HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bra trumljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/06 :  13:52:28  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Har någon tips på plattor med ett separerat, kristallklart, punchigt, riktigt bra akustiskt trumljud?
Musikstil spelar ingen roll.
Är trummis själv .

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/06 :  14:31:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns en del av Lynyrd Skynyrd som jag tycker är bra. "Last Rebel" t.ex.
Så "separerat" är jag dock tveksam om det är.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/06 :  14:52:26  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Trevligt!
Tack för tipset!
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2006/04/06 :  15:00:45  Show Profile Send struts a Private Message
Dave grusin har gjort en cd som heter "Migration"(1989) som har en mkt bra separation mellan instrumenten och trumljudet är kalas. Harvey Mason och Omar Hakim hanterar trumseten.

James Taylors "Never die young"(1988) med Carlos Vega på trummor låter också mkt bra och hela bandet spelar så "tight" som det bara går.

Nguyen Les "Purple"(2002) är också värd att lyssna på där Terri Lyne Carrington som har en central roll är makalös på att hantera sina trummor. Är du trummis så är den klart värd många lyssningar och ljudet är om inte lika bra som på "Migration" ändå bra.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/04/06 :  15:15:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Simon Philips har gett ut en skiva som heter Another Lifetime som nog kan passa in här. Fin bas finns det också.

Fusion musik

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/06 :  15:34:13  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Det här går ju lysande!

Det är visst redan dax att gå till skivbutiken känner jag .

De namn ni räknat upp låter lovande bara det.

MER TIPS !
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2006/04/06 :  15:38:41  Show Profile Send struts a Private Message
Glömde den kanske "bästa" Grusin cd´n när det gäller ljudbild och det är "Homage to Duke"(1993)med Harvey Mason än en gång. Den är mer en klassisk jazzplatta, det är ju en hyllning till Duke Ellington, men den slags jazz som spelas spelas inte bättre än så och det är dynamiskt så det förslår. Dave Grusin är också en mästare på att arrangera musik.
Låten Caravan med Grusin på piano, Brian Blomberg på bas och Harvey på trummor gör bara den att cd´n är värd att köpa. ska jag provlyssna nån ny stereoutrustning så är det den här den cd´n jag främst skulle spela, bara för ljudets skull.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2006/04/06 :  15:51:57  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej

Jim Keltner & Ron Tutt, James Newton Howard
The Sheffield Lab Drum & Track Disc

Drum Record: Jim Keltner har spelat med Travelling Vilburys, J Lennon, G Harryson, Bob Dylan, Bette Midler.... och Ron Tutt var Elvis trummis i 10 år!
Kort men intensiv! Troligen en av de bästa testskivor som gjorts. Du ska höra stora skillnader mellan de olika trummissarna - de har helt olika klang på sina instrument. Och de flesta anläggningar klarar inte av att återge dem naturtroget.

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/04/06 :  16:46:58  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Beat of a Different Drummer är en samlingsskiva med GRPs bästa trummisar.

1 Cheryl- Blakey, Art & the Jazz Messengers
2 Dear John C. - Elvin Jones
3 Mallet Dance - Chico Hamilton
4 Danse for Noh Masque - Billy Cobham
5 Jack In - Jack DeJohnette
6 Festival de Ritmo - Dave Weckl
7 Above and Below - Dennis Chambers
8 El Rey - Watts, Jeff "Tain"

(Covering All the Bassists är bassisternas motsvarighet.)

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/06 :  18:06:49  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
quote:
Jim Keltner & Ron Tutt, James Newton Howard
The Sheffield Lab Drum & Track Disc

anders.s!
Är åvanstående namnet på testskivan du pratar om?
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/04/06 :  18:19:44  Show Profile Send Ampalang a Private Message

Enklaste stället att köpa vore nog www.svalander.se

Personligen tycker jag den är lite tråkig, inte direkt det där öset som jag ville åt.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2006/04/06 :  18:37:03  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Bunkert

Ber om ursäkt för min lilla otydlighet. Det är den skivan som syns på bild ovan.

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/04/06 :  23:14:17  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Vilken mysig och positiv tråd! Hififorum när det är som bäst! Tänk om det kunde vara så i andra trådar också; att man tolkar inläggen som tips och går vidare och bygger på i stället för att ifrågasätta och argumentera....

Tyvärr har jag själv inga bra trumtips...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/07 :  00:06:17  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Jajamensan. Riktigt trevligt här Ulfsan !

The Sheffield Drum Record ser ut att vara en LP!
Jag sa ju faktiskt plattor i trådens inledning, med menade CD . (Editerar detta)
Finns den i det formatet?
Hittade den inte på svalander.se förresten. Kanske letade dåligt .

struts! En Dave Grusin måste jag också ha .

Jag inser att detta kommer att bli dyrt...
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/04/07 :  08:13:22  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

En liten varning i all välmening bara.

Sheffield lab drumrecord på cd var ingen höjdare. Det hördes tydligt att det gått några år sedan den spelades in. Vilket inte brukar spela så stor roll men här var det hela tydligt.

På en testskiva från Triangle acoustique har jag min bästa trumdemolåt. Bara en trummis, låten ca 8 minuter lång. Naket, öppet, dynamiskt och man hör även lite av studion så att närvarokänslan blir grym!

Är du slagverkare är sista spåret på testskivan Manger (låt 15) oslagbar. Den har vi kört ett halvår på demo nu Gängena här på forumet gkommer ihåg vilken grupp det handlar om.

Manger köper du på svalander.se

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/07 :  13:01:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
O-zone heter gruppen, har jag för mig.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/04/07 :  14:54:52  Show Profile
Zalve: Det stämmer .. Har en hel platta med dom.
O-Zone Percussion Group - La Bamba

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/04/07 14:57:01
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/07 :  15:42:38  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Tackar och bockar än en gång .

Låter som grymma tips .
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/04/07 :  18:25:50  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Ett par underbara Jazzklassikertips:
1. Art Pepper, Art Pepper Meets The Rhythm Section (helst japanska XRCD-utgåvan)
2. Dave Brubeck, Take five (senare mastringar - helst Mastersound Guldutgåvan)
/Shaft
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2006/04/07 :  18:36:50  Show Profile Send Nothing a Private Message
Virgil Donati - serious young insets
Höjdar skiva! Bra trumljud och bra trummis!

Den här har du säkert redan sett om du är trummis!?
http://www.toontrack.com/demos.shtml

Edited by - Nothing on 2006/04/07 18:45:33
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/09 :  04:17:36  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Kul !
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/04/09 :  10:15:51  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Få man förresten fråga vad du skall "göra" med dessa underbara trumljud. Skall du kanske bara njuta eller skaffa inspiration till eget trumspel?
/Shaft
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/09 :  13:00:01  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Shaft!
Du prickade in båda två !
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/04/09 :  22:08:03  Show Profile Send Resonans a Private Message
Härlig tråd!

Jag skulle vilja vädra lite åsikter, med risk för att jag sänker stämningen lite i tråden..

Jag har länge eftersökt inspelningar där trummorna EJ är närmickade. Som live-musikälskare i allmänhet och trummis i synnerhet vet man att närmickning ger allt annat än naturligt akustiskt trumljud.

Paradoxalt nog är det i rockmusikgenren där det värsta missbruket av närmickning äger rum! Klickande bastrummor - är det någon som hört detta i verkligheten? Det är för mig uppenbart att detta beror på inkompetenta ljudtekniker. En eller ibland två mickar per trumma kan inte annat än röra till det för teknikern. Det hörs inte minst när denne försöker skapa ett stereoljud av hela gröten: minsta pukan måste ju ligga vänster kanal och största pukan i höger kanal för att få bäst valuta för alla mickar man kostat på inspelningen. Bastrumman och virveln måste alltid ligga i mitten, trots att virveln faktiskt egentligen, om man är lite petig, står lite till vänster om bastrumman, ungefär i höjd med minsta pukan som - ja just det - ligger i vänster kanal!

Konstigt att teknikern inte gör likadant när denne mickar upp en flygel. En mick per sträng hade ju varit att föredra, gärna några mickar vid tangenterna också så att man får med eventuellt fingerljud. Sedan sprider man ut alla kanaler över hela stereobilden. Jisses vilket sound!!

Ok, jag vet, det var ett dåligt exempel - men visst förstår ni poängen? Jag saknar inspelningar där man hör sejarmattan vibrera till vissa av basistens toner, ett bevis på att trummisen suttit i samma rum som de andra musikerna.

Finns det någon på forumet som har tips på inspelningar med fjärrmickat i stereo, så om Bunkert tillåter, låt oss höra!

Ps, det finns faktiskt bra mixar med närmickat också. Men de är sällsynta.

...music is the best...
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2006/04/09 :  22:32:38  Show Profile Send Nothing a Private Message
@Resonans
Vad lyssnar du på för typ av musik?
Kan du nämna några band?

Vore kul att jämföra med egna referenser/Band.

[fotnot] Spelar inte själv, Cd-spelare går väl ann.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/10 :  00:09:30  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Resonans!

Helt OK!

Det jag är ute efter med tråden är helt enkelt att flytta in trummorna i lägenheten .

Att det ska låta lika bra som i "verkligheten". Se min signatur .

Ett klassiskt trumset är kul att höra med endast rumsmickning. Jag gillar det. Men ofta för mig låter det just rumsmickning. Jag som spelar är ju van att höra mitt set på mycket närmare håll än de som lyssnar... iofs inte så nära som en närmick...

Själv håller jag på med mer exprimentell instrumentering där ljudkällorna har mycket olika akustisk volym. Det som fastnar på tape är ju en konstruerad akustisk värld. Nåja mer om det i en annan tråd.

Bra tips på inspelningar med rumsmickade trummor?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000