HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 bort med lacken, men hur?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/04/03 :  21:44:50  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag vet att jag såg en tråd om detta för längesen, men kanske var det inte här eller kanske hittar jag den bara inte. Iallafall: jag försöker få bort lacken från lackad koppartråd, typ sån man kan linda trafos och spolar med, och som finns att köpa på t.ex. Elfa. (det är där jag har köpt den...)
HUR gör man? Skrapa är tråkigt, tar tid och det blir aldrig riktigt rent. Hittade ett tips här, där någon pratade om att man kunde glödga tråden först och sen doppa den i... ja, t-sprit var det va? Det påminde om vad jag hade läst i den gamla tråden, så jag prövade det.
Stoppade in trådände i en ljuslåga en stund. Lack svartnade. Stoppade sen ner tråd i glas med T-sprit. Trådände fräste. Försökte torka bort det svarta, med och utan t-sprit. Gick inte. Fortfarande svart, och dessutom var det mesta av lacken ändå kvar.

Vad gör jag för fel?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/03 :  21:57:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tog bort lack för några veckor sedan. Om jag inte minns fel så lämnade jag tråden i aceton i någon timme, tyvärr är jag faktiskt inte säker på om det var endast aceton, ev. så använde jag lite salpetersyra också (jag använde flera olika kemikalier eftersom jag också etsade bort kopparn).

Oavsett vilket så hjälper det om man först använder lite sandpapper och "ruggar upp" ytan lite.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/04/04 :  10:01:30  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Har du tjockare tråd så skrapar du bara med en vass kniv, skalpell eller dyligt. Riktigt tjock tråd kan du fila med en nålfil.

Även om skrapning är tråkigt så är det säkert skonsammare än glödgning.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/04/04 10:02:39
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/04/04 :  10:17:32  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Från 0.7mm och upp tar jag en fin smärgelduk och slipar bort lacken.

Tunnare trådar ser jag till att få med lödbar lack, dvs lacken bränns bort av lödkolven. Tror det heter polyuretanlack.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/04/04 :  21:23:23  Show Profile Send jerico a Private Message
Elfas koppar tråd ska vara lödbar utan avskrapning upp till 0,9 mm har jag för mig. Men jag kör med ett sandpapper lite försiktigt. Trist jo men funkar om man inte ska avisolera hela tråden...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/04/04 :  22:57:22  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det verkar som om det är mekanisk metod som gäller iallafall, åtminstone för de lite grövre trådarna... Tack för tipsen! Har inte prövat aceton än, men det finns ju lite överallt, bara att steppa iväg till ICA eller Konsum, till skillnad från HNO3

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000