HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 ack ack... en dac är född!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/25 :  23:20:27  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
så... då var det dags igen, gasbrännaren, borrmaskinen och lödpennan har svalnat återigen och allt resulterade i nya jack och märken i köksbordet

hmm..

Livet är för kort för mono

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/25 :  23:41:22  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
bakstycket börjar bli klart:


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/03/26 :  01:05:23  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Go Triatic,go Triatic!!
Har planer på liknande bygge,så bara fortsätt fyll på med bilder!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/26 :  12:12:22  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Right, inte så morgonpigg idag..

En fläkt är bra (nödvändigt) att ha, eftersom bygget baseras på DDDAC1543 ( www.dddac.de )
grejen med DDDAC1543 är att man har staplat 8 stycken DAC-kretsar på varandra i parallell och dessutom biasat upp dom i klass-A vilket genrerar en hel del värme, låter man kretsarna vara utan att kyla ner dom så pajar dom efter några minuter.

Men en fläkt låter ganska mycket om man kör den på maximalt varv så jag tog en annan approach på bygget, en 12V 50x50 tyst fläkt på låg drivspänning (~6V) och en avsmalnande "tunnel" i koppar som slutar precis vid DAC-kretsarna för maximal kylning just på kretsarna.


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/26 :  12:19:16  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Här ser man DAC-kretsarna staplade på varandra i ett torn,
även "vindtunneln" och fläkten skymtar bakom den stora kylflänsen.


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/03/26 :  13:00:06  Show Profile Send Bardis a Private Message
Fint.
Är det ett egendesignat kort?
Försöker själv designa i Eagle en 1543 DAC.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/26 :  13:06:13  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Nej, jag köpte kortet av en forumsmedlem som i sin tur hade köpt det från Doede Douma (www.dddac.de) lite omvägar med andra ord..

Ett ypperligt bra designat kort, jag inser att jag hade aldrig själv lyckats med en såpass bra design så då är det lika bra att köpa
Det jag möjligtvis hade viljat se var att kortet skulle vara dubbelsidigt med ett gemensamt jordplan, men det spelar ingen roll nu för jag är helnöjd!!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/26 :  13:41:43  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Härlgit! det här kommer jag följa med iver. Tycker dock det är synd du behöver en fläkt. Själv skulle jag försökt köra en kylfläns

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/26 :  13:58:28  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->Vemsom, jo jag tänkte det från början, men med tanke på den värme som utvecklas i just denna konstruktionen tillsammans med den temperatur som kan vara i en lägenhet på sommaren så insåg jag att det krävdes ett luftflöde.. men fläkten hörs inte om man inte lägger örat till på baksidan som tur är


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/26 :  14:00:39  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag tänkte först kört med ett fläktgaller och ett stort hål, men jag var lite lat.. dessutom hittade jag inga galler i 50x50


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/26 :  14:19:05  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
När det gäller strömförsörjningen så använder jag mig av en intilligent laddare (som kopplas in i XLR-jacket på baksidan) beroende i vilket läge omkopplaren på baksidan står i så kopplas batterierna antingen till laddaringången eller till DAC:en
Batterierna är som rubriken på tråden antyder ackar två stycken 12V blyacc av GEL-model a´ 2,6Ah strömförsörjer hela rasket, dom har spelat många timmar nu på en laddning

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/26 :  14:19:12  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Mycket snyggare med de hålen :)
Ser jättesnyggt ut allt som allt också.
Kylflänsar kontra fläkt. Rummet blir väll lika varmt vilket som.
Men bra att den inte hörs. annars är jag känslig när det gäller fläktljud.

Har sneglat både en och tio gånger på denna konstruktionen. Blir nog en dylik så snart några andra projekt är avklarade!
Grattulerar till ett snyggbygge.

Får man fråga vad träklossen med eltejp på är bra för?
Lite mer bilder på nätdelen vore också skoj!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/26 :  14:50:48  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->Vemsom
klossen och rullen med eltejp är bara tillfälligt, bilder på nätdelen kommer snart

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/26 :  14:57:59  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
kablaget är inte färdigroutat än..


Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/03/26 15:00:43
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/03/26 :  15:12:46  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Snyggt bygge.
Gillar fläkttunneln

Hoppas att du blir nöjd

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/26 :  15:34:32  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag är en vän av gröna lysdioder, det kanske syns, irriterar mig på blå dioders energiska sken.

så här ser det ut idag, men antagligen inte imorgon


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/03/26 :  17:35:24  Show Profile Send Piggen a Private Message
Stabilt mr.Triatric. Snyggt.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2006/03/26 :  17:47:24  Show Profile Send Metal a Private Message
Jättesnyggt bygge.

/F
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/03/26 :  21:52:34  Show Profile Send Hasse a Private Message
Mycket snygg lösning! jag har samma dac och är mycket nöjd med den. det känns lite fel att sätta en fläckt i en DAC! men i den här är man nästan tvungen. Jag gjord på det här viset:


nu går min fläkt på 4,5 v istället för 12. Villket blit ganska tyst. men vi kommer nog få damma ibland. va tycker du om ljudet?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/26 :  22:42:13  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->Hasse
Ser ju jättebra ut, tyvärr är väl fläkten nödvändig, men som sagt i mitt fall stör den inte, men nog kommer man att få dammsuga DAC:en emellanåt..
Ljudet är toppenbra, mycket bättre än den inbyggda DAC:en i min XA30, och den är inte dålig Det är ett rejält ljudlyft för mig!
till och med min sambo sa: Vad har du gjort??

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/07/25 :  20:09:19  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Är sugen på att prova DDAC då den både är enkel att bygga och billig.
Men hur kopplar man enklast in den till en PC för att spela upp FLAC-komprimerade ljudfiler? Winamp stöder FLAC och det gör också en liten enkel DOS-baserad spelare Mpxplay. Men att få över ljuddata från uppspelningsprogrammet? Finns ju en adapter för USB->I2S, men för USB måste den tänkta skrot-datorn ha åtminstone Win98. Skulle önska att det gick att få ut data direkt till DAC:en från t.ex. paralellporten eller
något hembyggt enkelt ISA-kort.

Kort sagt, vad är det enklaste och billigaste sättet att mata DDAC med data från en PC full med FLAC-filer?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/07/25 :  20:16:51  Show Profile Send UrSv a Private Message
S/PDIF direkt från ljudkortet?
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/07/25 :  20:24:51  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Drömmen för mig skulle vara att helt skippa ljudkort och "skumma" portar. --Att få I2S så direkt och enkelt som möjligt ur en gammal PC med P100-processor och DOS eller Win95 som OS.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/07/25 :  21:19:30  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Men om jag inte får den där magiskt enkla lösningen jag efterlyser så får
jag väl krypa till korset och köra Win98 och bygga USB->I2S-interface också. I DDAC-projektet används chippet PCM2707 från BB/Texas.
Någon som vet var jag hittar det billigast och enklast?
Med tanke på att PCM2707 redan har en DAC inbyggd kanske man kan hitta chippet i billiga USB-högtalare hos elektronikjättarna?
Att använda den inbyggda DAC:en borde ju enkelt visa att man är på god väg med bygget. Får man ljud ut 2707:an återstår bara att börja stapla 1543:or.
-Vad kostar de styck och varifrån köper man dem bäst?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.05 sekunder. Snitz Forums 2000