HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på budgetanläggning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paulgilbert
Starting Member

39 Posts

Posted - 2006/03/27 :  01:36:39  Show Profile Send paulgilbert a Private Message
Jag behöver hjälp med att sätta ihop en billig anläggning. Dels för att jag är student, plus att bo i en 16,5 m2 studentlägenhet inte ger de bästa möjligheterna för finare eller dyrare anläggning. Det jag söker är alltså förstärkare, dvd/cd samt högtalare. Jag lyssnar på det mesta mellan death metal och hiphop

Kom med förslag! Budget ca 4000:- (+/-1000) ifall det går att få ihop nåt så billigt?

Tack på förhand
/Henrik

Edited by - paulgilbert on 2006/03/27 01:36:55

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/03/27 :  02:13:37  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
e du beredd att löda så är det kanske lite DIY som är bäst...

Typ,fixa en sop-billig dvd/cd (denver?) och modda den till perfektion.
Förstärkaren köper du som bygg-kit lite här och var.

för 4000 kan du nog få ihop ett bra välljudande system...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/27 :  08:06:35  Show Profile Send Kmj a Private Message
Är du som sagt villig att bygga själv?

Isåfall får du ju en gainclone och ett par högtalare från valutronic för under 3000:-.
Ok, att folk är skeptiska mot valutronic då de är ganska generösa med att berömma sina produkter men för det priset (ca 2000) så har iallafall jag inget att klaga över.

quote:
för 4000 kan du nog få ihop ett bra välljudande system...

Precis!

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/27 :  08:43:44  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jag säger en cd för 1000-2000kr

Moddad T-amp

Högisar är lite svårare, sen kablar går att få snuskigt billigt.

Alternativt du köper en denver och får den moddad.



[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/27 :  08:52:26  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Bara att skanna Tradera och hugga sig en hygglig - men billig - cd eller dvd-spelare. Sedan en hygglig Cambridge C500/Arcam blabla-nått från hifiklubben/eller beggat från HifiMagasinet. Och så sno ihop det med några beggade kablar från Hifi-Forum. Några snik-högisar från HifiMagasinet oxå då kanske.

Borde landa på runt 4 lakan. Kan dra över, men då kan man ta det lite i omgångar.

Mvh,
M

Edit - skulle vara Cambridge - inte Nad.

Edited by - rannagarden on 2006/03/27 10:18:11
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2006/03/27 :  09:23:50  Show Profile Send Joav a Private Message
Jag hade samma problem för lite något år sedan...
Om du inte har något som är värt namnet att lyssna på idag så skulle jag rekomender att köpa (eller få, som jag) något från från 80-talet. Även om ljudet inte är bra så är det helt ok...
Jag har sedan gradvis handlat nya delar och på 2år har du något som låter riktigt fint.
När det gäller högtalare så kan jag rekomendera begangnade DIY och då ska du INTE betala för mer än vad komponenterna kostade och helst mindre...
Det gäller att både ha och äte kakan

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/27 :  10:24:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Typ något åt det här hållet, gäller bara att kolla att grejerna fungerar som de ska. Årtalet på dessa prylar är rimligen runt 93.
http://www.blocket.se/vi/7626074.htm?ca=11_s

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

paulgilbert
Starting Member

39 Posts

Posted - 2006/03/27 :  12:54:20  Show Profile Send paulgilbert a Private Message
Tack för alla tips. Jag har kollat runt på en del begagnat, men eftersom jag inte äger nån bil så blir det alltid fraktfrågor och som ni vet är inte HIFI någon lätt börda för posten. Men återigen tack för alla tips.

Tyvärr så har jag inte så bra möjligheter att bygga själv vare sig utrymmesmässigt eller verktygmässigt.

mvh
/Henrik
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/27 :  13:33:58  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag tycker att en denver (i mitt fall erfarenhet av 816) räcker långt som signalkälla även omoddad. Kostar ca 399:-, blev mkt förvånad över hur bra den spelar för de pengarna. Ska inte överdriva välljudet i den men pris/prestanda imponerar.

Pioneer har ganska välljudande integrerade förstärkare A109 och A209 för under 2000:-, T-amp ganska spännande också.

Högtalare - begagnat, mitt tips är infinity alpha och beta serier som det kryllar av, det borde finnas nåt nära dig, hade själv alpha förut och var väldigt nöjd. Stativare? Kanske en Wharfedale 7.2 anniversary, mkt trevlig.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/03/27 :  13:37:50  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Hifiklubben säljer en receiver med Gale högtalare för under 4000 som är grymt prisvärd. Åk och lyssna, jag tror du blir överrakad av hur bra det låter.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/03/27 :  17:20:45  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Denons små CD-receivrar i DM-30-serien kan jag rekommedera för studentrumsändamål. Äger själv en dylik som vi har i vardagsrummet, och den spelar över förväntan i "normala" volymer. Blir det högre och allt för sammansatt musik kan den emellertid få tjosta.

Hur Gale-högalarna som Hardseq förelår låter vet jag inte eftersom jag aldrig hört dem.

mvh/ Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2006/03/27 :  17:24:44  Show Profile Send Per2 a Private Message
Köp en panasonic XR45:a begagnad (surround reciver som spelar 2-kanal bra) och därefter en Denver, en digitalkabel för 400kr och ett par högtalarkablar för 1000-1500kr.

Det var väl utan högtalare, eller? Annars blir det svårt! Annars tror jag du skall titta på minianläggningarna dom testar i hifi och musik.


Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2006/03/27 :  17:27:16  Show Profile Send Per2 a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=6895


Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/03/27 :  22:05:15  Show Profile Send denada a Private Message
ztenlund Det är en trevlig stapel för de pengarna. Om alla grejer funkar tror jag det är svårt att slå ljudet för de pengarna... Ett par vettiga högtalare till det där så är man hyffsat i hamn... Om et ryms i budget så är ju Dali consept 2 ett par högisar som jag gillar i den lägre prisklassen

det hoppade ju då upp den där tusingen du pratade om paulgilbert men jag tror att du blir nöjd med ljudet i den stapeln...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system

Edited by - denada on 2006/03/27 22:06:21
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/03/27 :  22:27:33  Show Profile Send svejk a Private Message
Ett par Snell E3 begagnade max 3 loppor en Cambridge eller Audio Alchemy dac max en tusing en begagnad Dvd ett par hundra och en
T amp 600 pix.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2006/03/27 :  22:58:43  Show Profile Send J. Consul a Private Message
Jag tycker det verkar enbart dumt att köra med T-amp som huvudförstärkare för då har man ingen möjlighet att spela högt om man skulle vilja det. Passar kanske bra till datorn eller till barnen.

Visst var det den där Panasonic-recievern som fick toppbetyg i alla tidningar för nått år sedan?!? Bra köp isf.

M.v.h. Jimmy
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2006/03/27 :  23:44:11  Show Profile Send Per2 a Private Message
Japp. Det är den.

Mycket ljud för pengarna. Pannan använder förövrigt oxå digitalförstärkare men är specade till 6x100w i 6ohm

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/03/28 :  00:18:42  Show Profile Send FBK a Private Message
Mitt råd är beg marknaden helt och hållet för dessa pengar, om du kollar hela tiden på olika beg sajter så kommer du att hitta en hel del fynd. Lägg ca 1000-1500kr på en beg. CD-spelare och resten av pengarna delar du ungefär lika på begagnad förstärkare och högtalare.
Några exempel bara: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=12349 Riktigt bra pris!
Eller kanske: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=12429
Förstärkare:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=12048

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/28 :  00:29:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Bygg Lancetta eller Needle, (kanske dock inte lämpliga för Party volymer)
Billig DVDspelare eller beg CD spelare.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/03/28 :  17:23:25  Show Profile Send Hardseq a Private Message
"Köp en panasonic XR45:a begagnad (surround reciver som spelar 2-kanal bra) och därefter en Denver, en digitalkabel för 400kr och ett par högtalarkablar för 1000-1500kr.

Det var väl utan högtalare, eller? Annars blir det svårt! Annars tror jag du skall titta på minianläggningarna dom testar i hifi och musik."

1400-1900kronor på kablage till en anläggning för under 4000Kr. Jag vill bara skaka på huvudet...

paulgilbert: Oavsett vad du köper så se till att jämföra några alternativ innan köp så du slipper fundera på om du kunde använt dina pengar effektivare.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

paulgilbert
Starting Member

39 Posts

Posted - 2006/03/29 :  01:40:19  Show Profile Send paulgilbert a Private Message
Ojoj, vad många tips det har kommit. Jag tackar och bugar. Många tankar ha väckts de senaste dagarna. Ska jag köpa så billigt som möjligt eller ska vänta och spara till hösten? När man suttit på en Arcam + Audiovector hemmabio är det inte så lätt att acceptera vilket ljud som helst. Men även fast jag måste kompromissa en del så kommer abstinensen efter en riktigt stereo dämpas oavsett köp då rippade-cd skivor till iTunes som spelas i datorhögtalare inte är någon höjdare.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/03/30 :  08:14:05  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Vart i landet finns du?

Det där med frakt o sånt brukar alltid kunna lösas om det inte är allt för långa avstånd.

Som sagt jag skulle också leta efter ett beg system.

Du kan ju spana efter ett par opus3 Credo det är en trevligt liten tvåvägare som man brukar kunna hitta relativt billigt.



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/03/30 :  12:24:30  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
www.bussgods.se har jag använt flera gånger med bra resultat (men somliga har fått paket förstörda men det går ju att kräva ersättning om allt är ordentligt packat)

Jag hade nog funderat på när jag kan få råd med större budget och utifrån det bestämt mig för hur jag skall satsa just nu. Om du inte skall uppgrader på länge så är högtalarna viktigast, annars kanske lite mer på en okej förstärkare. Högtalare är det som oavsett det andra kommer påverka ljudet mest.

Underförstärkt är aldrig bra så en hygglig stärkare typ NAD/Camebridge eller någon strömstark lagom begagnad hembioförstärkare kan vara ett bra tips. Det borde ju finnas gott om beggade hembioförstärkare som inte tar de nyare formaten men som ändå funkar excellent till stereo!

CD/DVD finns det ju drösvis av och skillnaden är inte så stor i den här prisklassen. Kanske en Denver men en bättre beg NAD/cambridge eller tex Marantz skulle funka bra.

Kablar är nästan helt ointressant med den här budgeten. EKK eller liknande till högtalare och någon sladd bättre än laktrissnöre som signalkabel funkar. (www.kjell.com / biltema eller liknande!) Att lägga mer än maximalt 3-400 nypris på kablar är vettlöst med den här budgeten anser jag.


Som sagt, högtalarna är viktigast och kommer att bestämma ljudet mer än någon annan komponent tillsammans med rumsakustiken!

I den här prisklassen så är skilnaderna stora mellan olika högtalare just för att priset är lågt så har varje tillverkare tvingats till många olika kompromisser på varenda modell.

Vilka kompromisser som spelar störst roll för dig måste du avgöra själv och bästa sättet är att gå runt och lyssna på så många olika högtalare som möjligt för att skapa en uppfattning om vilket ljud du kan acceptera.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/03/30 :  18:46:55  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Hjälp mig nån, visst fanns det några snorbilliga högtalare som slog hifi-världen med häpnad (pga av det låga priset), som heter jpw eller något sådant? Väldigt konventionella lådor fast bra komponenter och filter...
Go to Top of Page

paulgilbert
Starting Member

39 Posts

Posted - 2006/03/31 :  18:12:49  Show Profile Send paulgilbert a Private Message
quote:

Vart i landet finns du?


Jag bor i Karlshamn. Jag har bara bott här i ett halvår pga av studier, har ännu inte fått koll på ifall det finns några bra butiker i närheten. HIFI-klubben i Kristianstad känner jag dock till.

Tankarna börjar gå mot att spara och till hösten köpa ett finare system. Hoppas abstinensen inte blir för stor, det borjar bli lite jobbigt Man kan ju hoppas att man springer på nåt begagnat fynd innan dess.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000