HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Löstagbar bottenplatta (monteringstips önskas)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjornsva
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/04/08 :  19:03:20  Show Profile Send bjornsva a Private Message
Planeringen av mitt ProAc bygge är äntligen inne i sitt slutskede! *jiiihaa*

Jag kommer göra bottenplattorna löstagbara för att enkelt komma åt delningsfiltret och kunna experimentera med stag och olika dämpull osv. Det jag är lite osäker på är hur jag ska montera bottenplattan så att den är stabil och lufttät, samtidigt som den ska vara lätt att skruva loss.

För er som inte riktigt vet hur ProAc lådorna är sammansatta så ser dom ut såhär:



Bottenplattan är alltså infälld mellan alla andra sidor. Sen kommer jag fästa en sockel också under högtalarna och ställa allt på superspikes.

Hur tror ni jag kan lösa monteringen på bästa sätt?
Jag funderar på att använda vinkeljärn som jag skruvar fast i sidorna och som jag sen fäster bottenplattan på. Sen tänkte jag använda silikon eller liknande i skarvarna för att få lådan lufttät. Tror ni detta blir nog stabilt eller har ni andra idéer?

Som sista grej så vill jag poängtera att alla skruvar som används för montering av bottenplattan helst bör finnas på undersidan av högtalaren. Att fästa plattan från sidorna blir inte snyggt eftersom det då kommer synas en massa skruv längst ner på sidorna.

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/04/08 :  21:56:07  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Täta lådan med vad som helst UTOM SILICONE.
Silicon är bannlyst i närheten av elektronik,eldetaljer ,det kryper hamnar på kontakter o dyl.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2006/04/10 :  13:30:50  Show Profile Send hinken a Private Message
Hej.
Gör ett liknande stag som du har i miten av lådan (den med fyra hål).
Gör bara ett stort hål så att du kan komma åt sakerna. Bygg den av en kraftig bit plywood och gör skruvhål i hörnen.Limma och skruva fast den längs ner i lådan. Sätt i inslagmuttrar och dra fast den med bottenplattan/sockel.
Lycka till.

steriotyp

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000