HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lancetta eller "needle" + bas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/30 :  13:23:12  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Hallå alla kunniga DIY:are

Funderar att som glad amatör dra igång mitt första högtalarbygge.

Min tanke var att om man bygger en högtalare kring Tangband W3-871S i en lancetta eller cyburgs needle som verkar relativt lättbyggda. En nackdel med dessa har jag kunnat utläsa är att det fattas lite basfundament i återgivningen - även om de spelar imponerande i förhållande till storleken på elementet osv...

Kan man fälla in en bas nedtill i sidan som komplement till det enda element de ursprungligen var tänkta för? Förstör man konstruktionen då? Kommer det inte fungera bra? Är det bara att koppla in eller är det något viktigt att tänka på innan?


Min anläggningstråd

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/30 :  13:37:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OM det är ditt första bygge så skulle jag nog tipsa dig om Cyburgs needle.
LÄTTA att bygga. Spelar riktigt medryckade. Precis som Lancettan så klarar de inte jättehöga spelnivåer, men att spela så man inte kan prata och att det fortfarande låter bra, var möjligt.

Att fälla in en BAS på needle i nederdelen, är nog att förstöra konstruktionen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2006/03/31 :  09:07:24  Show Profile Send Borgaren a Private Message
Kanske bättre att bygga små treliters sattar och komplettera med subbar

Intresse motiverar lärande
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/31 :  09:23:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Bättre och bättre... Needlen klarar att leva själv, om man inte har ekonomi att bygga en sub på en gång.
Sen kommer även problemet med integrering av sub oxå.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/04/01 :  12:32:22  Show Profile Send edison a Private Message
På nån av sajterna där jag hittade "Nålen" fanns varianter på samma tema, men där man satt dit ett extra 3" element som pekade snett uppåt/bakåt och var tänkt ge bidrag i basen men genom bakåtriktningen undvika att ge (onödigt stort) bidrag i mellan/toppregistren.Detta genom att ljudet i de högre registren genom det bakåtpekande elementets reflektion dels blir utspridda lite och dels tappar i betydelse pga tidskillnaden gentemot direktljudet från det framåtriktade elementet.

Vet inte om man då måste ändra lådans övriga dimensionering dock, men av bilderna att döma var det samma låda med ett extra element.

En liten sluten låda ställd intill, bestyckad med tex ett 6,5" kunde kanske vara ett sätt få till lite fundament.

Min egen sub har inte funkat perfekt för detta ändamålet iaf, men den är inte klar och är nåt strul med hur den drivs/delar/integrerar verkar det som...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/04/01 12:33:47
Go to Top of Page

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2006/04/13 :  10:58:20  Show Profile Send Borgaren a Private Message
Edison: Du har inte en länk till de högtalarna du pratar om?

Intresse motiverar lärande
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000