HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skiss på en musikmöbel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2005/11/29 :  21:02:02  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
För stunden så använder jag en flexybänk till stereon, men vill bygga något lite snyggare, så jag har tänkt att bygga en bänk för att få in stereon och alla mina skivor i samma möbel.

Tanken är att den ska vara golvstående, ha plats för 1 cdspelare, 1 förstärkare, 1 skivspelare och ca 500 cds + 100-150 lps

Har funderat på en massa olika lösningar, väldigt svårt att få till det med alla mått osv, men den skissen som jag tycker bäst är



Och med alla saker så blir det något sånt här



Måtten blir ungefär
Bredd: 167 cm
Höjd: 87 cm (plus ben)
Djup: 50 cm

Har räknat på att varje hylldel är ca 53 cm breda
cdfacken behöver vara 15 cm höga
och förstärkaren behöver ha 20 cm,
så då får vinylskivorna ca 40 cm.
Har placerat utrymmet för vinylskivorna under själva teknikdelen för att kunna bygga ut med flera hyllor för slutsteg eller något liknande i framtiden.

Tanken är att bygga den i mdf och sen måla den i en passande färg.

Men det är ingen slutgiltig ritning, så jag vill jättegärna ha lite förslag på förbättringar osv, innan jag börjar att bygga den.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/29 :  21:15:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kanske ide att bygga in nån läcker belysning av skivorna? Normalt har iaf jag det rätt mörkt när jag lyssnar och det är smidigt med specialbelysning för just bara skivorna!

För akustiskens skull kanske cd-hyllorna skulle vara något insänkta? Bör ge mer diffusering.

Annars tjusigt!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/29 :  21:18:18  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jävligt läckert! Gott det hade varit att ha skivorna o stereon på samma ställe(lat jag vet).

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/29 :  22:04:33  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Vill du verkligen ha skivorna nere i knähöjd? Då måste man ju ned och krypa när man ska välja skiva. Jag skulle föredra att kunna svepa med blicken över skivor i brösthöjd.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/11/29 :  22:50:38  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tycker guldfisk har en bra invändning om höjden. Själv tycker jag att det är lite jobbigt med de lägsta hyllplanen i min Billy-hylla.

Ikea har en spexig LED-belysning som heter "Trettioen". Små platta stavar som finns i bland annat vitt ljus, desvärre inte så billigt.
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15579&catalogId=10103&storeId=2&productId=11158&langId=-11&parentCats=15579*15748*16082

Om du gillar DIY så kan man ju alltid låna idén med lysdiodsbelysning. Ikea var ju inte först... (där heller).

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2005/11/30 :  01:03:41  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
quote:
För akustiskens skull kanske cd-hyllorna skulle vara något insänkta? Bör ge mer diffusering.

OK, det ska jag kolla på, kommer att bygga den själv så det går ju att ändra ända tills jag står med färgburken i näven.

quote:
Jävligt läckert! Gott det hade varit att ha skivorna o stereon på samma ställe(lat jag vet).

Tack, hehehe... jag har precis samma inställning

quote:
Vill du verkligen ha skivorna nere i knähöjd? Då måste man ju ned och krypa när man ska välja skiva. Jag skulle föredra att kunna svepa med blicken över skivor i brösthöjd.

Jo, har funderat en hel del på höjden, man måste som sagt böja sig ordentligt för att nå skivorna på dom lägsta hyllorna, men jag ska ha ett par korta ben på den, så dom bygger väl på ungefär 1-2 dm. Vill ha en bra höjd på den, för att lätt nå cdspelaren och skivspelaren. Och ska jag inte ha hyllor hela vägen ner så blir det långa ben och det vill jag inte ha.

quote:
Om du gillar DIY så kan man ju alltid låna idén med lysdiodsbelysning.

Det kanske, men priset är nog lite för saftigt eftersom det blir en hel del hyllor, men det kanske skulle räcker med dom översta hyllorna?!

Edited by - gudmundsson on 2005/11/30 01:07:45
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/30 :  08:47:45  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det var inte så mycket det här med att nå skivorna som att lätt kunna läsa skivtitlarna som var min invändning.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/11/30 :  09:33:48  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Vill bara säga att jag tycker bänken är snygg och finurlig! Speciellt med tanke på möjligheten till slutsteg i mitten. Ett litet tips är att göra racket så brett så du lätt kan få in en 19-tums-pjäs då ganska många slutsteg är bredare än standardmåttet på 47-48 cm, dvs gå upp till +50 cm.

Det blir nog bra och ännu snyggare med några korta ben på bänken. Finns ju mycket att köpa färdigt i tex rostfritt vilket passar bra ihop med ek och många andra träslag.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/30 :  11:34:40  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Här du funderat på att placera löstagbart dämpmaterial i utrymmena bakom cd-skivorna, så att hyllan blir en reglerbar diffusor/absorbent?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/30 :  11:42:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om du låter cdhyllorna vara som en "trappa" set från sidan, räcker det med melysning överst.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/11/30 :  12:36:57  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Snyggt!
Kanske du ska göra hyllplanen till elektroniken flyttbara så du inte måste bygga om bänken vid uppgradering, för uppgraderingar brukar det ju bli.
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2005/11/30 :  16:47:41  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
quote:
Vill bara säga att jag tycker bänken är snygg och finurlig! Speciellt med tanke på möjligheten till slutsteg i mitten. Ett litet tips är att göra racket så brett så du lätt kan få in en 19-tums-pjäs då ganska många slutsteg är bredare än standardmåttet på 47-48 cm, dvs gå upp till +50 cm.

Jag hade tänkt göra hyllsektionerna 53-55 cm breda.

quote:
Här du funderat på att placera löstagbart dämpmaterial i utrymmena bakom cd-skivorna, så att hyllan blir en reglerbar diffusor/absorbent?

Ah, sant för det blir mycket tomutrymme bakom skivorna, enda tanken var att sätta upp en låg list som ett enkelt stop i bakkant så man inte trycker in skivorna för långt.

quote:
Kanske du ska göra hyllplanen till elektroniken flyttbara så du inte måste bygga om bänken vid uppgradering, för uppgraderingar brukar det ju bli.

Tanken var att kex:a (stavning?!) fast hyllplanen, fast det vore helt klart bättre att göra en lösning där jag kan flytta hyllplanen, iaf i mittensektionen. Kanske Ikeas billyfunktion skulle funka.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/12/12 :  21:10:22  Show Profile Send Passerati a Private Message
Blir nog bra. Trodde bara helt kort att du skulle ha ett jätte slutsteg i mitten längst ner När jag såg bilden
Du lär göra lösa hyllplan. Kunde montera lister efter sidorna till sterohyllplanen, så hyllplanen kan stå avlastade på fjädrar/gummi/sorbotan.
Bara en tanke

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2006/04/03 :  23:27:16  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
Kom på att jag kanske borde posta en bild på resultatet.


Ursäkta för den dåliga bildkvalitén.

Bänken är 82 cm hög, 165 cm bred och 55 cm djup.
Alla hyllor är löstagbara och bänken är målad i stockholmsvitt.
Totalkostnad blev ca 1900 kr.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/04 :  07:28:53  Show Profile Send ohmega a Private Message
Stiligt

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/04/04 :  20:37:12  Show Profile Send classe a Private Message
snyggt

18 ska de va.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000