HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Döv musiker gav mig en ny tanke om Hifi.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/08 :  10:06:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag fick nyss ett tips om en slagverksartist i yppersta världsklass
som tydligen är nästan döv. Hon heter Evelyn Glennie.



Hon spelar alltid barfota och känner då vad som händer via fötterna. På hennes
site finns en essä om hörsel som jag tyckte var intressant, här är länk till den:

http://www.evelyn.co.uk/live/hearing_essay.htm

Vad har nu detta med hifi att göra? Jo, det stod så här:
quote:
Hearing is basically a specialized form of touch.

Det slog mig då att de anläggningar jag gillat allra bäst har varit väldigt fysiska.
Framför allt var besöket hos Time en helt ny, unik och lärorik upplevelse för mig.
Att man inte bara hör musiken utan även känner den. Särskilt då slagverk.
Det var en ny tanke för mig, detta har stor betydelse för totalupplevelsen.
Små stativhögtalare har aldrig väckt den här realsmen till liv för mig,
kanske är vi olika också - vem vet.

Någon som funderat på detta?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/08 :  11:11:13  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Evelyn Glennie är superbra! Jag var på konsert med henne i Berwaldhallen för några år sedan. Väl värt att skaffa några skivor med henne.

Har även en liten anekdot från Roger Sperrling för nästan 20 år sedan. Han skulle dema sina DP3:or. Jag tyckte att det var ju inte så värst mycket lågfrekvens i hans högtalare. Enligt Roger fick man INTE sitta och "stampa takten", man skulle sitta still och känna golvvibrationerna genom fötterna. En kul idé ändå tycker jag. Visst blev känslan av basregistret lite "bättre"/annorlunda, fast inte blev det hörbara basregistret "perfekt" för det. Men kul för alla att prova, oavsett om man har små eller stora högtalare. Dra gärna på ordentligt så blir effekten större. Tänk bara på ev. grannar....


Stampa takten... Ute redan för 20 år sedan!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/04/08 :  11:13:18  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Ja, de funderingarna var något man kom i kontakt med när man var ägare till ett par VR-4 högtalare.

Det beror lite på vad det är för musik, viss musik kräver det fysiska engagemanget. Det är egentligen likadant med film, min kropp kräver en riktigt smaskig "ljudfilm" då och då. Mycket av dagens film bygger på att musiken förhöjer de nyanser av känslor som finns i filmen.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/04/09 :  07:31:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Stora horn har ju just den egenskapen att ge musiken KROPP. Den fysiska tyngden i musik via horn har alltid övertygat mig! Samma sak med bra horn midbasar och mellanregister, de kan återge bla trummor med den där fysiska snärten som de har i verkliga livet. Detta har jag aldrig hört från ett par 6,5 tums basar oavsett andra kvaliteer.
Spännande läsning! Skall läsa mer när barnen sover.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/11 :  09:48:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ligger mycket i det Circlo. "Snärten" är ett bra ord.
Spelade förresten en bit med Evelyn Glennie från Drummerworld.com för min trumspelande son.
Han fick något skrämt i blicken och mumlade något i stil med "-Hon är ju helvetiskt grym."

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/04/11 :  18:59:49  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Det var roligt att läsa detta inlägg då detta är något som jag har upplevt också.
Att om jag har fötterna i golvet och känner vibrationerna så upplevs basen som så mycket mer levande och tycks gå djupare än när jag flyttar fötterna så att de befinner sig på ett ställe där golvet ej rör sig lika mycket.
Om golvet däremot vibrerar lite för mycket kan basen istället kännas som lite oren för att sedan bli bättre om man lyfter upp fötterna

Stereotypen
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/04/12 :  07:36:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Visst är det härligt när man känner musiken, det blir liksom en dimension till, senast igår fick jag en liten fundering kring detta.

Jag satt mitt garage och lyssnade på covenants senaste skiva "skyshaper" och fick då intrycket att musiken kändes mkt mer i förhållande till volymen man spelade med, dvs musiken kändes fast det var inte högt.

Det var skönt, oansträngt med rejäl frisk tyngd och det kändes i bröstkorgen fast jag upplevde det inte som högt, mer som strax över vad man kan kalla normal lyssningsvolym, man blev liksom inte "mätt" på det.

Vad kan detta vara för parameter som är ute och visar sig, ljudintensitet?

Det är iofs rätt stora koner som är i rörelse (dock ej särskillt mkt) och rummet är väl itne jättestort precis, men likväl var det intressant att man kände musiken mer än vanligt i förhållande till hur man upplevde nivån (volymen), vad kan detta bero på ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000