HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 El fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/04/09 :  18:23:37  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Har äntligen fått tummen ur o monterat sambons solarium.
Det är över och underdel, 26 rör á 100W.
Kontakten ur solariet är 3-fas, men jag fick vid köp(privat) med en sladd med 3-fas till vanlig 2-fas.
Nu till kruxet, efter ca 10min går proppen(10A).
Bor i hyreslägenhet, så att dra om några fasta installationer är det inte tal om.
Undrar lite vad man kan göra åt problemet? Kan man sätta dit en kraftigare propp helt enkelt?

Tacksam för hjälp!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/09 :  18:40:31  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
26*100W = 2600W/240V = 10,8 Amp
Det finns regler för hur kraftig propp du får sätta i till vanliga vägguttag.
Tror att gränsen är nådd för din del tyvärr,men jag är inte säker.
Vora jag dig så plockde jag helt enkelt bort några rör, dom två yttersta i över/underdel till exempel.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/04/09 :  19:16:30  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Hade fel, det var 30(14 nere, 16 uppe) rör á 100W.
Ringde min bror som tyckte jag skulle ta ut ett par o testa om proppen höll, så jag har tagit ur 6 rör...
Återkommer om nån timme eller så med resultatet(ska testa om 30 min ca).

Edit: Läste din post slarvigt reeltoreel....även du tyckte tydligen att jag skulle testa att plocka ur lite rör

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2006/04/09 19:20:21
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/04/09 :  20:18:24  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Sååå, nu har det varit igång 30 minuter utan att proppen gått....får alltså klara mig på 24 rör istället för 30.
Tack för hjälpen!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:04:15  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
En liten sak till, nätsladden blir varm, rejält varm men inte varmare än att man kan hålla den i handen utan problem. Det är väl inte konstigt med tanke på att det går så mkt ström genom den, men det är väl ingen fara om den inte blir varmare än så?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:18:12  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Kabelarean är kanske lite för snålt tilltagen.
Blir kabeln "het" är det överbelastad,och brandfara föreligger.




"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:20:54  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ok, blir till att hitta en kraftigare kabel då för att vara på säkra sidan.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/04/09 :  22:17:04  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Hittade en rulle EKK 3x1,5mm^2 som jag hade liggandes, är den kraftig nog tro?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/10 :  09:04:19  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Den är säkert kraftig nog,men vill du verkligen koppla in vanliga stickkontakter på den?
Stel och otymplig.
Det finns betydligt smidigare kabel att tillgå,som inte kostar så mycket.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/04/11 :  00:48:19  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Tänk på ledningarna som går i väggen också...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/04/11 :  11:03:35  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Om proppen klarar belastningen så borde väl rimligen ledningarna i väggen göra det?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/11 :  11:15:28  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Om proppen klarar belastningen så borde väl rimligen ledningarna i väggen göra det?


Jadå det gör dom,så länge du inte sätter i större proppar.
Det är just därför det finns en regel för detta.
Håller propparna nu,när du tog bort några rör?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/04/11 :  11:17:42  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
japp, med 24 rör istället för 30 funkar det.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2006/04/12 :  18:35:43  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag har för mig att man brukar multiplicera lysrörseffekten med 1,3 för att få totaleffekten ( en lysrörsarmatur innehåller drosslar, kondensator/er samt ibland glimtändare ).

Vanlig propp ( diazedsäkring ) kan belastas med betydligt större effekt än märkströmmen en stund utan att den brinner av. En vild gissning är att det kan funka en dryg halvtimme med 15A uttag på en 10A säkring.
Automatsäkringar därimot, löser oftast ut direkt när man överstiger märkströmmen.

Dock bör man inte överstiga 10A på 1,5mm ledning.
Mvh
Go to Top of Page

PB
Member

127 Posts

Posted - 2006/04/12 :  21:02:33  Show Profile Send PB a Private Message
Om jag inte minns fel ifrån skoltiden så ska en säkring på 10A klara av en ström på 15 ampere i MINST en timme utan att tråden brinner av och vid en ström på 19 ampere ska den brinna av INOM en timme.
I proppskåpet ska det sitta passdelar som gör att man inte kan sätta i en större säkring än vad som är avsett.
Angående automatsäkringar som löser ut så tror jag att de har en funktionsgaranri på tre gånger sen kan de ha en försämrad prestanda.
Om inte minnet sviker mig vill säga...


Primare 30.1 --> Scan-Speak
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/04/12 :  21:23:49  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, jag har dragit 3kA i en 10A säkring tror jag det var, trög. Det blev en kortis, och jordfelsbrytaren löste inte ut. Den hade en reaktionstid på 10 ms eller något liknande. Då visste man att proppen gick inom den tiden, då gick det och kika på en tabell, där det visas hur fort en säkringstyp går vid olika strömmar. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000