en högfrekvens-audiogram för att med säkrehet kunna fastställa vad man förlorar?

Har ni provat detta med någon aktiv filter, olika musiktyper?

Esam

Edited by - Sesam on 2006/04/13 11:25:47

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/13 :  12:09:05  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Sesam; jag var på "Hörselskadades förening" här i Göteborg ... därför att "kvinnan" i mitt liv (som jag delar minna räkningar med) hade fått för sig att jag inte hörde vad hon sa.
Fick minna öron uppmätta för det facila priset av 80:-, för min ålder hörde jag "bättre/över normalt" jag hade en liten dipp vid 3000Hz på 8dB enligt deras "audiogram"! Suveränt, kan rekommenderas!!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/13 :  12:38:23  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
hade fått för sig att jag inte hörde vad hon sa.




"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/13 :  12:47:35  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Reeltoreel; Tror det kallas selektiv hörsel !??

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/04/13 :  12:56:56  Show Profile Send edison a Private Message
Kanske din kvinnas röst har sitt 'medel' runt 3000 hz, just där du har din dipp på 'bara 8 db'...inte konstigt du "slipper" höra en del av vad hon säger då ;-)
Skämt åsido...hur högt upp hörde du?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/13 :  13:02:54  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Edison; Jag kunde faktiskt höra 17.500 Hz -15dB å sen var de slut !!

Wolfgang

Vi diskutera oxå - övertoner (högre än de jag hörde) och då menade "hörselteknikern" att ljudbilden påverkas av toner upp till 30.000Hz för "luftigheten" i det hörbara området!! Kul diskussion!!
DS




++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2006/04/16 :  20:32:00  Show Profile Send Sesam a Private Message
Tillbaks från påsk och alla sociala skyldigheter. Det var ju intressant att få veta att vi alla simmar i samma båt (citat Refaat Al-Said). Jag trodde att jag var ensam att inte lyssna som man bör göra.
Min X införde koncentrationstester (ex: vad hon pratade med mig om nu) så min hörsel blev tvungen att selektera vad hon säger så småningom. Nåväl 80% selektion istället för enbart 20%

Tillbaka till topiken. Jag vet faktiskt inte hur mycket man går mista om vid hörselnedsättning över 8 kHz, men hörapparat är ju en förstärkare med lur. Luftighet är ekvivalent till ljudinterferens? Då man pratar om hörselskador hos ungdomar så är detta redan noterbart inom 1-8 kHz på audiogram. Jag tänkte ägna lite tid med en audionom till nästa vecka om just denna fråga. Jag läste lite i ett par audiologi-böcker men fick inga klara besked, förutom detta som jag skrev tidigare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000