HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Shakti-test
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2006/04/05 :  22:23:36  Show Profile Send mats31 a Private Message
Lånar" lite text (utan författarens tillsånd, sorry Kenth, hoppas OK) från en annan källa:

"Ni som läst senaste nummret av norges bästa hifimag (Fidelity) vet att de testade en del Voodoo produkter t ex Shakti Stones eller som de egentligen heter Electromagnetic Stabilizer!

Vidar Mörk, redaktör på Fidelity testade dessa under några veckor.
Han lade dem på cd-spelaren, förstärkarna, kablarna samt nätfiltret.
Han både A-B testade dem samt blindtestade dem, vilket b la hans barn uppskattade.
han säger sig ha testat "stenarna" på alla de alterantiva sätt han kommit på.

Han sade också att resultatet var det mest övertygande han fått under alla de år han testat Hifi!

Inte nog med att hans familj var enig om resultatet, det var även hans vänner.





Resultatet blev: Ingen effekt Överhuvudtaget.
Oseriös tidning?

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/04/05 :  22:34:10  Show Profile Send UrSv a Private Message
Skoj skrivet och man var ju lite orolig innan slutklämmen kom. Oseriös? Tvärtom, en av de få seriösa verkar det ju som. Så otroligt skönt att se att någon i branschen har självförtroende att skriva ett så beundransvärt test. Man kanske skulle titta lite närmare på en prenumeration av den tidningen?

Edited by - UrSv on 2006/04/05 22:36:01
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2006/04/05 :  22:40:55  Show Profile Send mats31 a Private Message
Lite ironisk där
Håller med att det är skönt att någon kan säga att kejsaren saknar kläder...
En eloge till våra norska vänner, och kan absolut rekommendera tidningen.

M

(Nej, jag har inte testat Shakti själv är det bäst att kommentera, innan frågan kommer)

Edited by - mats31 on 2006/04/05 22:43:13
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/05 :  23:01:36  Show Profile Send CC a Private Message
Norska Fidelity är en i mitt tycke mycket bra tidning! Våra svenska motsvarigheter har inte mycket att komma med i jämförelse...

Men eftersom jag åsso haft tillfälle till test utav Shakti och fått helt andra resultat än Vidar Mörk så kan jag inte ställa mig bakom hans resultat för min personliga del.

Jag lärde mig även att Shakti beroende på utrustning kan ge mycket skiftande resultat, allt från tydliga förbättringar till 0 & Zero!
Varför? Inte vet jag, men en tanke är att det har att göra med apparatlådans materialval..?

Jag har en liten Shakti på min DYI digital-kabel där den utav någon obegriplig orsak fungerar med positiv verkan...

OBS! Med tydliga förbättringar så menar jag inte med nivå som att byta nätkablage eller dylikt, men trots allt såpass tydliga att det är svårt att värja sig från effekten.
Däremot kan jag väl inte påstå att jag tycker att effekten motsvarar priset på Shakti-stenarna... Då får man vara en "tyngre" hifi-entusiast än vad jag är samt befinna sig i den ekonomiska situationen att det inte drabbar någon fattig!
;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/04/06 :  10:03:11  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Men vad är det stenen gör?
Vad är det för sten?

Vibrationsbekämpning och rumskorrigering tror jag på stenhårt på.
Men en magisk sten..nej, jag måste överbevisas först.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/04/06 :  10:23:11  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Kul artikel, jag börjar luta åt en prenumeration. Intressant var ju också att de upplevde den där klädhängaren som ett fungerande akustiktweak.

Shaktisten är en produkt som är gjuten av något konstmaterial och eventuellt så har den något innehåll eller så är den massiv, jag minns inte. Prova att sök på forumet så kanske du hittar svaret, shakti har varit uppe till debatt förut och minst en tråd har blivit låst! Den är inte en sten, utan namnet har den troligen för att det närmast ser ut som en huggen, slipad och avfasad gråmelerad sten i färgen. (Kan någon lägga in en bild?)

Norska tidningen Fidelity har fått en hel del positiv kritik här på forumet det senaste året och jag har själv köpt ett antal nummer. Jag delar den positiva kritiken.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2006/04/06 :  10:23:51  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Inte magnetisk!
Skall tydligen absorbera elekromagnetism? och omvandla detta till värme!

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/06 :  10:25:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tanken är att den ska skärma bort elektromagnetisk strålning, det är egentligen ingen sten utan "stenutseendet" är bara estetiskt.
Jag skrev ett långt inlägg om Shakti (baserat på deras patentansökan) för drygt ett år sedan som kanske går att hitta om man söker.

Men nej, jag tror inte heller den är så lysande (även om den kanske påverkar något), jag skulle nog hellre använda kopparplåt.

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2006/04/06 :  10:50:45  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Om ni funderar över Shakti och har frågor så prova sökfunktionen på denna sida så kommer det upp trådar om detta som kanske kan hjälpa till att reda ut frågetecken kring produkten.
Själv skulle jag nog prova dom hemma om jag var klar i övrigt med min anläggning och mitt rum

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/06 :  11:27:57  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag anser det inte underligare än att en del inte märker skillnad på kablar av något slag heller..

Och då man själv även upplevt att en del anläggningar inte reagerar så inser man ju helt klart att även dessa stenar kan ha samma resultat..

En fråga till er som läser denna testares alster.. Brukar denna man testa även kablar? och vilka resultat brukar han delge ifrån sådana tester?

Eller vilket synsätt representerar han?. Är han en som anser kablar endast sätter samman elektroniken? Eller anser han kablar inklusive nätkablar vara exakt som alla andra saker i anlägget.. DVS KOMPONENTER som bör matchas in noga?

Sådant är intresant att veta då man läser en tråd som denna. Så man kan ta med lite bakgrund i bedömmningen av vad personen anser o tycker..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/06 :  13:57:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
f95toli skrev:
quote:
Jag skrev ett långt inlägg om Shakti (baserat på deras patentansökan) för drygt ett år sedan som kanske går att hitta om man söker.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=17761&whichpage=2


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/04/06 :  23:56:07  Show Profile Send new order a Private Message
Det går väl inte A/B testa shakti stenar?Ingen som har dessa stenar har kunnat märka någon skillnad vid en A/B test.Men använd den en vecka och plocka sedan bort den.Då märks en försämring.Det gjorde det för mig när jag fick låna en Shakti sten av en kompis.Idiotförklara mig om ni vill.kan tänka skaffa mig några Shaktis när jag anser mig klar med anläggningen.
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2006/04/07 :  17:27:49  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Shakti går utmärkt att A/B-testa blint:

1. Lägg en Shakti på din förstärkare/CD/what ever.
2. Lägg en låda över Shaktistenen (så att den inte syns).
3. Lyssna så länge du vill (dagar, veckor, år).
4. Be frugan/sambon/kompisen att utan din vetskap nån gång plocka bort stenen men ha lådan kvar och dessutom anteckna vilken dag detta skedde. Till exempel nån gång efter tre veckors lyssnande, men utan att du vet exakt när.
5. Anteckna själv när du tycker att ljudet blivit märkbart sämre.
6. Jämför om du märkte försämringen samma dag som stenen togs bort.
7. Lyckas du kan du åka till James Randi och upprepa proceduren (i princip) och plocka hem en miljon dollar.

A/B test måste inte vara stressande och/eller svåra att genomföra (vilket många belackare av blindtest vill få det till). Trots det kommer hifitidningar ALDRIG att göra detta (med Fidelity som ett gott undantag), för då förlorar de en viktig födkrok, annonsörerna, och det vill de sannerligen inte.

When knowledge ends, superstition begins

Edited by - k98_jbn on 2006/04/07 17:38:37
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2006/04/07 :  18:10:06  Show Profile Send Pjotre a Private Message
När jag hade Bladelius CD och slutsteg och hade Shakti på dem så gjorde de stor nytta för ljudet, när jag sedan bytte till Meridian 800 DVD och Vitus så fanns där ingen som helst skillnad på ljudet med och utan Shakti. Så man ska nog vara försiktig med att uttala sig tvärsäkert genom att bara ha testat dem på en anläggning.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/04/07 :  18:36:40  Show Profile Send MatsT a Private Message
En liten kommentar till det k98_jbn skrev bara...

A/B-test är snabba växlingar mellan olika alternativ och det du beskriver är en blind långtidslyssning. En liten detalj bör dock ändras för att göra testet mer trovärdigt, Shalti-stenen bör ersättas med något lika tungt och stort när den tas bort.

PS. Jag har aldrig provat Shakti själv och är rätt skeptisk till dem, jag kommer nog inte att prova heller.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2006/04/07 :  19:08:02  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
En liten detalj bör dock ändras för att göra testet mer trovärdigt, Shalti-stenen bör ersättas med något lika tungt och stort när den tas bort.


Shakti stenen är absolut inte tung i sig.. Snarare väldigt lätt...
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2006/04/07 :  20:10:55  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Jag har en månsten på taket, stereon låter helt suveränt.

Sen lite grus under gaspedalen, då går bilen konstigt nog långsammare.......Hmmmmm undrar varför.
Sen gjorde singel runt huset susen vad gäller dräneringen, så stenar är kanon.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2006/04/07 :  20:49:22  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Denna tråden ser ut att bli en tråd med lika mogna inlägg som vanligt när det gäller denna debatten... Mitt sista inlägg i denna tråden...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/07 :  21:53:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har en kompis som inspirerat mig mycket när det gäller tweaks.
Han hör stora skillnader i sin anläggning och skickar sedan över grejorna till mig.
Jag vill ju inte vara sämre så jag hör stora skillnader jag också.
Men nu har han bytt förstärkare till en Achuphase 405 och då säger han att "nu tycker jag inte att mina hifisvampar och kablar gör någon större skillnad längre. Jag flyttar koner och byter kablar men det kvittar, det låter lika bra ändå".
Fy,fan! Jag känner mig sviken. Jag som tänkte testa stenarna. Han kommer att skratta åt mig och sänka mitt självförtroende fullständigt.
Jag vet inte vad jag ska göra.
Min hifi-värld är skakad i sina grundvalar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/07 :  21:55:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hjälp mig!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2006/04/08 :  00:26:32  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Tror jag lägger lite tegelsten på taket också, sen .......nej vänta Hilfe, hilfe en bummling kommer rullandes emot mig, fan vad bra det kommer låta.............

Funderar på att skapa en ny tråd, den ska heta::::Låter cd-skivor med rosa fodral bättre.

Jag har kommit fram till att jag hör antydan, eller antydan till antydan att det låter bättre från stereon när jag spelar rosa skivor ??, jag har hört att just rosa tar bort halvvåg's-längden av sinus-slaget, och eftersom mitt rum bara är 4 x 6 meter så stämmer det enligt min uträkning.

Och eftersom jag har vita gardiner så stabilisear jag motverkan av reflexer i mellanjärdet.

PS! Kan höjas yttligare med lite loudness under 10 hz.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/08 :  00:34:42  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Tror jag lägger lite tegelsten på taket också, sen .......nej vänta Hilfe, hilfe en bummling kommer rullandes emot mig, fan vad bra det kommer låta.............

Funderar på att skapa en ny tråd, den ska heta::::Låter cd-skivor med rosa fodral bättre.

Jag har kommit fram till att jag hör antydan, eller antydan till antydan att det låter bättre från stereon när jag spelar rosa skivor ??, jag har hört att just rosa tar bort halvvåg's-längden av sinus-slaget, och eftersom mitt rum bara är 4 x 6 meter så stämmer det enligt min uträkning.

Och eftersom jag har vita gardiner så stabilisear jag motverkan av reflexer i mellanjärdet.

PS! Kan höjas yttligare med lite loudness under 10 hz.


Det är just sådana här inlägg som skapar skit på forumet.
Jag förutsätter att personen ifråga som skrivit inlägget har tagit ett järn eller två för mycket.
Om inte bör han/hon nog tänka efter flera ggr innan nästa inlägg.
Att förlöjliga vad andra ser som seriöst är att håna.
Jag kan redan här och nu säga att min forumstid börjar dra sig mot sitt slut om detta fjanteri ska fortsätta.
God natt!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/08 :  00:45:30  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Björn-Ola verkar också lika vuxen vid närmare eftertanke

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2006/04/08 :  01:10:50  Show Profile Send juha a Private Message
Det verkar extremt lätt att slänga ur vad för skit som helst ibland..utan att se vad det träffar..ett allt tystare forum..onödigt.

Intressant invinkling Mayro.
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2006/04/08 :  01:13:25  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Skit?
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/04/08 :  01:39:01  Show Profile Send new order a Private Message
Tråkigt med så många cyniker.Har man tillfälle och möjlighet att testa Shaktis så tycker jag att man ska göra det.Först efter det så är en åsikt i ämnet värt något.Fördommar om Shaktis o liknande prylar finns det nog av ändå.Jag tycker iaf inte att man ska idiotförklara användandet av dessa stenar.Nu när jag dessutom ser att det finns så många tvivlare så ska jag DEFINITVT skaffa min några.Alltid retar det någon.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000