HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Hur känslig är placeringen av RIAAt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/03/30 :  00:02:24  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Har ganska nyligen färdigställt en ritning på en vägghylla för en skivspelare. Nu har jag funderingar på att lägga till en mindre hylla just under skivspelaren och placera RIAAt på denna. Eftersom jag ingenting tar för givet (nästan) så undrar jag om någon har synpunkter på lämpligheten av ett sådant förfarande?

J. Ullberg

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/03/31 :  14:41:28  Show Profile Send lennartj a Private Message
Vad använder du för pickup - MC med låg eller högre nivå. eller MM?
Vad har du för skivspelare?
AC eller DC-motor?
Intern, extern eller ingen motorstyrning alls?

Med MM-pickup och DC-motor matad från adapter i väggkontakten får du nog inga problem alls, en fördel är nog att ha så kort kabel som möjligt mellan tonarmen och RIAA't.

I andra fall är det bäst att prova sig fram, rigga en lös hylla i snören, eller vad du kan hitta på och lyssna efter inducerat brum.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2006/03/31 21:17:15
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:49:12  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Buggson: Det bästa är givetvis om du så tidigt som möjligt kan förstärka pickupsignalen, genom att placera riaan vid skivspelaren. Du har ett par störfält runt motor och eventuell transformator att se upp med, men det är bara att testa för lägsta brum. Störfälten i förstärkaren är i allmänhet inte mindre. Lenco L75 och tidiga B&O skivpelare var föregångare genom att ha inbyggd riaa i skivspelaren!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/09 :  22:09:26  Show Profile Send Blue a Private Message
Generellt skulle man väl kunna säga att ett RIAA är typ en miljon gånger mindre känsligt för placering än en skivspelare...?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/04/10 :  09:04:28  Show Profile Send eliot a Private Message
Det kan man inte alls säga !

- De är känsliga för helt olika saker och påverkan märks på helt olika sätt. Skivspelaren är känslig för vibrationer eftersom vibrationer stör nålens avläsning av spåret medan RIAA-steget eller kabeln till RIAA-steget (alternativt MC-trafon) påverkas av elektromagnetiska fält som kommer från skivspelarmotor, nätdelar etc.

Så som jag har det uppställt hos mig så har jag (av platsbrist) min MC-trafo ställd nära min skivspelarmotor och jag leder kabeln från tonarmen i en båge ovanför motorn men jag hör ändå ett svagt brumm som ändrar karaktär om jag växlar mellan 33 och 45 varv. Det stör inte vid musiklyssning så därför är det mer av akademisk natur.....

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000