HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Er bästa konsert upplevelse?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/04/06 :  17:06:01  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Vilken är de bästa konsererna ni varit på?
För att göra det lite mer intressat så vill jag dela upp det lite, dels den BÄSTA konseren, den som varit störst och betytt mest för er. Dels den konsert där ni upplevde det bästa ljudet.

Den absolut bästa konsert jag varit på måste nog vara första gången jag så Jethro Tull. De är förövrigt ett av min absoluta favorit band så när jag äntligen fick se dem på Cirkus i Stockholm år 2000 var det en stor upplevelse!

Det bästa ljudet upplevde jag nog nyligen då jag såg Lisa Nilsson tillsammans med Niels Lan Doky, Mads Winding och Albert Heath på Fashing i Stockholm. Mycket bra konsert överhuvudtaget! Tootie tillsammans med Mads va en mycket kul kombination!

//Gurra

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/06 :  18:52:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
John Mayall på gamla KB i Malmö ligger för alltid kvar minnet
Pink Floyd i Globen även det en höjdare. Dessa 2 hade kalasljud utan några skavanker o med ett perfekt framträdande.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/04/06 :  19:09:37  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Pink Floyd i Globen vinner på totalresultatet, lysande i både ljud
och framträdande .
Hooters på dalarocken när dom just hade släppt "Zig-Zag", vilken
helt och hållet magisk kväll Som sista extranummer så kör dom
"Mister tamburine man" och hela stadion sjunger med, killarna i
bandet lämnar scenen en efter en och slutligen så vinkar trummisen
och lämnar som sista person scenen. Vi fortsatte att sjunga den där
refrängen en tre, fyra minuter till Då kan man inte komma in en
gång till

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2006/04/06 19:10:00
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2006/04/06 :  19:24:59  Show Profile Send weezer a Private Message
Eva Dahlgren med Sthlmsfilharmonikerna och Eesa Pekka Salonen på Cirkus för en 10-12 år sedan är minnesvärd. Zelmani på Storan härom året var en skön konsert likaså.

Bästa ljudupplevelse...hmm...pass? Kanske jamiroquai i Globen kring -99...Nah...vette 17.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/04/06 :  21:31:34  Show Profile Send brewitz a Private Message
Bästa som i mesta röjet, värsta svänget och absolut svettigast är enkelt. Carter the Unstoppable Sex Machine, Hultsfred 92 eller 93. Egentligen inget vidare band men live.....

Bästa ljud tror hittade jag nog på en Beck spelning i Union Chapel, London för 2-3 år sedan. Mycket välljudande men ack så tråkig spelning.
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2006/04/07 :  00:51:23  Show Profile Send Peter J a Private Message
Häftigaste upplevelsen: Metallica på Ullevi 2004, 57000 pers som sjunger unisont, snacka om surround och smäll i bröstet:)
Bästa ljudmässiga konserten: Sophie Zelmani "Peace and love" festivalen i Borlänge 2003.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/07 :  09:06:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Thåström på KB i Malmö för några år sedan, Thåström på Olympen i Lund den 18 mars i år, Bruce Springsteen på Ullevi 2003 (inför 55.000 pers!), Hooters på KB i Malmö för en massa år sedan, Ulf Lundell på Mölleplatsen i Malmö för några år sedan och Bad Religion på Mejeriet i Lund för ett par år sedan är de bästa konserterna jag varit på. Grymt lyckade allihop med bra ljud vad jag minns

Ska jag tvingas med kniven mot halsen välja endast en blir det Thåström på Olympen i år. Helt sjukt bra konsert musikmässigt och även väldigt bra ljudmässigt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/04/07 09:22:07
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/07 :  09:49:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Springsteen på Ullevi, 1985 tror jag det var, då han satte publikrekord med 58000 pers första dagen och gjorde om det dagen efter. Sen fick Ullevi byggas om för att hålla. Han har en publikkontakt som jag inte sett något ens i närheten av. (Robbie Williams verkar dock vara gjord av samma virke, honom skulle jag gärna se.)

Musikaliskt finns det många bättre jag sett, framför allt Frank Zappa. Johnny Winter var fantastiskt bra också. (Och en del riktigt, riktigt bra jazz på Nefertiti för all del.)

Ett band som jag tycker är riktigt roligt att se live är AC-DC.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/07 :  15:18:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Ett band som jag tycker är riktigt roligt att se live är AC-DC.


En liten tråkig detalj är att har man sett en show så räcker det. Dom förnyar sig inte för 5 öra tyvärr. Men visst är det röj , har sett dom 6 ggr

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/04/07 :  16:45:59  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Bästa liveljudet jag har hört måste jag nog säga var i umeå på nån folkmusikfestival ett antal år sen, Lina nyberg med ett antal mycket duktiga musiker. Otroligt ljud. Bästa konserten jag har varit på var Ulf Lundell
-99 här i stan, längst fram mot staketet och oj oj vilken känsla, hyfsat ljud och en spelsugen Uffe.

Rör...
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2006/04/08 :  02:30:43  Show Profile Send Melker a Private Message
Showtime turnen med Nitzer Ebb på Kåren i GBG -90. Jag följde mest med mina polare, eftersom nästan alla hade köpt biljett och skulle åka upp (från Halmstad) så hängde jag på. Jag var inte direkt något Nitzer fan men efter ungefär halva giget strax efter någon idiot hade sprayat tårgas så körde de Blood Money (från Belief plattan) och sedan var jag såld.

Tydligen så är de tillfälligt återförenade och kommer att spela på Arvikafestivalen i år så jag är väldigt sugen på att åka dit.

Ett annat fantastiskt gig var S.P.O.C.K på Mejeriet i Lund på Alien Worlds turnen. Det var en av de sista spelningarna på turnen efter en vända i Tyskland. Elegant Machinery var förband (sista spelningen innan de splittrades har jag hört) och var helt strålande. S.P.O.C.K klev på scenen och det var en sådan kväll när publiken var med på allt. Stämningen var som ett väckelsemöte när de trallade fram sina fantastiska Star Trek slagdängor :-) Polaren studsade så mycket till E-lectric att han stukade foten så till den milda grad att den påminde om en handboll.

Slutligen så har vi ju PAGE-spelningen på SAMA 2000, orginalsättningen: Eddie Bengtsson (Sistemannen på Jorden, S.P.O.C.K, mm) Marina Schiptjenko (vacuum, Bodies Without Organs) och Anders Eliasson (Lambretta). När de kör Dansande Man som extranummer så är det så bra att man vill gråta. Detta är ju en låt som Eddie under alla år vägrat spela live (i PAGE uppsättningar utan de andra) troligen beroende på att det är Anders som har skrivit den.

P3-Live var dessutom där och spelade in. Resultatet sändes såklart i P3 men släpptes även på en bonus CD med de första 1000 exen av den sista PAGE-plattan dvs samlingsskivan: Så Pass

Spelar man den i dolby-surround och blundar så är det nästan som om man var där igen :-)

Halmstad
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/04/09 :  22:26:52  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Bästa konserten alla kategorier måste vara när jag och en kompis körde upp till Oslo för att se, och framförallt höra Bachman Turner Overdrive 1990.
Då har jag ändå jobbat som scenvakt och ordningsvakt på konserter mellan 1985 och 2005, 20 år alltså.
Jag och kompisen missade BTO's konsert i GBG pga jobb, men fick sedan reda på att de skulle spela i Oslo några dagar senare. När vi kom fram var det en mellanöl till mackan och sedan fick det bli läsk resten av kvällen (köra hem efter spelningen).
Förbandet dök aldrig upp och då blir man ju lite sur, dels vill man höra lite okänd musik och dels missar man ju lite av konserten.
Nu var det inte sämre än att lyset släcktes ner alldeles för tidigt och efter lite "rasslande" på scen lyste plötsligt en spotlight ner på C F Turner som bara sade:"Howdy folks, here's some early heavy metal", och sedan lystes hela scenen upp och bandet drog igång med "Not Fragile".

Hela stället (Rockefeller) gungade i 2,5 timmar och stämningen var på topp.
BTO spelade bara en cover, det var den tyngsta versionen av "House of the rising sun" jag nånsin hört.
Jag skulle vilja tacka förbandet för att de aldrig dök upp, BTO spelade bra mycket längre än planerat, de fick ju spela för förbandet oxå.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/04/09 :  23:46:04  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
En av de konserter som betytt mest för mig var när jag såg Einstürzende Neubauten på Kåren i Göteborg 1989. Fast jag var efterår rädd i en vecka att ha skadat hörseln.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2006/04/10 :  16:45:01  Show Profile Send Drem a Private Message
Pink Floyd P.U.L.S.E på Ullevi!

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/04/10 :  22:43:21  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Traste Lindens kvintett i Roskilde, hmm, början på nittiotalet var det. Sångaren blev så rörd av responsen att han började grina. He he. Makalös konsert, hade aldrig hört dem innan, men konserten vara bara en SÅN upplevelse.
Eric Bibb, blue mountains Sydney. Konsert på ett litet hotell, jag satt två meter från Eric som satt på en "barstol" och lirade. Han är så jäkla bra live, har sett honom live uppe i Byron Bay i Australien med. Han är en sån "feel good snubbe" utan att bli mesig. Man mår så bra inifrån efteråt. Bra bra. Det är mer drag i honom live, på skiva kan det låta lite "mesigt" och för polerat ibland, men skivorna är bra med. Han har gjort en konsert DVD, kan stenhårt rekommenderas.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000