HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Stödjer datorspel olika grafikkretsar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2006/04/08 :  21:58:58  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

har försökt posta på Sweclockers forum men får inga svar så ja provar här

Jag har köpt mig en ny dator med ett GeCube X1900XT grafikkort (ATI). Jag har problem med att vissa spel inte fungerar alls eller hackar. Exempel på spel som inte fungerara är CS, Battlefield vietnam och 2 medans spel som FEAR och Need 4 speed fungerar klockrent!

Min bror köpte precis ett NVIDIA grafikkort och alla spelen fungerar klockrent för honnom! kan det vara så att vissa spel inte är kompatibla ordentligt med ATIs grafikkrets?

Jo jag har de senaste drivrutinerna, har både provat original och Omegadrivers!

tacksam för alla svar!

Vänligen
Johan Linnarsson

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/04/08 :  22:29:15  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Har du ställt in allt i grafikkorts-kontrollen,eller vad det nu heter...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/08 :  23:15:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det händer att visa spel har problem med vissa grafikkretsar. Ibland är det till och med så illa att get är vissa grafikkort i kombination med vissa moderkort som skapar problem.
Tillverkarna släpper då och då uppdaterade drivrutiner för att lösa problem med vissa (populära) spel.
Bäst är att titta runt på lite olika forum och se om det är kända problem med just din kombination av grafikkort och spel.
Jag har dock svårt att tro att det ska vara problem med BF2, det var problem med vissa ATI kort precis när det släpptes men har du senaste patcharna till både spel och grafikkort så borde det fungera.
Oom du inte får hjälp på sweclockers, prova BF2 trådarna på www.fragzone.se.

Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2006/04/08 :  23:54:40  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

tack för svaren.. Jag ska kolla in fragzone...

Tack!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2006/04/09 :  00:12:43  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Om det är CS:source med (HL 2`s grafikmotor Source) du menar så är det gjort för ATI. Det gamla CS (med Gold grafikmotorn) gillade däremot Nvidia bättre.

mvh Jonas

.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/09 :  00:38:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Använd de certifierade drivarna. Att vinna 4-5fps genom att köra med de nyaste drivarna kanske inte är allt, när det kan strula en del.
Fragzone är ett bra ställe att leta efter hjälp på.
Kan vara så att vissa kort kanske behöver en patch för ett visst spel.

Då du skrev NY dator, så antar jag att den har en hastighet som BÖR räcka för spelen...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/04/09 :  07:24:27  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag kollade upp ny dator i veckan och fick då höra att bl.a. MSIs nyare moderkort kan vara kinkiga om man inte använder deras grafikkort. Kanske kan vara nått?

Men ett sånt kort du har vill jag ha, måste ju kunna lira oblivion nu när det är släppt

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/04/11 :  06:48:12  Show Profile Send KennethS a Private Message
Kan påpeka också att spel som BF2 är otroligt buggiga och brukar faktiskt vilja ha en 2gb ram för att flyta på. Fear dock har jag personligen inte testat, så där vet jag inte.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/04/11 :  08:44:03  Show Profile Send coldcut a Private Message
Det finns som regel 2 huvudarkitekturer för 3D grafik som används flitigast; Direct3d och OpenGL. Rent generellt har Nvidia korten varit bättre på OpenGL, medans Ati har bättre prestanda i D3D. Beroende på hur spelen är kontruerade, kan jag tänka mig att det kan bli problem om ditt kort inte är riktigt friskt. Jag hade ett Geforce kort som vägrade rita upp alla 3D lager i vissa spel, men funkade bra i övrigt, fick ett nytt efter lite påtryckningar.

Men det kan ju vara annat som strular oxå, kompabilitets problem är ganska vanligt. Men det bore gå och hitta ngt sorts diagnostiserings verktyg som kan ta reda på om allt är ok med ditt grafik kort? Googla lite.

-

Edited by - coldcut on 2006/04/11 08:44:41
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/11 :  11:17:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag kollade upp ny dator i veckan och fick då höra att bl.a. MSIs nyare moderkort kan vara kinkiga om man inte använder deras grafikkort. Kanske kan vara nått?



Jag har råkat ut för det med MSI kort , men jag har glömt vilken graffekortstillverkare det var.

Har du kollar i Benchmark eller andra testprog ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/04/11 :  16:26:33  Show Profile Send Kmj a Private Message
Om du menar mig så har jag inte köpt nått, blev bara avrådd från att använda moderkort från MSI.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2006/04/11 :  22:02:25  Show Profile Send Kaleid a Private Message
En speldator bör ha minst 1GB RAM idag, vissa spel som FEAR och Battlefield 2 kan sluka mer än så. Latenser på minnena är inte så viktiga, bara man har tillräckligt så att spelets data får plats i RAM:et och slipper swap:a data från hårddisken konstant.

En X1900XT borde tillsammans med en bra CPU klara hantera alla spel bra. Det är ett directx 9.0c och klarar alla effekter som kan matas till den.

Kolla även så att du inte har onödigt mycket AA och AF i spelen. Spel som FEAR och Elder Scrolls: Oblivion är riktigt krävande. Vissa spel ställer automatiskt in dessa inställningar fast datorn kanske egentligen inte alls orkar med det.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/04/12 :  05:09:17  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Elder Scrolls: Oblivion = mest krävande spelet just nu.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000