HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika längd på nätkablar? Nr2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/11 :  01:26:03  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Med kunskap om vad som kom fram i tråden "Olika längd på näkkablar?"

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49633

kommer här ytterligare funderingar.

6 meter nätkabel dimper snart ner i brevlådan. Det är tänkt att byggas 3st 2meterskablar.

Vad som också kommer genom brevlådan i dagarna och som kommer att göra mig lycklig, är en nätlist.

Den har en utbytbar skärmad originalkabel på 1,5m med kontakter: Powercon-Shuko.

Jag vill gärna höra åsikter om hur lång kabeln från nätlisten till väggen bör vara.

Och: Om nätlistens kabel är längre (tex 3m), kan då nätkablarna vara kortare (1m)?

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/11 :  08:57:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag skulle satsa på 2m-kablar även om jag förstår problemet. Det är jobbigt med alla långa ormar bakom anläggningen och ibland får man vara praktisk och kompromissa.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/11 :  11:30:49  Show Profile Send mayro a Private Message

ojoj.. Du kommer upptäcka ett nytt "problem".. Kabla allt efter listen och byt kabel till listen så förstår du..

Jag talade med en kille i norrland som sa så här.

"Köp en Purist Audio Dominus.. Sätt den till en list o lakriskablar efter den.. Då får du mer resultat än med skit till list o dyra fina sedan..

Något att fundera o ev prova kanske.. och 2 m blir nog bra.. Det är mötespungten där grejorna sitter ihop som är bra om den kommer en bit ifrån varann..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/12 :  00:07:58  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
quote:
och 2 m blir nog bra..
2m från uttag till nätlist?
quote:
Det är mötespungten där grejorna sitter ihop som är bra om den kommer en bit ifrån varann..
Hajar inte
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/12 :  14:29:13  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Bunkert,

Mayro menar att om du gör egna kablar så är det väl ok att göra alla 2m långa, särskillt om du vill sälja dem sedan...

Sedan menar han att kopplingsdosan/listen (mötespunkten) skall vara en bit ifrån apparaterna.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/13 :  08:15:18  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Ok. Tack.

Det var många som hade synpunkter på hur långa nätkablarna ska vara.

Är det inte några fler än Björn-Ola och Mayro som har någon åsikt om hur lång lätlistens kabel skall vara?

Edited by - Bunkert on 2006/04/13 08:17:28
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/13 :  08:32:14  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag skulle göra den så lång som möjligt (behovet styr såklart).
Sen så korta kablar till apparaterna (behovet styr även här).
Allt för att underlätta lämplig dragning av kablarna för att minska ev. störningsrisk.

Framför allt underlättar det städningen bakom/under uppställningsplatsen.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/04/13 :  08:33:41  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Nätlistens kabel kan vara vilken längd som helst.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/13 :  10:42:17  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Personligen ser jag inget att oroa sig vad gäller själva kabelns längd, eller att ha olika längd till olika apparater. Den effekt man kan se i olika resistans är försumbar i förhållande till den varierande nätspänning som levereras (+/- 10% garanteras)och våra apparater är byggda för att hantera detta. Viktigare är som nämnts att kablarna dras så det inte medför problem. Iallafall som jag ser det.

Märk väl att jag inte nämner om valet av kabel har betydelse - jag märker ingen skillnad på det, och kan inte förstå hur det skulle kunna påverka - men jag vet ju inte...

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/04/13 :  10:53:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag förstår inte varför man ska köpa dyra nätkablar till sina apparater. Det med tanke på att de kablar som energiverket använder fram till min fastighet. Lägg sedan till dom kablarna som man har i huset. Någon kan kanske förklara det för mig.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/04/13 :  11:03:00  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Jag förstår inte varför man ska köpa dyra nätkablar till sina apparater.

Nej, det finns naturligtvis ingen anledning..

Däremot kanske man provar en viss nätkabel och HÖR att hela anläggningen låter bättre. Då vill man kanske ha kvar den i anläggningen. Och då kanske man måste betala. Och priset kanske (tyvärr) råkar vara högt.... men det är ju en helt annan sak, eller hur..

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/13 :  11:38:42  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Nä, man kan ju använda dom som "följer med"!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/13 :  14:32:10  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Finns det någon apparattillverkare som föreslår någon speciel kabel till sina apparater?

Att skriva "följer med" inom parantes kan ju tolkas som om de är riktigt dåliga, isåfall undrar jag om man borde byta ut sluttrissorna i slutstegen med eftersom "de följer med". Det känns ju som att ett företag som anser sig tillverka en högkvalitativ produkt skulle leverara en del till det systemet som skulle degradera produktens kvalité... Är de så korkade? Svaret måste ju faktiskt vara JA eftersom det finns de som hör skillnad på strömkablarna. Är det ingen som tycker det är märkligt? Deras produkter borde alltså lätt kunna få bättre bedömningar och högre försäljningssiffror bara genom att byta ut nätkabeln. Varför görs det inte?

Om man jämför med högtalare så finns det ju faktiskt de tillverkare som rekommenderar högtalarkabel....

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/04/13 :  14:52:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Electrocompaniet hade en egen dedikerad nätkabel till sina förstärkare.

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/13 :  15:25:35  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
EC är trevliga förstärkare!

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/04/13 :  15:29:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kabeln bestod av en fyrfläta med tjocka ledare utan någon skärmning.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/13 :  15:30:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Produkten skulle antagligen bli dyrare och tillverkaren skulle antagligen sälja mindre av sin produkt. Vill kunden byta till en eftermarknadskabel, så är det upp till kund. Att utgå ifrån att den kabel som följer med är den ultimata kabeln blir ju knepigt om man kanske behöver annan längd.

Om det dessutom var en esoterisk kabel som följde med - vilken skulle det då vara? En som tillverkaren anser passa produkten - eller en som kunden ansåg passa produkten? Nej, det är nog bättre om lakritsen går från tillverkaren med produkten, och sedan får kunden själv verka för div. kabelbyten.

Mvh,
M
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/04/13 :  15:32:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dessutom så har vi ju det här med signalkablar. Borde man inte skicka med sådana också?

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/13 :  15:35:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Electrocompaniet hade en egen dedikerad nätkabel till sina förstärkare.

...liksom Audia!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/13 :  15:51:23  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Rannagarden,

Point taken!

Men borde det kanske stå något om att ett kabelbyte vad gäller strömkabeln kan påverka ljudet i instruktionsboken? Kanske med förklaringar om vilka typer som ev påverkar ljudet i olika riktningar? Eller kan det inte vara så att de inte anser att det påverkar ljudet alls? Jag har inte sett en enda instruktionsbok med notering om ev påverkan av starkströmskabeln, men det kanske finns?

Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/04/13 :  15:52:46  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Antenverkan borde bli högre i frekvens, med en kortare kabel.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/13 :  16:24:13  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Läst i flera instruktionsböcker om att man skall passa sig för att byta till för lång/klen kabel till effektförstärkare.
Däremot vill jag dra mig till minnes att jag har läst i nån Hifi-tidning om att det var nån tillverkare som "off the record" gärna förespråkade en mer esoterisk kabel till sina stärkare, men det kunde de inte skriva i instruktionsboken pga. div försäkringsärenden. De kunde inte säga att kunden skulle prova nån kabel som kanske i "lagens mening" kanske var suspekt... Märkliga material, skärmar, isolationsmaterial och kontakter, ifall skiten skulle börja brinna(!) eller gå sönder(?), och således bli stämda och ev. betalnings-skyldiga för ev. tråkiga händelser.

M
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/13 :  17:39:13  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Rannagarden,

Min förlägningskabel blir ju varm och trevlig som ett värmegolv när jag fläskar på med lite bygglampor och element, så visst skall kabeln klara belastningen, oavsett längd. Så ligger man på 10A konstant är det ju inte 0,75kvadrats lampsladd man skall använda, utan normala 1,5kvadratarna. Det är inte fel att sprida ut sin anläggning på fler faser heller, särskillt inte om den drar effekt som en varmvattenberedare (alla faser skall vara likvärdigt belastade)

Vad gäller esoterisk kabel låter det ju lite lustigt - det får inte säljas kabel alls som inte är godkänd! Gör man en kabel själv, så skall man alltid vara medveten vad det står för finstilt i brand/ansvarsförsäkringsvillkoren. Det kan bli ruskigt dyrt annars...

Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/04/13 :  22:54:44  Show Profile Send JonasY a Private Message
Får man inte göra egna nätkablar, även om man anser att man klarar av det?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

PB
Member

127 Posts

Posted - 2006/04/13 :  23:04:43  Show Profile Send PB a Private Message
Problemet är en tolkningsfråga...
Man fårlov att tillverka ENFAS förlängningskablar så länge man har "nödig kännedom"...
Men det är ju en tolkningsfråga som sagt...

Primare 30.1 --> Scan-Speak
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/13 :  23:10:20  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Gör man en kabel själv, så skall man alltid vara medveten vad det står för finstilt i brand/ansvarsförsäkringsvillkoren. Det kan bli ruskigt dyrt annars...

Det är därför man är radioamatör! Då får man bygga allt själv utan att försäkringbolagen har något att säga,pga att jag erlagt certifikat för detta.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000