HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 När rutin blir rutin eller.........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/07 :  17:49:36  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
....när man blir vimmsig i skallen.
Har på senare tid märkt att jag inte litar på mig själv
Exempel:

När jag skall gå hem från jobbet låser jag samtliga dörrar på firman.
Men när jag ska gå ut genom personalingången slår det mig som oftast,"låste jag verkstadsdörren"
Kollar den, och den är självklart låst.
Men innan jag går ut igen så kommer jag alltid på något mer att göra innan hemfärd.
Så då står jag åter där i dörren funderandes på om jag låste den förb....e verkstadsdörren,vilket resulterar i en vända till för att kolla
Den var låst denna gången också

Börjar jag bli senil tro

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/04/07 :  18:15:15  Show Profile Send mace a Private Message
He he !!

Jag har varit ganska snurrig i fem år snart, men av annan anledning än senilitet.

När det är extra mycket kortslutning på loftet så brukar jag tänka på en dokumentärfilm jag såg på tv för något/några år sedan.

En tjej i trettioårsåldern som vaknade upp efter lång medvetslöshet (olycka av något slag tror jag, eller infektion ??)

Hon har DÅLIGT minne !!!!!!!

Om någon säger hej till henne så svrarr hon vad sa du ??

Tiden mellan hon uppfattar ordet och skall svara är alltså lång(!) nog för att hon skall hinna glömma vad som sades

Det mesta går att leva med är nog känslan jag tar med mig från henne + att man har det ganska så j*vla bra.
Problem med blindtester......Inte jag, inte längre

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/04/09 :  07:45:28  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Börjar jag bli senil tro

Isåfall börjar jag bli det med vid 27 års ålder

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/04/09 :  20:44:43  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Det påstås att minnet försämras kontinuerligt från 20-årsåldern...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:06:33  Show Profile Send JonasY a Private Message
Har skrivit (med en kompis) ett arbete om minnet:

quote:
Det episodiska* minnet kan påverkas av kognitiva scheman. Kognitiva scheman lagras i det semantiska** minnet. Man kan tro att man har gjort en sak som man i verkligheten inte har gjort, eftersom man enligt ens kognitiva schema borde ha gjort det. Ett exempel är om man en dag glömmer att stämpla busskortet, tror man ändå att man gjort det eftersom man gör det på ”rutin” varje morgon, eftersom ens kognitiva schema kopplar ihop ”att gå på bussen” och att ”stämpla kortet”.


* = Information som vi kan knyta till en personlig erfarenhet, t.ex. vad man åt till middag förra veckan, vad läraren sa förra lektionen etc.
** = Här finns vår stabila kunskap om omvärlden representerad. Vad heter Norges huvudstad? Hur många dagar går på en vecka? Samt liknande frågor.

Psykologi A på gymnasiet så nivån kanske inte är alltför hög

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:29:42  Show Profile
Jag är likadan ... och jobbar som väktare, förstå hur kul det är ibland haha... går och känner på många hundra dörrar varje dag, sen går man och grubblar

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:48:59  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag är också sån. Och jag är kock. "Va, har du redan fått potatis till bord 8?"

Tur vi har "bongar" och väl inarbetade rutiner i köken, utan dem skulle det vara kaos i köket med mer än tio gäster i matsalen!

Men helt ärligt, det är fruktansvärt. Händer mig ofta när jag ska resa iväg ett par dagar. När jag åkt fem mil börjar jag fundera på om jag stängde av spisen o dyl.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/04/10 :  00:11:45  Show Profile Send edison a Private Message
Satte på en kopp kaffe ikväll innan jag skulle ut på TAW-gig, tror nån jag drack upp kaffet å stängde av bryggaren ?
Näää, just det, inget kaffe å bryggaren på 4-5 timmar var rätt torrt i kannan ...

Värre kändes det när jag jobbade i Karlskoga (jag bor i Örebro) och kom på när jag var framme till jobbet att jag glömt strykjärnet på...

Eller när jag i nutid då och då upptäcker att Edison 60 är varm å go´ när jag kommer hem efter en 10-timmarsdag på jobbet...då är jag glad varje gång att bostadsområdet inte brunnit ner (min Edison HAR blixtrat till och spytt ut rök en gång när jag VAR hemma och kunde stänga av strömmen, var rena fyrverkeriet den gången)

Jaja, det blir inte bättre, enda trösten är att jag alltid varit lika glömsk, så 'senilitet' är bara ett uttryck att ta till för att kunna skylla lite ifrån sej hehe...


TAW = Tomas Anderson Wij

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/04/10 00:17:25
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/04/12 :  13:52:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det påstås att minnet försämras kontinuerligt från 20-årsåldern

Tycker jag låter osannolikt eftersom mitt eget minne förbättrats sedan 25 årsåldern.Men kan möjligen gälla det stora flertalet. Jag tror dock att jag också läst det någonstans men blir skeptisk till om det vore sant.
Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/04/12 13:52:40
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/12 :  13:57:38  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag hörde för mycket länge sedan att man kan träna upp hjärnan i att kommaihåg.
Vet inte om det var någon substans i detta påståendet dock.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/12 :  17:05:19  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Ung som gammal så kan det Ex bero på B-vitamin brist, dålig sömn, stress mm.
Jag skulle rekomendera en vanlig hällsokontroll till att börja med

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/04/12 :  17:16:01  Show Profile Send bliss a Private Message
Hälsan är viktig. Tänk på Ozzy Osbourne "Jag föddes 1948 och nu sitter jag här och äter en burrito". Skaplig minneslucka.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/12 :  17:21:47  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
dålig sömn, stress mm.



I mitt fall är nog just det den största orsaken tyvärr

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000