HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Värde på beg Planar 3?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/03/23 :  08:56:53  Show Profile Send knoxville a Private Message
Tänkte köpa mig en vinylsvarv och letar i första hand efter en begagnad. Som jag förstått det hela, så slits inte en vinylspelare nämnvärt föutom sjävla Pick-upen och kanske remen som driver tallriken...

Jag har hittat en 6 år gammal P3:a från REGA. Den har sex år på nacken. Den har RB300 armen. Plinten är svart. Spelaren är i bra skick enligt försäljaren, med utbytt rem för ca 1 år sedan. Dock medföljer ingen PU. Orginalkartong finns kvar, vilket är trevligt...

Vad är den värd? Hur mycket skall jag bjuda på den?

Är det några ljudmässiga eller tekniska skillnader mellan en ny P3 och denna sex år gamla?

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/03/23 :  10:01:50  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Är det en Planar 3 eller den nyare P3?
En Planar 3 kan uppgraderas till P3 för i runda slängar 1500 kr.

Jag gav 2400:- för min Planar 3 för ca 2 år sedan. Tror jag betalade ungefär rätt då.
Med andra ord max 2000:- idag. Någonstans runt 3000:- för en P3 kan nog vara rimligt.

Här står lite mer om skillnader och uppgradering. http://www.svalander.se/vinyl/regaupgrade.htm

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/03/23 :  12:38:24  Show Profile Send knoxville a Private Message
Det är en Planar 3a...så det är nog gamla motorn tyvärr.

Blir det stor ljudmässig skillnad tro?

Är det smartare att köpa Pro-ject Xpression 2?? Var ju bra enligt H&M, men de grabbaran kan man ju inte lita på...

Jag lyssnar mest på singer/songwriter och hårdrock, men även en del jazz nu på äldre dagar. Kanske har betydelse vid val?

Några andra modeller jag bör titta på i prisspannet 2-4000kr?

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/23 :  21:57:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

I det prisspannet du befinner dig brukar jag alltid rekommendera Rega för det är en robust och bra spelare.
RB300-armen är en liten juvel som de andra skivspelartillverkarna skulle mörda för att få till. Så bra är den...

Det finns oändligt med uppgraderingsmöjligheter till den armen, om man vill.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/03/23 :  22:30:13  Show Profile Send knoxville a Private Message
Anser du att det är ett bättre allternativ än en 3 mån gammal Pro-ject RPM 4 för samma pengar?

Helt grön på vinyl, men intresset är stort :)

By the way PAC, skall du på hifistället i helgen?

mvh
Erik

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000