HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prisvärd äldre cd-spelare ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/08/28 :  23:16:15  Show Profile Send ers a Private Message
Hej !

Funderar på att ersätta min nuvarande Pioneer DVD (DV-444) mot en billig renrasig cd-spelare. Har hittat en Pioneer PD-S605 för 500:-.

Är den värd det ??? Och kommer den att vara bättre ?


Mvh Anders

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2005/08/29 :  08:23:17  Show Profile Send nelsson a Private Message
Hej,
Pioneerspelare som PD-S605 och andra tidiga med talllrik (505,702,705,904 etc) låter inte bra i omodifierat skick, jag tror att de flesta dvd-spelare har ger bättre upplösning. Mest beror det på DA-omvandlaren som vid det här laget är att betrakta som en väldigt ålderdigen konstruktion. Om du vill ha en Pioneerspelare med tallrik så kika efter en 707, den har förutom en modernare DA även finare mekanisk känsla än tidigare nämda, det har funnits exemplar till salu för mellan 600 och 1300 kr. Det är dock inte helt säkert att den i originalskick kommer att låta bättre än din DVD.

mvh
Johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/08/29 :  15:40:21  Show Profile Send Larsen a Private Message
Kanske lite ot...
Jag har också en DV-444 och även en gammal Micromega Stage 1 (v.2).
Kan bara konstatera att Micromegan, trots snart 10 år på nacken, spelar MUSIK i åttor runt DVD:n. Beggade Micromegor är dock lite vanskliga då det varit en hel del krångel med dom.

Om du har möjlighet; låna och testa. Det är bara dina öron som kan avgöra om det är värt det.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/08/29 :  22:11:17  Show Profile Send ers a Private Message
nelsson -> Tack för infon, jag har beslutat mig för att avvakta lite då.

Larsen -> Jag är ändå inne på en riktig cd-spelare. Tänkte separera min 2-kanal och min hemmabio nämligen. Men tack för tipset.

Mvh Anders
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/08/30 :  07:22:29  Show Profile Send svanbo a Private Message
ers: Jag har en pioneer pd-s 703 som jag sedan kompletterat med en billig d/a-omvandlare. Tyckte det lät bra även innan, men upplevde ett lyft i och med d/a-omvandlaren. Tror att pioneer med skivtallrik är väldigt bra att använda som transport, bara de har digital utgång.
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/12/13 :  11:40:29  Show Profile Send ers a Private Message
Vad tror ni om Sony CDP-XA20ES resp. CDP-XA2ES ??

Mvh Anders
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/13 :  14:08:30  Show Profile Send jaejin a Private Message
Jag skulle inte tro att det var en / om en uppgradering värd att göra.
då skulle jag hellre lägga 500kr på en nätkabel.

Inom vilken prisklass kan du tänka dig att lägga dig?? finns otroligt mycket begagnat vad gäller äldre cd-spelare. lättare då att rekommendera dig något.

Jag ska nog ändå faktiskt säga att en denver dvd 141 som är en gammal dvdspelare ifrån 2000 med enkla handhavande låter faktiskt mycket bra. jag har ett flertalet hemma med olika modningar som jag testa emot en del cd-spelare. jag kommer också snart köpa just en pioneer dvd 444 och då finns ju möjligheten att jämföra.

en jämförelse som jag har gjort var med en denver 141 med enkla och billiga moddningar på någon hundralapp så testades det emot en 25kg tung äldre pioneer cd-spelare.ägaren som är mycket förtjust i sin spelare fick lite skamset ändå säga att denver var bättre.
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/12/13 :  22:18:44  Show Profile Send ers a Private Message
Ok, denna finns ju oxå till salu...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45990

Ju billigare ju bättre, finns inte så mycket pengar i kassan just nu...men säg runt 2000:-

Mvh Anders

Edited by - ers on 2005/12/13 22:19:40
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/14 :  13:32:41  Show Profile Send jaejin a Private Message
ers:

http://www.blocket.se/vi/6864965.htm?ca=7_s

denna har jag hört på och den gör inte alls bort sig som cd-spelare.
i den anläggning jag lyssnade på hade quad esl högtalare som var nya och två stora rörmonoblock och sedan denna cd-spelare.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/14 :  14:35:12  Show Profile Send edison a Private Message
Sökte jag en budget-/beggad CD skulle jag iaf se XA-20ES som en stark kandidat.
För summan de brukar kosta (under 2000) får du dels en veritabel stridsvagn till apparat
Har själv en mindre variant från samma tid/samma prisklass med aningen enklare innanmäte (CDP-X3000ES) som jag gillar mkt bra (har inte provat min i ett riktigt hiendsammanhang dock...)

XA-20ES betingade 6000-6500 på sin tid.Få om någon apparat i det prisläget har varit byggda/byggs med sån fysisk kassaskåpskänsla som den.
Men lyssna givetvis innan du slantar...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/14 :  15:36:26  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det är inget snack om saken att de spelarna är byggda som kassaskåp, frågan är väl hur de står sig ljudmässigt om man inte modifierar dem?
Fast det är klart att om kunskap och ork finns att modda, så är ju en XA-20ES ett gediget val.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/12/14 :  20:17:21  Show Profile Send Larsen a Private Message
quote:
Larsen -> Jag är ändå inne på en riktig cd-spelare. Tänkte separera min 2-kanal och min hemmabio nämligen. Men tack för tipset.

Ehm... menade inte att Micromegan är en dvd... Det är en ren cd-spelare. Jag upplevde Micromegan som betydligt bättre, trots sin ålder .... iaf i jämförelse de två emellan (nu är ju iof dvd:n (444) också ganska åldersstigen).

Mitt råd är igen: låna någon cd och lyssna... jämför...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/12/15 :  09:22:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vore jag du ers skulle jag satsa på den modifierade Cambridgen, den borde ge ett rejält lyft.

Bravo
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/15 :  09:33:27  Show Profile Send OcA a Private Message
www.repsam.se har ett gäng gamla häckar till salu. Deras priser är ju lite verklighetsbefriade ibland, men man kan nog fynda där. De har ett gäng Pioneer med skivtallrik som de ska ha rejäla slantar för. Ring och pruta!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2006/03/28 :  23:06:42  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Repsam är rätt roliga men erfarenhet kan lova att dom hellre verkar föredra att gå i konken än pruta på deras redan så förmånliga priser!

Trevliga killar dock och butiken i sig är rätt kul att besöka.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000