HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 British Audio System? (bas) köpvärt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2006/04/10 :  19:29:32  Show Profile Send twostroke a Private Message
http://www.kiruna.cc/ads/ad_pres.php3?nr=200344813
vad tror ni om de här högtalare, nån som har nån erfarenhet? och hur är priset?

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/04/10 :  19:41:43  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
BAS är de förhatliga högtalare som genom åren sålts till överpriser från ett lastbilsflak, till de som inte vetat vad de köpt. Vadän priset är så är de inte så värst prisvärda.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/04/10 :  19:42:00  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag skulle nog kräva betalt för att transportera bort dem åt säljaren.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2006/04/10 :  19:43:15  Show Profile Send twostroke a Private Message
hehe, bra att det finns folk som vet, så slapp man ens göra sig besväret att gå och lyssna på dem:)
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/04/10 :  19:44:46  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Lyssna kan man göra, men att köpa är en annan femma. Och en femma är dyrt för dem.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/10 :  19:47:25  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Vilken modell har du lyssnat på V8 ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/04/10 :  19:53:17  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
reeltoreel:

Ingen aning, stod bara BAS på de jag lyssnat på.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/10 :  19:59:52  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
OK! Frågade då jag faktiskt lyssnade på ett par BAS högtalare helgen då jag var i Stockhom.
Hade köpts i andra hand för 1000:-
Golvare,som jag mycket väl skulle kunna tänka mig som partyhögtalare.
Så nog är dom värd en femma alltid.
Mao tycker jag inte dom är sämre än andra budgethögtalare.
Det dåliga rycktet dom har beror nog mest på sättet dom såldes/säljs på.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/04/10 :  20:01:50  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
När de säljs i andra hand så är det bara att beklaga att förste ägaren blev lurad. Men det förändrar inte läget att det är skräp även för 1000:- i andrahandsvärde. I mitt tycke.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/10 :  20:11:44  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag tycker definitivt att dom var värda en tusing.
Dom lät bättre än till anläggningen medföljande sonyhögtalare som kostade 1500:-
Glöm inte att jag pratar svensson (sorry svensson) stereo nu.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/10 :  21:20:49  Show Profile Send marens a Private Message
Vad jag har sett så är BAS de enda högtalarna som hifi&musik vågat totalsåga. Man ska heller inte tro att de spelar bas även om de är golvstående och det står BAS på fronten. Ett par billiga 1000kr minimonitorer låter garanterat bättre på samtliga punkter.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/10 :  21:31:33  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag säger bara vad jag upplevt.
Elementen kanske var utbytta i dom jag lyssnade på,vad vet jag.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2006/04/11 :  10:07:39  Show Profile Send twostroke a Private Message
jag har ett par eltax millenium 500 nu, dom är jag j#vligt less på,det är lådor med dubbla 10" i varje och jag funderar på att byta ut dom mot nån högtalare som är bättre på diskant och mellanregister, är inte i behov av bas från själva högtalaren, har ett bashorn som sköter det...
tips på bra högtalare för max 2000?
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/04/11 :  10:33:42  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
twostroke:

Knepigt område på högtalare.. Bra svar brukar vara att titta på Mission och Gale. De låter helt acceptabelt. Dock har jag hört talas om att Behringers passiva monitorer, typ Behringer TRUTH B2031P, skall ge mkt för pengarna. Kostar förresten 2073:- enligt deras hemsida.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/04/11 :  10:52:59  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
QLN 601 finns/fanns för 1500 kr inkl. på fynda.se, det är ett bra köp. Har ett par i huset, men de kostade 2-2500 kr, tyckte dem var relativt prisvärda då med. Det är ju QLN's gamla modell de säljer ut. De syns inte hemsidan nu, så kanske de är slut, men du kan ju maila och höra efter.

Stereo Audio
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2006/04/11 :  11:05:38  Show Profile Send twostroke a Private Message
http://www.kiruna.cc/ads/ad_pres.php3?nr=200348031

hittade ett par mindre högtalare till, nån som känner till nått om dom? hade vart skönt att köpa från kiruna...
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/04/11 :  11:19:33  Show Profile Send Jonas a Private Message
Spara ihop en femhundring till och leta upp ett par begagnade Acoustic Energy 109 (kallas även bara AE 109). De brukar gå för ca 2500:- och är riktigt bra!
Här har du ett par förresten:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11335

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2006/04/11 :  12:45:16  Show Profile Send twostroke a Private Message
om man har två högtalare, en med två element, den andra med tre, båda ligger i samma prisklass, då tycker man att den med bara två element bör ha högre kvalité på själva elementen??
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/04/11 :  13:43:41  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Twostroke:

Det beror helt på konstruktören. Men visst; en tvåvägare ställer större krav på elementet, men en trevägare ställer i sin tur högre krav på filterkonstruktionen, och även till viss del också elementplaceringen med tanke på att element skall spela i fas etc. Hur man än vänder på det så stöter högtalarkonstruktören på både fördelar och nackdelar med olika principer.

Dali och Acoustic Energy är ju också bra högtalare.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/11 :  13:51:34  Show Profile Send marens a Private Message
Dali 104 är ett bra köp. Populär högtalare på 90-talet som gör det mesta hyffsat rätt.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/04/11 :  15:02:47  Show Profile Send StefanL a Private Message
Dali gör trygga högtalare och 1400 känns prisvärt.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/04/11 :  15:03:24  Show Profile Send rovis a Private Message
Jag tycker personligen att Dali 104 låter riktigt illa. Burkigt, odetaljerat och allmänt billigt. Jämfört med ett par nya Dali Concept 2 är de sämre på allt utom disco. Men det är klart, i dagsläget är de ju klart billigare också. =)

Jag slår gärna ett slag för Concept 2 i största allmänhet, som jag tyckte lät ytterst trevligt när jag provlyssnade. Mer än väl värt prishoppet upp från Gale. Givetvis inget imponerande djup basen, men så långt som den finns där är den ganska väl sammanhållen och behagligt detaljerad.


Edit: 2000 var visst taket. I så fall är Concept 1 ganska ok också, tunnare på allt än Concept 2, men fortfarande mycket mer "hifi" än Gale

Edited by - rovis on 2006/04/11 15:05:24
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/04/11 :  18:15:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej reeltoreel. Vad jag läst om dessa högtalare så verkar det mycket osannolikt att du skulle kunna jämföra dem med ens högtalare för 1000:-.

Det har inte med hur de sålts som gett deras dåliga rykte utan att de är så undermåliga efter vad jag läst. Och att de blev sågade i Hifi&Musik är ju bara förnamnet. Har aldrig under den tid som jag läst tidningen sett något så kritiskt omdöme om någon produkt. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2006/04/11 :  22:13:54  Show Profile Send twostroke a Private Message
är det här något att ha? http://www.fynda.se/index.php3?prodid=495
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/04/12 :  10:14:32  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Proson generellt är väl sådär.. men samtidigt har jag ryktesvägen hört att de bandliknande diskanterna skall vara rätt ok.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/12 :  10:31:43  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Hej reeltoreel. Vad jag läst om dessa högtalare så verkar det mycket osannolikt att du skulle kunna jämföra dem med ens högtalare för 1000:-.

Det har inte med hur de sålts som gett deras dåliga rykte utan att de är så undermåliga efter vad jag läst. Och att de blev sågade i Hifi&Musik är ju bara förnamnet. Har aldrig under den tid som jag läst tidningen sett något så kritiskt omdöme om någon produkt. Mvh Kristofer


Det är nästan så jag ställer mig tveksam till att det var BAS högtalare jag lyssnade på,för så hemskt dålig lät dom inte i mina öron.
Men jag ser ju också att alla totalsågar dom så därför min tveksamhet.
Jag ska kolla med ägaren om hon kan kolla ordentligt vad det står på dom.
Nog för att det togs en å annan "jamare" på Stockholmsresan,men jag var inte full hela tiden

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000