HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bordssåg från Biltema ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/03/30 :  23:46:09  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Fick syn på den här igår och nu undrar jag om den är lika fin
som den ser ut (för 1100kr ). Nån som har några erfarenheter ?

Artnr:17-047


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/30 :  23:58:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vet att Classe var och kollade på de som ClasOhlsson har. Endast en dög, som jag uppfattade det.

Jag har nåt liknande hemma, men är nog något klenare.
Själv skulle jag spara lite till, och handla en några kraftigare modell.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/03/31 :  00:02:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag tänker köpa en Festool...till jobbet.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/03/31 :  00:05:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det som jag ser som är det sämsta med den sågen är anhållet oftast är de för korta och har bara en fästpunkt kontentan av detta är att anhållet sviktar när man trycker på för då uppstår det felskär på någon mm.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/31 :  00:22:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Man får sätta en tving eller liknande, så det blir rakt,

En Festool vore inte fel, men som privaperson så slänger man inte upp en 4-5000 på en liten såg (eller vad den nu kostar med skena och allt), eller så är det det man SKA göra...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/03/31 :  02:30:55  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Att vinkelanhållet inte är särskilt bra förväntar jag mig, det
hade jag tänkt att tillverka själv. Lite plåt,några kullager,
nått profilrör och lite kreativt pillande skall nog lösa det
problemet.

Har bara en 10amp säkring i lokalen så 1500w blir ganska lämpligt
om dammsugaren skall gå samtidigt. Funderar mest på om den verkar
tillförlitlig och om den lever om väldigt mycket.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/31 :  03:31:10  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Den funkar faktiskt helt ok. Lever inte så värst. Startar och stannar snyggt och prydligt. Har sågat styggt material i den(typ 30mm massiv ek eller bok) utan problem. Men som du säger så är anhållen inget vidare. Iaf inte det för kapning(inte lätt att justersåga där inte). För klyvning duger dock den över förväntan.

Mvh,
M
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/03/31 :  08:54:03  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Får nog bli en repa ner till Sundsvall under våren så jag får kika
på den

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/03/31 :  10:25:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag provade en kina tillverkad bordssåg och vad jag tyckte om den går inte att skriva med ord men efter lite trixande så fungerar den bra till min kamrats husbygge det som inte gick att fixa var motorns styrka då den stannar om man har för bråttom.

Den festool jag tänker köpa kostar runt 10k men det är till jobbet och där vill man inte ha dåliga saker när man proffsjobbar ;)

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/03/31 :  10:45:42  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har tyvärr inte dom pengarna att lägga på en såg så.....

Har sällan bråttom när jag håller på med dylika maskiner nu
för tiden, jag vill behålla dom kroppsdelar jag har kvar .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/03/31 :  17:12:40  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Har just inte provat just den men köpte en liknande på Silvan.
Vad man kan säga om den att den är bra på det mesta utom att såga.
tunn masonit och frigolit är väl ungefär det den klarar.

förrutom tidigare nämda veka anhåll så glappar hela sågklingan, graderingen stämmer inte, benen är för veka och går inte att skruva fast i t.ex. en pall vilket skulle behövas för att inte hela sågen ska flytta sig när man sågar.

Så mitt tips är att jaga reda på en beg byggsåg vilken borde gå att få tag i för 1500-2000 istället.

Edit: Med pall menar jag att den är fastskruvad i pallen samt att du samtidig står på pallen medans du sågar.

Edited by - fidelityn on 2006/03/31 17:21:09
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/04/01 :  00:07:37  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Clas Ohlson har ju också några sågar, lite dyrare men finns här
i stan (öppet köp är inte så kul om det är 30 mil till butiken).

2400 för sågen och en femhundring för kap-anhållet. 2200w blir nog
lite mycket för säkringen iofs.


1700kr för den här. Den har jag kikat på och den känns rätt så stabil.


Förmodar att ljudnivån är ganska intimt kopplad till varvtalet, eller

Att montera 500kr anhållet på den billigare sågen vore kanske
en lösning det också.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000