HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 2,5 watt triod-debatt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/04/03 :  11:26:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Dimitri,
du får gärna PM'a mig med för detta vill jag försöka förstå. Jag håller nämligen inte med dig alls. Det känns som att det finns en lärodom för mig att dra här.

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/03 :  13:46:08  Show Profile Send Blue a Private Message
Här är Dimitris PM-svar till mig:

"Morello och IÖ. Båda två uteslutna. Inga bråkstakar, eller hur? Men tyvärr oförmågna att vara diplomatiska när de känner/anser att de har rätt. Som du säkert har märkt så har "det andra forumet" mycket större toleransnivå vid bristande diplomatiska talanger."

Större toleransnivå vid bristande diplomatiska talanger... Det kan nog ligga något i det ja. Fast å andra sidan kan jag ju personligen tycka att dessa "bristande dplomatiska talanger" som får florera fritt på faktiskt kan skapa en rätt otrevlig stämning, emellanåt. Och jag kan därför förstå om man inte vill ha sådana tongångar här på hififourum. Att man strävar efter att det istället ska vara "fikastämning" (som jag läste någonstans här) tycker jag är en sund och skön inställning.

: )

PS. Vill inte ge mig in i någon debatt gällande nämnda personers uteslutande från hififorum, eftersom jag inte är tillräckligt insatt i just denna sakfråga.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/04/03 :  13:54:04  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Blue skrev
"Och jag kan därför förstå om man inte vill ha sådana tongångar här på hififourum. Att man strävar efter att det istället ska vara "fikastämning" (som jag läste någonstans här) tycker jag är en sund och skön inställning. "

Alltså bekräftar du det jag sa om bristande utrymme för alla åsiktsriktningar. Den goa stugvärmen överväger för din del. Jag kan förstå det men den kärva friskheten är mera lockande för mig.
Förresten anser jag att diplomatiska talanger inte är en dygd.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/03 :  15:14:31  Show Profile Send Blue a Private Message
Dimitri: "Alltså bekräftar du det jag sa om bristande utrymme för alla åsiktsriktningar."

Märklig tolkning av det jag skrev... Jag tycker naturligtvis (liksom du, förmodar jag) att var och en fritt ska få uttrycka sina åsikter (så länge dom är någorlunda relevanta för ämnet och inte går över i personangrepp eller liknande).

Punkten där vi nog inte är riktigt överens handlar om PÅ VILKET SÄTT man ska tillåtas att framföra och försvara sina egna åsikter, och bemöta andras, på ett forum av den här sorten. Där tycker vi uppenbarligen olika, vilket i och för sig är helt okej med mig. Däremot skulle jag vilja ändra "goa stugvärmen" till positivt och vänskapligt samtalsklimat. Det är det jag gillar bättre hos hififorum än hos faktiskt (som på många andra punkter är ett både roligt och intressant forum).

För övrigt anser jag att diplomatiska talanger visst kan vara en dygd. Sådant har nog räddat mäsnkligheten från krig och andra olustigheter vid ett flertal tillfällen.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/04/03 :  15:44:37  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Blue:
"...handlar om PÅ VILKET SÄTT man ska tillåtas att framföra och försvara sina egna åsikter, och bemöta andras, på ett forum av den här sorten... "
Vilka underbara inlägg du skriver Blue! Det är precis kärnan. De två nämnda individer tillåts inte att skriva på det enda sätt de kan. De kan inte skriva på ett annat sätt.
Så jag måste envisas vid "den goa stugvärmen". Iget fel i det, om alla är överens. Jag är ju här ;-)
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/04/03 :  16:07:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Problemet ligger väl inte hos forumet om vissa inte klarar att uttrycka sig på ett sätt som respekterar andra och deras åsikter?
Det är ju precis som överallt annanstans i livet: Man får helt enkelt anpassa sig efter situationen.

Vad är det för fel med att forumen skiljer sig?
Det är ju ingen poäng med två forum om båda är likadana, då kan man ju lika gärna ha ett, eller hur?
Jag är inte med på Faktiskt för att jag tycker helt enkelt inte att stämningen inte passar mig...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/04/03 :  16:17:14  Show Profile Send Dimitri a Private Message
ztenlund
"Problemet ligger väl inte hos forumet om vissa inte klarar att uttrycka sig på ett sätt som respekterar andra och deras åsikter?"
Nu är vi way ot men:
nu tycker jag att de nämnda individers sätt att uttrycka sig är det enda sättet (med hänsyn tagen till deras sisu eller personlighet) att uttrycka sig med respekt (alltså, jag menar riktig respekt)för andra. Allt annat vore hyckleri.
Och då är det nog bäst att de inte skriver här.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/04/03 :  16:34:15  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jo, det här är en hel del OT...

Mitt uttalande var generellt och inte specifikt för dessa två herrar.

Jag förstår precis vad du menar men anser också att man får försöka sondera terrängen lite och se hur man bör göra och inte, oavsett "sisu eller personlighet".

Det hänger inte alltid så mycket på åsikten som man framför som på hur man formulerar den. Ofta kan precis samma sak sägas på flera sätt varav en del gör att folk blir fly förbannade.
Det senare är ju inte ett särskilt bra sätt om man vill "nå fram".

Det ska ju dock sägas att på vissa hjälper det inte oavsett hur man uttrycker sig eftersom de verkar ha som enda mål att tjafsa och bråka. Det är då det gäller att känna av att det kanske inte är någon idé att säga något alls eftersom det ändå inte kommer leda någonvart.

"Just my 2 cents"

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/04/03 :  20:15:10  Show Profile Send coldcut a Private Message
Amen.

-
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/04/03 :  20:21:13  Show Profile Send MatsT a Private Message
Vi får väl helt enkelt tillbringa vår tid på det forum vi trivs bäst på då.

Jag skulle kunna skriva vad jag tycker om andra forum men det gör jag inte, det här forumet tycker jag är bra.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/04/03 :  20:27:01  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Instämmer!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/04/03 :  22:08:23  Show Profile Send Dimitri a Private Message
amen
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/04/04 :  07:40:14  Show Profile Send mapem a Private Message
Det finns några riktigt, riktigt tröttsamma typer på det andra forumet som mest ägnar sig åt att tramsa till trådar med idiotiska inlägg. Å andra sida finns också några intressanta och mycket goda skribenter. Man får ta det onda med det goda. Och svälja ilskan ibland, även om det är svårt.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/04/04 :  21:04:10  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Personligen så förstår jag inte heller hur folk kan bli så upprörda över vissa saker som skrivs på forum, vad är det som är så illa med en lite häftigare debatt? Måste man gå runt hela livet och linda in sina åsikter i små sockersöta paket (vilket jag tycker är ett stort problem i hela den svenska kulturen, vi knyter nävarna i byxfickorna istället för att säga vad vi tycker när det verkligen gäller) bara för att vara folk till lags hela tiden? Nä en frisk diskussion är mycket roligare.

Detta kanske skulle kunna klassas som en ren generationsfråga eller något i den stilen, jag umgås inte med någon från forumet privat och skulle därför strunta fullkomligt i om någon ville försöka trampa på mig. Det är ju en viss skillnad överlag på hur folk beter sig på forum och hur de beter sig i verkliga livet, och jag personligen har inget problem med detta. Detta kanske har med min ringa ålder att göra då jag vet att samtliga jag känner som är jämnåriga resonerar likadant.

Sen kan jag ju säga att jag har sett betydligt mer korkade saker sägas här, än vad Öhman lyckats med, som gått helt obemärkt förbi.

MvH / Martin

(Tycker dock att det verkar som om tyglarna här på forumet blivit lite lösare vilket jag uppskattar, vill nämligen ha en mångfald av åsikter och inte bara ena sidans. Tycker att moderatorerna generellt gör ett bra jobb!!)

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/04/04 :  21:41:52  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Martin,
Himla bra synpunkter
vh
D
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/04 :  21:57:34  Show Profile Send ohmega a Private Message
UnholyRishna:


quote:
Personligen så förstår jag inte heller hur folk kan bli så upprörda över vissa saker som skrivs på forum, vad är det som är så illa med en lite häftigare debatt? Måste man gå runt hela livet och linda in sina åsikter i små sockersöta paket (vilket jag tycker är ett stort problem i hela den svenska kulturen, vi knyter nävarna i byxfickorna istället för att säga vad vi tycker när det verkligen gäller) bara för att vara folk till lags hela tiden? Nä en frisk diskussion är mycket roligare.


Till viss del håller jag med dig. Den svenska "consensus-kulturen" med bland annat stor konflikträdsla som grundingrediens kan ha negativ inverkan på diskusioner.


quote:
Detta kanske skulle kunna klassas som en ren generationsfråga eller något i den stilen, jag umgås inte med någon från forumet privat och skulle därför strunta fullkomligt i om någon ville försöka trampa på mig. Det är ju en viss skillnad överlag på hur folk beter sig på forum och hur de beter sig i verkliga livet, och jag personligen har inget problem med detta. Detta kanske har med min ringa ålder att göra då jag vet att samtliga jag känner som är jämnåriga resonerar likadant.



Här blir jag lite undrande. Bara för att man inte sitter "öga för öga" och diskutera, så finns det ju ingen anledning att visa mindre hänsyn. Jag bemöter folk på samma sätt på internet som hemma vid köksbordet. Det är MIN åsikt att det ska vara så.

quote:
Sen kan jag ju säga att jag har sett betydligt mer korkade saker sägas här, än vad Öhman lyckats med, som gått helt obemärkt förbi.


DET tvivlar jag inte ett ögonblick på.

Edit: stavning + röd text

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/04/04 22:13:43
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/04/04 :  22:29:03  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Dimitri:
Tack, och Detsamma!

Ohmega:
Anledningen till att det inte blir som runt ett köksbord är att forumet är ett mycket mindre personligt sätt att interagera med människor. Därför kan saker skrivas som skulle låta ganska illa om de sades rakt upp i ansiktet. Detta accepterar jag just därför att det är ett forum, och att jag vet att det är:

a) Lätt att missuppfattas då de starkaste kommunikationssätten är frånvarande (kroppsspråk och tonfall)

b) Lättare att göra vågade uttalanden då konsekvenserna inte drabbar en personligt på samma sätt som det gör i verkliga livet vid ett vanligt samtal.

Dessutom, så fort man framför sina åsikter så råkar man ofta trampa någon på tårna! Om inte så lindar man nog in sina åsikter lite väl mycket och varför ska man behöva göra det? För att vissa folk är så himla känsliga och blir livrädda så fort någon ifrågasätter deras ideal??

MvH / Martin

(Nu är jag dock lite OT antar jag, och vill bara tillägga att jag respekterar trådskaparen för dennes konstruktioner (har haft både Silvernight- samt Sterlingmonoblocken och tyckte att dessa lät mycket, mycket bra, dock inte perfekta för min musiksmak)

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

Edited by - UnholyRishna on 2006/04/04 22:35:14
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/04 :  22:32:40  Show Profile Send mayro a Private Message
unholyr

Att man ska kunna säga sin åsikt är väl en sak. Att kalla folk som anser sina dyrare bättre kablar är att likställa med troende på tomtar o troll. Eller fejkade bantningsmedel... Eller att man är inbilsk o placebostyrd.osv osv.. med stort mått av prestige.. Där skiljer sig det markant ifrån vad jag anser vara bra stil.. Och har noll med takhöjd att göra oavsett ålder.. Respekt skall finnas OAVSETT ålder eller åsikter..

Sådant du tydligen anser ok är dålig respekt enbart enligt mig.. Och anser man att dålig respekt är ett bra sätt att komunisera med andra så är det betydligt bättre med lågt i tak för den gruppen av deltagare som anser dålig respekt vara liktydigt med att säga sin mening..

Att säga sin mening via att trycka ner andra är inte något som går hem hos mig i alla fall..däremot att låta andra ha sin åsikt. Och att delta i allas synsätt via att ses på träffar.. Ha skoj osv.. Där finner alla lärdommar..Även dyrkabelköparen är inte mer korkad än att om han eller hon upptäcker att ekk spelar bättre i hans/hennes system så säljs kablarna ut o ekk kommer in... Jag har under alla mina år inom hifi aldrig träffat nån som inte bytt oavsett om det är ner eller upp i nivå pga av att det blir billigare..

Fast många tror tydligen så.. och då har jag hållt på med kablar osv aktivt förbannat länge....

Så.. respekt bör o skall finnas enligt mig oavsett ÅLDER eller erfarenhet.. Och hjälpa varann kan man göra via att låna ut grejor osv. Så folk får prova själva o fatta sina egna åsikter.. Inte via säga åt folk dom tror på troll o massa skit..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/04 :  22:34:29  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
b) Lättare att göra vågade uttalanden då konsekvenserna inte drabbar en personligt på samma sätt som det gör i verkliga livet.


Man kan ju råka ses på en mässa.. Då bör man kanske ha torrt på fötterna ifråga vad man sagt till andra folk via tangentbordet..
värt att tänka på ev ...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/04/04 :  22:51:48  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Självklart ska man iaktta respekt som en viktig faktor, men att jämnställa "kabeltron" med tron på "tomtar och troll" tycker jag är helt okej, varför är det så farligt? Om du själv tror att kablar gör saken bättre så räcker väl det? Om någon annan tycker att det är att likställa med tomtar och troll så vad fasen, åsikterna kommer alltid att vara olika!!

Och helt ärligt, Sockerpiller har ju tydligen funkat, (bantningsmedel vet jag däremot inget om), så varför är det så otänkbart att placebo är en stor faktor vid öppna kabelbyten?

Ja det kan ju nog bli så illa att man inte pratar med någon på en mässa pga. att man inte gillar den personen. Kanske trist men varför bry sig? Om man har så olika åsikter hade kanske inte förutsättningar för vänskap funnits ändå.

Sen har det ju förekommit hot om våld t.ex. från din sida Mayro i samband med Jämshögsträffen. Antar (hoppas) dock att du var högst ironisk för annars var det ju ingen trevlig inbjudan att man inte skulle få argumentera för sin åsikt utan att bli påbussad hund eller sluta med en .

Jag förutsätter ju såklart att det var menat som ett skämt men i en forummiljö kan detta vara svårtolkat, vilket jag skrev om i punkt a) i förra inlägget.

MvH / Martin


Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/04 :  22:53:57  Show Profile Send ohmega a Private Message
Men det är ju där "fikastämningen" kommer in. Om tonen på forumet inte är alltför kärv - så blir forumet mindre opersonligt sätt att interagera med människor. Folk vågar då krypa ur sina skal så att säga.

A) JUST för att kroppsspråk och annat avsaknas vid skriftlig kommunikation så är det ju ett skäl att "ta det lite lungt".

B) Jag tycker inte att distans och/eller anonymitet skall befria personer från kravet att bemöta andra med respekt och hänsyn.


Sen beror det ju på hur man ser på ett forum - är debatter huvudsyftet med forumet kanske det därmed blir ett kärvare diskusionsklimat.

Är syftet "mera gott å blandat" så kanske ett annat mjukare diskusionsklimat eftersträvas.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/04 :  22:54:55  Show Profile Send mayro a Private Message

enkelt.. JAG VET att kablar gör det jag hör... Därför är det förbannat dålig respekt att sitta o säga saker som att jag och andra är troende på tomtar o troll.. Fattar du verkligen inte detta?


quote:
Sen har det ju förekommit hot om våld t.ex. från din sida Mayro i samband med Jämshögsträffen. Antar (hoppas) dock att du var högst ironisk för annars var det ju ingen trevlig inbjudan att man inte skulle få argumentera för sin åsikt utan att bli påbussad hund eller sluta med en .




Detta ovan komenterar jag inte...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/04/04 22:59:34
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/04/04 :  23:04:49  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Ohmega:
I min värld har ett forum ett par syften:

1: Utbyte av information (frågor, svar etc.)
2: Debattering (roligt och kan ofta ge en varierande synsätt, vad man sedan tror på är upp till var och en, grunden för en debatt är dock att man får ifrågasätta den andra parten samt fritt ventilera sina åsikter OM ÄMNET.)
3: Mötesplats för att anordna träffar och dylikt.

Jag tycker att olika åsikter ska få ventileras någerlunda fritt, naturligtvis ska man inte få säga till någon att denne är "dum i huvudet", men att vara lite ironisk eller skämtsam tycker jag är helt okej.

Mayro:
Jo jag "FATTAR" det, men jag tycker att du/ni tar det för allvarligt!
Och vad är det för nivåskillnad på att säga att nån tror på "tomtar eller troll" eller att personen troligen är "döv" om han inte hör skillnader. Det undrar jag.....

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/04/04 :  23:17:02  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
quote:
Detta ovan komenterar jag inte...


Nä, men du HAR skrivit något som sannolikt tolkas med den innebörden och jag vet att jag reagerade på det när jag läste det.
Antog dock som sagt att det var ett skämt men ändå kanske lite olämpligt.

Hursomhelst så ska man ju i varje fall vara konsekvent.

Och om man ska hålla fikastämning, är då inte sådana inlägg olämpliga?

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/04 :  23:18:37  Show Profile Send mayro a Private Message

quote:
personen troligen är "döv" om han inte hör skillnader. Det undrar jag.....


Skillnaden är att det ovan undrade är ett sätt att beskriva hur tydlig skillnaden är..

Att säga folk tror på tomtar o troll är att förlöjliga folk..

Det första kan man säga till folk live då man beskriver hur tydlig skillnad man uppfattar.... Det andra kan man inte säga till folk i ansiktet.. Inte såvida man är funtad riktigt.. För sådant kan generera en "skarp uppsträckning" om personen man säger det till inte "uppskattar" att folk "pinkar honom på benet" så att säga..

Men men.. Jag har sagt mitt i denna fråga.. Så debatten får fortgå nu utan mig.. Har lite fika som väntar..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000