HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bra trumljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/04/10 :  00:21:27  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Här är en skiva med bra ljud (har hört ett par spår från den), kräver dock en DVD-Audio-spelare (surround) eller en vanlig DVD-spelare (stereo 96/24):

http://www.aixrecords.com/catalog/vantage_point.html

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/10 :  00:35:03  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Den får andra än jag njuta av .

Ser att du kör Meridian! Själv spelar jag mycket nöjd på 507, 501 & 557
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/04/10 :  13:22:15  Show Profile Send Resonans a Private Message
quote:
Vad lyssnar du på för typ av musik?
Kan du nämna några band?

För tillfället lyssnar jag mycket på Frank Zappa och Pink Floyd, i övrigt gillar jag 60-70talsrock, typ Led Zeppelin, Deep Purple, Rolling Stones, Black Sabbath osv.

quote:
Ett klassiskt trumset är kul att höra med endast rumsmickning. Jag gillar det. Men ofta för mig låter det just rumsmickning. Jag som spelar är ju van att höra mitt set på mycket närmare håll än de som lyssnar... iofs inte så nära som en närmick...

Jo, jag var lite otydlig. Jag menar, precis som du säger, akustiska trumset. Jag är också van att lyssna på nära håll och det är ju fakiskt en viss skillnad . När jag lyssnar på skivor saknar jag (oftast) den där livekänslan från trummorna som man får när man hör ett helt omickat trumset, som man kan höra på små klubbspelningar tex.

quote:
Själv håller jag på med mer exprimentell instrumentering där ljudkällorna har mycket olika akustisk volym. Det som fastnar på tape är ju en konstruerad akustisk värld. Nåja mer om det i en annan tråd.

Ojoj, nu blev jag nyfiken! Berätta mer..!

...music is the best...
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/04/11 :  00:09:25  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
SPL Surrounded By Drums
http://www.spl-usa.com/DVD2162/dvd2162_e.html

Med bla Simon Phillips,Dennis Chambers m.m.
Trummor inspelade med SPL Atmos i Dolby Digital 5.1 samt DTS

Kostar 395:-
Skicka mig ett PM om ni är intresserade

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2006/04/11 00:12:35
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/11 :  00:40:42  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
quote:
Bunkert:

Själv håller jag på med mer exprimentell instrumentering där ljudkällorna har mycket olika akustisk volym. Det som fastnar på tape är ju en konstruerad akustisk värld. Nåja mer om det i en annan tråd.

Resonans:

Ojoj, nu blev jag nyfiken! Berätta mer..!

kolla på http://www.berndalen.se/
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/04/11 :  09:16:03  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Angående rumsmickning och Zappa:

På You can´t do that on stage anymore 3 finns ett spår som heter "Hands With a Hammer".
Det är ett dryga 3 minuters trumsolo med Terry Bozzio. Inspelat live i Japan 1976 med bara en mick rakt över trumsetet. Låter väldigt annorlunda jämfört med andra skivinspelningar, men samtidigt väldigt naturligt.

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/04/12 :  23:49:43  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Marcus Miller "Live & More" tycker jag har något av det bästa trumljudet jag hört, sen är skivan jäkligt bra också.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2006/04/13 :  11:28:09  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Bunkert

Vad sägs om lite Japanska trummor!

Yim Hok-Man
Poems Of Thunder

Där finns ett riktigt bra klassiskt spår där man bemästrar trummorna från lågt till högt på ett mästerligt sett.

Finns på CDon för 49 spänn köp!

Mvh Anders
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/04/13 :  13:30:20  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Du får åka till trumfestivalen i Kota Bahru i nordöstra Malaysia - eller rättare sagt, det räcker att komma inom någon mils avstånd...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/14 :  12:15:33  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Trevligt med lite traditionellt utrikiskt trumspel också!

Just skaffat min första skiva från denna finfina tipstråd

"Musik wie von einem anderen Stern" från Manger.

Inte hunnit lyssna än dock...

Sugen?

Ja!
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2006/04/19 :  13:46:51  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Mahavishnu Orhestras "Visions of Emerald Beyond" med Narada michael walden på trummor...

mvh

S
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000