HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rör-riaa vad kan man förvänta sig
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/12 :  14:03:21  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tog ECC81 som har ungefär samma u (men arbetspunkten sticker förstås). Första RC-kretsen verkar vara för lågohmigt och belastar röret aningen mycket för om jag hoppar över första röret och går direkt med signalen in på första RC-kretsen får jag istället en liten ökning. Men kanske passar belastningen EC86. Lite gissning här alltså eftersom det inte är rätt ing.rör. Annars ser det bra ut.





Med ECC88 blir det istället så här.




Med 75µS på första RC-kretsen men lite högomigare så verkar det vettigt.
62.215µS (18.55x3.3) passar kanske EC86 med den högre belastningen som det lågohmigare nätet utgör. Gissar jag att det är tänkt. Nu kommer jag inte längre.



Edited by - Flint on 2006/04/12 21:46:19
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/04/12 :  15:23:43  Show Profile Send Resonans a Private Message
quote:
Är det någon som har nå bra antiriaa ? går det inte att simulera så får man väll koppla på och mäta på en praktisk krets.
Det kan ju vara bra annars ochså , spice modelerna är ju inte 100%:iga.


Det hade varit användbart faktiskt. Tror att Allen Wright rekommenderade att hans riaa skulle justeras in genom att köra in en fyrkantsvåg via ett antiriaa och igenom riaat och justera motstånden för att hitta tillbaks till fyrkantsvågen.

...music is the best...
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/04/12 :  15:52:30  Show Profile Send Lord a Private Message
Då är jag åminstone på rätt väg .
3,3n var kanske lite högt, 1n och ~75k är nog smartare.


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/12 :  16:03:42  Show Profile Send Flint a Private Message
Din första RC-krets är beräknad för ett Ri i första röret på 4.177Kohm. Då blir det 75µS. Det var därför det blev fel när jag testade olika rör. Det är nog säkrare att göra kretsen lite högohmigare. Kul det här.

Edited by - Flint on 2006/04/12 16:09:24
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/04/12 :  16:09:13  Show Profile Send Lord a Private Message
humm. 4,71k skall det nog vara...

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/12 :  16:15:10  Show Profile Send Flint a Private Message
Nej. (75/3.3)=22.727-18.55=4.177
Tänker jag fel eller räknar jag fel?
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/04/12 :  16:23:44  Show Profile Send Lord a Private Message
ja menade att jag räknade up Rut till 4,71k , tänkte om jag vänt på siffrorna.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/04/12 :  17:56:19  Show Profile Send Lord a Private Message
Ja hittade ett antiRIAA som tydligen skall var ganska exakt.
iRIAA.pdf

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/12 :  21:32:13  Show Profile Send Flint a Private Message
Den där är bara att slå ihop och börja mäta med. Jag får värdena, 42,2kohm 497kohm 1,78nF och 6,41nF. Alltså nästan identiskt. Jag har något liknande och mäter med rent praktiskt. Samma inbördes förhållande men med andra utgångsvärden.

Edited by - Flint on 2006/04/12 23:55:25
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/13 :  15:56:44  Show Profile Send Flint a Private Message
Med inspiration av Erik Andersons tråd om hans RIAA lade jag in LCR-korrigering i min "spekulation". Drivsteget passar bra till RIAA-filtret med reservation för om det är så lämpligt att belasta ett steg med samma värde som dess eget Ri.



Edited by - Flint on 2006/04/13 20:02:30
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/14 :  16:03:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant, induktor-riaa tror jag kan bli oförskämt bra.
25 ohm vid 1H8, är det dc-resistansen du räknat i drosseln?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/14 :  16:16:49  Show Profile Send Flint a Private Message
Bernt Jansson
Japp, dc-resistans. Eftersom kretsen är ganska lågohmig kommer resistansen att lägga sig i. Jag frågade i EA:s tråd om hans RIAA efter resistansen men fick inget svar så därför simulerade jag fram värdet.
Erik Andersson, mät resistansen i dina spolar är du bussig.

Jag har en drossel på 1.2H lindad på en 4 cm2 transformatorkärna. Den har resistansen 30 ohm, så man hamnar nog däromkring.

Edited by - Flint on 2006/04/15 00:49:34
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/15 :  10:19:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag börjar genast fundera på att linda lite. Man skulle ju gärna testa något sånt, nyfikenheten tar tag ordentligt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/15 :  10:38:06  Show Profile Send Flint a Private Message
Brukar du linda trafo?
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/04/15 :  10:59:36  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Finns det tabeller för storlek på trafo kärna,tråddiameter,antal henry,dc resistans/meter?
Drosslar kan ju inte vara så svårt att linda.
Svebry har ju trafobyggsatser,vilka storlekar E1 gäller till drosslar i exempel nät delar i rörbyggen?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/15 :  11:13:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nä Flint, jag har aldrig lindat trafo. Man en drossel kan väl inte vara så svårt att fixa tycker man.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/15 :  11:30:40  Show Profile Send Flint a Private Message
Tror inte jag heller. Jag har gjort ett excelblad för SE-utgångstrafo som jag tror att man kan använda. Primärlindningen är ju i princip en drossel (även sekundärsidan). Glöm alltså sekundärdelen. Enligt beräkningen skall det bli runt 1900 varv på en 4cm2 kärna och 0.8mm luftspalt och det stämmer rätt bra med den drossel jag har och kan mäta på. Kärna och bobin finns att köpa hos Svebry till ett mycket vettigt pris. Nu kommer ju inte järnet att bli mättat här så man kanske inte behöver någon luftspalt och då blir det ju helt andra lindningsvärden. Då verkar det overkill med den här kärnan. OBS att jag inte vet om beräkningarna fungerar eftersom jag inte har provat, men det verkar som om de skulle det. Sen har vi problemet med brumkänslighet som Erik snackade om, men det är ett annat problem.



(Vid beräkning för utg.trafo: I i primärdelen har inte med rörets anodström vilket medför att tråddiametern inte stämmer. Excelbladet är inte färdigt)

Edited by - Flint on 2006/04/15 15:43:31
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/15 :  21:43:28  Show Profile Send Flint a Private Message
hoktuna
Jag har aldrig hittat några tabeller men däremot formler för trafo, trafoplåt och mättnad osv. De formlerna ligger till grund för excelberäkningen ovan. Jag har lekt med beräkningar för nättrafo, PP-trafo och SE-trafo. Resistans får man räkna fram beroende på spolens omkrets och antal varv. Sen får man nog experimentara sig fram och lära sig av sina egna misstag innan det börjar likna något. Sektionslinding måste till för utg-trafo för att minska kapacitansen osv. Men ingenting borde vara omöjligt om man ger sig f*n påt'.

N=(U x 10^8)/(4.44 x B x f x Aj)

N= Antal varv
B= Mättnad
Aj= Kärnarea

Edited by - Flint on 2006/04/15 21:46:34
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/04/16 :  00:25:43  Show Profile Send Resonans a Private Message
Vad bör man tänka på vid komponentval, främst då de passiva komponenterna (motstånd, kondingar osv)?

Edit: Förtydligande.

...music is the best...

Edited by - Resonans on 2006/04/16 00:31:19
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/16 :  10:15:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Att de är matchade mellan kanalerna!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/04/16 :  10:44:50  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ja, det kan jag tänka mig är noggrannt vid så låga signaler. Denna gång ska köpa rejält med komponenter så jag kan matcha!
Men jag tänkte mer på vilken typ av kondensatorer och resistorer man skall använda. Finns det någon inverkan på välljudet?

...music is the best...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/16 :  11:15:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det finns mycket som spelar in. Kan bara tala för mig själv:

Katodavkopplingskondingar, där vill jag helst ha Rubycon Black Gate annars Sanyo Os-Con.
Kopplingskondingar, olika papper i olja t.ex rysk armétyp.
I Riaakorrigering tycker jag styrol funkar utmärkt, de är billiga också. Såna har jag i mitt riaa nu.
Här finns säkert mycket att hämta mellan olika typer, man kan ju tänka sig polypropen, polykarbonat kanske.
Motstånd vill jag helst använda kolmassa. Mer seriösa trådlindade saker lär vara bra men de har jag inte provat.

Andra skulle säkert välja annat, men detta ger sammantaget ett ljud som upplevs som lite mörkare
men behagligt och lättlyssnat. Inget konstigt "detaljerat" fissel i diskanten.
(Sånt har jag aldrig hört i verkliga livet... Någon som hört att det prasslar i diskanten när någon sjunger?)

Tycker jag då.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/16 :  17:26:47  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag gillar också styrol i RIAA-filter.
Motstånd är jag inte så noga med.
Katodavkopplingskondingar ska jag nog testa fler olika innan jag tycker något.
Värdet (rc-konstanten) tycker jag dock är viktigt.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/04/17 :  17:21:09  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Eller så kör man utan katodavkopplingar som i mitt förslag

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2006/05/17 :  11:03:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag undrar bara lite försynt vart schemorna med simulation tagit vägen?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000