HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kabelslang i Sthlms området
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/03/28 :  02:46:00  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Köpte mig lite kabel igår och nu behöver jag vad det lider lite slang som skall gå utanpå den skärm jag tänker använda mig utav. Någon som vet något ställe som säljer relativt tunnväggig slang av lämplig sort, ty stället där jag köpte kabeln hade bara tjockväggiga historier när man kommer upp lite i dimention. Spelar slangmaterialet någon större roll, och i så fall, vilken orsakt?

J. Ullberg

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/28 :  10:54:23  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kabelstrumpa?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/28 :  23:25:35  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Biltema har en shysst grön vattenslang. Fet. 12mm på insidan. Kanske passar bäst till nätkabel.
Clas Ohlsson har genomskinlig.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/03/29 :  02:00:55  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det är värre än så, min kabel är ca 14,5mm i ytterdiameter + skärm. Det är en strömkabel glömde jag kanske att meddela.

Jag hatar att söka i postorderkataloger för deras indexering överenstämmer så sällan med mina sökord, men jag skall försöka se vad Classe kan ha. Har hittat en som verkar fungera, men den fanns inte på lösmeter och var ca 30m.

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2006/03/29 02:03:42
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/31 :  13:11:13  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Hur stor öppning har dina kontakter?
Jag har beställt ett par med 18,5mm öppning.
Jag har sökt på hela internet efter slang till dessa. Men det har varit svårt att hitta en grov slang med tunna väggar. De flesta med en ytterdiameter på 18-19mm har 3mm tjocka väggar och då får man ju bara i en strömkabel på max 12mm.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/04/04 :  14:37:42  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag kommer att kunna ta 20mm kabel, Wattgate och Furutech kombination, och jag har hittat en slang som jag tror kommer att passa, en klar PVC tror jag det var. Finns hos Grainger.com, men tyvärr ligger den på 100 feet, jag behöver bara 25. Jag kan återkomma i ämnet nästa vecka när jag åter har tillgång till katalogen, tycker det är hopplöst att söka i deras katalog på nätet.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/04 :  19:49:33  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
quote:
Spelar slangmaterialet någon större roll, och i så fall, vilken orsakt?

PTFE-slang (teflon) ska tydligen vara det bästa plasten för isolering man kan få tag på.
Varför ska du ha slang istället för kabelstrumpa?
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/04/13 :  23:04:02  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Varför ska du ha slang istället för kabelstrumpa?


Bra fråga, det vara bara min ignorans inom området som fått mig till att tro att man behövde en slang utanpå skärmen innan man satte på strumpan, men av din kommentar tar jag det för att det är fullständigt onödigt? Är glad om man slipper slang, det är inget självändamål.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/14 :  16:44:42  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Det är iofs rätt coolt med en färgad genomskinlig slang, speciellt med en oskärmad fyrfläta inuti.

PMa om du hittar kabelstruma i någon roligare färg än svart och grå!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/04/21 :  20:06:54  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Har Googlat lite till och här finns det slangar så det räcker för de flesta skulle jag tro:

http://www.lundgrensmaskin.se/pdf/SLANGAR.pdf

och Bunkert, de har en slang som heter "Isolerslang" som är svart och är mkt tunnväggig, tex. den med 16mm ID har en godstjocklek på hela 0.6mm.

För den som vill ha mkt krympslang låg de flesta storlekar på 60m längder.

Det kanske är en grossist, vad vet jag, men jag har snälla kompisar.......

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/22 :  01:35:19  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Hallå där! Kolla i katalogen på sid 76

PTFE-Teflonslang Innermått 15,9 Yttermått 19,1 Troligen den grymmaste slangen!

Skärmad vibrationsdämpad teflonslang
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/04/24 :  21:50:57  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Hur kunde jag missa den, skall genast kollas upp. Nu har jag "koll" på allt jag behöver för mina strömkablar, bara beställningarna kvar.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/04/25 :  01:25:29  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag är eventuellt intresserad av PTFE rören med en tjocklek på 1mm.
Lite mindre veckbenägen än elfas tunnväggiga skulle jag tro.
Någon aning om vad priset på dom här är?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/04/25 :  01:28:06  Show Profile Send Lovan a Private Message
Sorry, hittade prislistan på sidan.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/04/25 :  22:53:13  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jo, du Bunkert, grymmaste priset också, 243:- per meter och säljs i 10 m längder, man kan ju alltid pröva till en kabel kanske om man hittar någon av deras återförsäljare, isolerslangen går på ca 5:- så den får det bli, PVC kan väl knappast göra någon skada om den ligger utanför skärmen, jag vill inte att något lyser igen, för skärmstrumpan kommer vara gansla utsträckt.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/26 :  23:59:40  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Oj då! He he lite väl lyxigt pris, men en kul slang.

PVCslangen blir kanon!

Vad är det för kabel du har?
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/04/27 :  22:22:45  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag har en Carol cable 10 AWG (likadan som den på PartsExpress fast den finns lite varstans) och den är ju oskärmad, därför blev det lite mer delar för min del.

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000