HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Stoppad Spiderförsäljning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/10 :  06:44:16  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message

Fick detta mail:

"Hej Stefan,

Jag måste be dig omgående stoppa försäljningen av kopiorna på Finite Elemente’s Spider.
Det pågår för närvarande en action på detta i hela Europa och har du inte inom 7 dagar bekräftat att du stoppar försäljningen vill ärendet överlämnas till vår advokat utan ytterligare påminnelse.
För kännedom kan nämnas att Finite Elemente redan vunnit flera rättsfall angående dessa kopior, vilket du säkert känner till.
Skulle det visa sig att vi måste dra detta vidare kommer vi även att kräva ersättning för tappad försäljning.

Med vänlig hälsning

Michael Jedenstam

Uniconnect"

Detta innebär givetvis att Akkelis audio inte vågar fortsätta med försäljningen av E&T Spider.

www.akkelisaudio.com

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/10 :  08:52:43  Show Profile Send Manga X a Private Message
Varför är detta ditt problem?
Borde de inte stämma i bäckens källa istället.
D.v.s. tillverkaren som kopierar racken?
Är racken överhuvudtaget mönsterskyddade?

Mvh Magnus Eriksson

Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/10 :  09:09:59  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Ingen aning om mönsterskydd, mm. Men inte tusan vågar man chansa och syna ev bluff i detta läge. Mitt problem är det eftersom hotet är riktat direkt mot mig.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/04/10 :  09:23:10  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Fy vad fult mail, det är ju nästan ett hot eller rättare sagt det är ett hot.

Förstår inte vad du skulle göra för fel eller vilken lag du skulle bryta mot genom att sälja dessa, som Manga X säger det är väl inte ditt problem utan måste väl gå under tillverkaren då E&T istället, eller?

MVH Henrik som hoppas det är en ev. bluff...

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/10 :  09:25:05  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jo det är klart.

Det jag menade var varför hota återförsäljarna istället för slå till mot källan till deras problem!

Jag har full förståelse för ditt beslut.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/04/10 :  09:29:05  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det ena utesluter ju inte det andra. Vill man få bukt på problem med kopior lär man försöka nå både de som tillverkar och de som säljer. Samma som med försäljning av piratkopierade skivor.

Inget ont om Stefan här, han gör ju helt rätt som plockar bort produkten ur sortimentet direkt när det visar sig att dessa produkter inte är OK.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/04/10 :  09:49:07  Show Profile Send ryst a Private Message
Problemet är väl att de inte kommer åt tillverkaren i Kina, för det är väl där tillverkningen är?
Då passar de på att skrämma skiten ur små återförsäljare istället. Blir många hotbrev och stämmningar men slutresultatet blir ju att E&T inte har några återförsäljare = produktionen upphör.

sker
Member

488 Posts

Posted - 2006/04/10 :  11:28:17  Show Profile Send sker a Private Message
quote:
Ingen aning om mönsterskydd, mm.

Som återförsäljare av en produkt som är en så pass uppenbar kopia så borde man väl ha koll på om företaget som tillverkar kopian har rättigheter att göra det eller ej. Tycker Uniconnect gör helt rätt.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2006/04/10 :  12:35:44  Show Profile Send 10 a Private Message
Jag tycker det luktar lite illa om det här! Jag förstår dem, men jag tycker deras metod är riktigt tveksam! Påminner rätt mycket om skivbolagen med deras olika intresseorganisationers jakt och hotelser i stället för att ta tag i det riktiga problemet!

Personligen känns det bra att jag köpte mitt Spider-rack direkt från Finite Elemente så jag slipper stödja företag som tycker det här är en schyst taktik...
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/04/10 :  13:21:56  Show Profile Send Poe a Private Message
Håller med ryst. Frågan är om det ens är lagligt att hota på detta sätt. Luktar desperat dynga om det hela tycker jag. Be herr Jedenstam redovisa vilka rättsfall han syftar på. Eller ännu bättre kontakta en advokat.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/04/10 :  14:04:43  Show Profile Send Egill a Private Message
uhmm, borde detta inte beslutas om i domstol i Sverige FÖRE man går ut och hotar återförsäljare? Hur ska man som vanlig dödlig kunna avgöra om uniconnect har rätt i sina anspråk? Mönsterkopieringsfall torde ju vara lite mer svårbedömda än ren märkeskopiering där man påstår att en kopia är samma som orginalet. Finite elements är bättre gjorda, men kostar väl också dubbelt så mycket. Jag tror inte på nån tappad försäljning, eftersom de rör sig om två så pass olika prisklasser. Sen borde Jedenstam jobba lite på sin svengelska när han ska skriver officiella brev.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/04/10 :  14:11:38  Show Profile Send regner a Private Message
det är inte lagligt att tillverka eller sälja kopior i Kina, dock så ignorerar den Kinesiska staten detta sålänge de själva inte har någon möjlighet att syselsätta denna delen av befolkningen.
Mao, pågrund av statens ovilja att ta tag i "problemet" så kan jag tänka mig att det blir oerhört svårt att komma åt E&T i kina.
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/04/10 :  14:19:42  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Är det bara "spider" versionen eller det är dom andra modellerna oxå? Eller dom andra är inte "kopier" av andra märken, modeller? Bara undrar...

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/04/10 :  14:27:23  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Lite lustigt som han skriver......

Vi hit och vi dit.
Detta företaget är ett litet enmansföretag som ligger i Limhamn utanför Malmö. Betvivlar starkt att han skulle ha någon "arme" av advokater bakom sig. Har själv handlat av honom (reservdel till ett kinaimporterat) och kontoret verkar finnas i hans hem. Trevlig kille. Konstigt att han inte vaknat förrän nu. Tror nog att han försöker skrämmas lite.

Dock har jag full förståelse för ditt beslut Stefan! Kan bli både dyrt och utdraget med ett litet copyrightkrig. Aldrig roligt

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/04/10 :  15:55:25  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Innan de kan visa ett mönsterskydd eller patent gällande i Sverige så kan de inte göra ett dyft.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/04/10 :  16:06:52  Show Profile Send Poe a Private Message
Borde inte H&M och Ikea också sluta sälja en hel del av sina produkter då de kan misstänkas vara kopior av betydligt dyrare orginal?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2006/04/10 :  16:23:10  Show Profile Send global a Private Message
En idé är ju att stämma Michael Jedenstam för förlorad försäljning om Michael förlorar i rätten dels för stoppad försäljning och dels för ryktesspridninga att Akkelius Audio säljer kopior.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/04/10 :  16:27:51  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Hot om rättslig påföljd är också brottsligt.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2006/04/10 :  16:30:05  Show Profile Send sker a Private Message
quote:
Borde inte H&M och Ikea också sluta sälja en hel del av sina produkter då de kan misstänkas vara kopior av betydligt dyrare orginal?

Vad det gäller IKEA så har det varit uppe en del fall angående designstöld, vet dock inte om det lätt till något.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2006/04/10 :  16:48:43  Show Profile Send global a Private Message
De har bra koll så det har aldrig hänt något.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2006/04/10 :  19:09:24  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Att gå på slutkonsument eller återförsäljare och upplysa om patent/mönsterskydd som finns och därför kan medföra rättsliga åtgärder är ett vanligt tilltag i alla brancher, så även i "min" branch pappersindustrin.
Jag ser inget fel i mailet i sig, utom att det kanske publiceras här för att få lite sympatier.
Stefan har ju faktiskt valet att fortsätta sälja dom om han vill.
Det Stefan kan göra är ju att kontakta Uniconnect för vidare diskussion om vad som ligger bakom och vilka mönsterskydd som anses gälla.

mvh Jonas

.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/10 :  21:16:03  Show Profile Send mayro a Private Message

Det är inte olagligt att sälja dom. Möjligen att tillverka dom.. Så sälj du bara dina rack i lugn o ro.. Annars så kan du ju tala med en advokat o be honom kontakta bolaget som sänt dig detta hotmail och dra dom inför rätta.. Vilket jag skulle gjort omgående om jag vore du..

Eller begära ett "personligt möte" vore nog mer min stil iofs...

För sådant skräpmail skall man inte tåla... Be om omgående papper på det olagliga i att sälja.. Vilket du troligen inte får nåt svar på.. Sedan anmäler du dom för hot... Gör det i varje fall som helst..

Men tack för dom numera upplyst varenda en om att dessa rack ÄR kvalitetsrack... bästa marknadsföringen man kan få aldeles gratis också.. Hmm En blomma vore väl bra i stället för advokat ev...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/04/10 :  21:25:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
mayro, om produkten är mönsterskyddad i Sverige är det olagligt:
quote:
5 § Mönsterrätt innebär, med de undantag som anges i 7-7 b §§,
att ingen får utnyttja mönstret utan samtycke av den som är
innehavare av mönsterrätten (mönsterhavaren). Förbudet mot
utnyttjande omfattar särskilt att tillverka, bjuda ut,
marknadsföra, införa till eller utföra från Sverige
eller
använda en produkt som mönstret ingår i eller används på eller
att lagerhålla en sådan produkt för ändamål som nu sagts.

Ur "Mönsterskyddslag (1970:485)"

Lite fakta är aldrig fel.
Nu vet vi ju dock inte om produkten ifråga är mönsterskyddad eller ej.

Edit: Fixade länk till lagen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/04/10 21:28:34
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/04/10 :  22:17:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

hmmmm...., om man läser de "allmänna bestämmelserna" i din länk ztenlund så räcker det(obs väldigt förenklat!) att man designar något som är annorlunda och publicerar/visar det på ett offentligt sätt för att man skall få mönsterskydd.

Det skulle förvåna mig om inte Finite Element uppfyller det kravet med tanke på att det hänvisas till rättsfall som vunnits...

Eftersom detta är en pågående konflikt och vi inte vill bli använda som bollträ i sådana så stänger jag denna tråden.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000