HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mod av befintlig CD eller köpa nytt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/03/28 :  17:49:47  Show Profile Send OcA a Private Message
Tänkte höra om ni har några åsikter om följande tanke. Har en Denon DCD 1550AR som jag faktiskt är väldigt nöjd med. Gillar utseendet och ljudet, även om en uns mer tyngd i de lägre registren och kanske en mer utsträckt och varmare topp vore trevligt.

Hursom så har jag skickat en förfrågan till Harmony Design om de kan modda spelaren och det kan de. De byter OP-ar, klocka etc etc och operationen kostar ca 4k. De kan även skräddarsy ljudet något efter min smak. Frågan är om det är värt 4k för att moda en spelare som är ca 6-8 år gammal? Är det inte bättre att köpa en helt ny i så fall med bättre DAC osv? Prisklassen skulle bli mellan 6-12k i så fall för att få ett markant lyft. Har sneglat lite på Naims instegsmodell och även ett par kineser (men man vill ju gärna prova dem innan man köper) ananrs har jag också kikat på Atolls modeller och även Musical Fidelity. VIll ha ett tyngt, dynamiskt och klart ljud med en detaljerad med hyffsat mjuk diskant. Inte alltför laidback, men inte för gåpåig heller. Gillar min Denon mycket tack vare att den håller sig inom de ramar jag nyss tagit upp. Den funkar betydligt bättre nu i mitt nya rum än vad det gjorde förr när jag var omringad av betong (det gäller iofs hela anläggningen). Nåväl, vad har ni för tips? Vet att några glada laxar har moddat sina Denon med bra resultat och ajg har varit inne på det förr, men har något begränsade kunskaper i elektronik ocvh lödning. Vill inte gärna sabba spelaren... I annat fall finns det ju optisk och coax på den så en extern DAC av bra kvalisort borde med funka. Denonmaskinen är ju rätt tung och välbyggd, borde funka bra som transport.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/28 :  18:47:35  Show Profile Send mace a Private Message
Jag har klampat runt lite i vår Ah Tjoeb 99 untan att lyckas sabba något. Myyycket tack vare suverän hjälp/vägledning härifrån
Så kan man skilja på +&-...nästan, så går det ganska bra

Kan rekomendera ett byte av opamp +++++
Om det ger allt det du vill ha kan jag dock inte svara på.

Pilla ger mersmak

LYCKA TILL !!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/28 :  18:49:22  Show Profile Send mayro a Private Message


Du kan få låna min Denver medans du moddar o fixar om du vill.. Så blir det inte tyst om lödpennan "slinter till"..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/03/28 :  21:36:41  Show Profile Send OcA a Private Message
Hehe! Tack för tipsen! Har en Thomson DVD som kan stå till tjänst i värsta fall.

Tror att ett OP-amp byte kan vara realistiskt, bara jag får kläm på var/hur de sitter och vilka jag ska byta mot? Finns ju ett par att välja mellan hos ELFA om man säger så... Känns ju skönt att man inte fördärvar någon garanti iaf!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/28 :  22:15:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ta nån översiktsbild eller två - så fås det lite mer på fötterna.

M
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/03/29 :  14:17:05  Show Profile Send OcA a Private Message
Will do! Ska bara ladda batterierna i digitalkameran först...

Edit: Vad tror ni om att haka på en Musical Fidelity X-DAC? Borde göra en hiskelig skillnad tycker man? Beror iofs på vilken kabel man använder, men den DAC'en är ju överlägsen den som sitter i min Denon.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2006/03/29 18:29:57
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2006/03/30 :  10:25:39  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message
Jag kan rekommendera Apogee mini-dac. Den får min Denon DCD-1520 att låta mycket bra.

Mats
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/03/30 :  20:25:53  Show Profile Send pak a Private Message
jag kostade på min marantz cd17ki en harmony designmod.
var egentligen väldigt nöjd med den som den var-men nyfikenheten tog överhand.
han fixade till den efter mina önskemål.å jag kan ju säga att det blev över förväntan när jag kopplade in det igen.allt blev ett par snäpp bättre.det blev luft och detaljer som jag aldrig upplevt med den som omoddad-mycket lugnare ljud men samtidigt mer dynamiskt.jag blev jättenöjd faktiskt.det var i alla fall värt pengarna i mitt fall.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/03/31 :  14:05:57  Show Profile Send OcA a Private Message
Av de alternativen som finns är ju en Harmony-mod det billigaste (förutom att löda själv då givetvis...) och då får jag ju även behålla det ljudet jag faktiskt gillar från början fast det blir liiite bättre helt enkelt. Får konsultera plånboken, men såhär mitt i flytt till ny biostad så säger den nog nej för tillfället...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000