HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Starkt lysande ingångsrör vid start av Dynaco ST35
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2006/04/10 :  12:39:08  Show Profile Send Fred a Private Message
När jag knäpper igång min ST35 lyser det vänstra ingångs/drivröret kraftigt i ca en sekund. Jag upplever att det har blivit värre sista halvåret. Sen funkar allt bra, utan brum och annat. Vad kan det vara: lytarna/likriktningen inte hänger med. Förbättras det om jag shuntar alla lytarna i multilyten med varsin polypropkonding på exempelvis 0,1µF?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/10 :  12:45:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är det glöden? I så fall är det normalt och ofarligt. Glöden på vissa rör flashar till när man slår på, särskilt Philips.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2006/04/10 :  12:55:32  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag har fått samma problem på min Spark 734 sedan jag bytte rör i den. Fast det inträffar bara när den är kall/stått avslagen ett tag. Då lyser det kraftigt om ett ingångsrör. Men om man sedan slår av igen och ganska snart slår på igen, så händer det inte. Någon som vet vad det kan vara? Och det känns som att livslängden för röret sjunker när det lyser som en glödlampa, om en bara någon sekund, är det en korrekt känsla?

Och Bernt, om det är glöden, borde inte alla rör av den sorten flasha till då, nu är det ju bara ett av rören/en kanal? Eller kan det skilja så mellan olika rör, även av samma fabrikat/serie?

Förresten, om det är helt ofarligt, kanske man inte ska pilla för mycket för att försöka korrigera det? Något jag funderat på att göra innan jag säljer den.


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/10 :  13:06:05  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag har samma fenomen på mina ecc83 till riaa:t.
Bägge rören lyser som glödlampor första sekunden.
Så detta verkar vara vanligt och troligtvis helt ofarligt.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/10 :  13:08:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Beror bland annat på materialet i glödtråden. Kall tråd har mycket lägre resistans och man får en strömrusning till att börja med. I gamla TV-apparater satt glöden i alla rören i serie och man hade ett bromsmotstånd i serie också som mildrade den här effekten. Olika fabrikat gör lite olika, dessutom kan glödtråden vara mer eller mindre synlig i olika exemplar.
Vill man slippa fenomenet helt så kan man bygga om förstärkaren till att använda konstantströmsglöd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2006/04/10 :  15:51:43  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Tack för de lugnande svaren, nu kan jag lägga ut den för försäljning utan att skämmas.


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000