HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vad är detta för element ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2006/03/28 :  20:39:16  Show Profile Send urban a Private Message
Tyvvär så har jag inga bilder ( vet inte hur man gör !) men beskrivningen är som följer, 2st 12-tums element, brun papperskon med gummiupphängning. aluminium-färgat chassie och märkningen AD 1256 W8
2 st 8-tums element, brun papperskon med diskantkon (bredbandselement) också aluminiumfärgat chassie och märkt med 9710 M/01.
Magneterna förefaller väldigt svaga, om jag lägger något metalliskt mot finns det nästan ingen magnetverkan !
Elementen är ganska gamla, troligen från före 70-talet
Är det någon som tycker det verkar bekant ? Är det något man kan använda eller är det bara kuriosa ?
Tacksam för svar !! mvh Urban

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/03/28 :  20:51:07  Show Profile Send marens a Private Message
Låter som philips-element helt enkelt.

Känner särskillt igen bredbandarna. Har de små men ganska långa cylindriska magneter som ser ut att vara i gjutjärn typ? Och veckad pappupphänging. Då är det troligen gamla philips-element från långt innan jag föddes. Tror det bara är att slänga då de garanterat har slöats ner och hängt ner sig vid det här laget.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/03/28 :  20:59:24  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kan kanske vara idé att läsa lite innan elementen slängs?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=35794&
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/03/28 :  22:41:17  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Spara de elementen, eller sälj dem till mig!
Släng dem definitivt inte.
I tråden Matst länkar till blir en fin högtalare till, kanske är något du kunde försöka dig på?!

Vet du var elementen kommer ifrån?

Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2006/03/29 :  09:03:09  Show Profile Send urban a Private Message
misstänkte nästan att det kunde vara något åt det hållet.Och ja, magneterna ser ut precis som Marens beskriver dom.
Dom satt i ett gammalt hembygge som jag köpte billigt bara för att elementen såg intressanta ut, men jag har ärligt talat inte riktigt tid och framförallt energi att göra göra något med dom så jag skeppar dom gärna vidare för fraktkostnad och kanske en symbolisk summa. Skambud mottages gärna
Dom är i mycket bra skick och verkar funka helt OK, reagerar normalt på stimulans från ett 1.5V batteri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000