HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tarvar hjälp med basreflexport!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2006/03/22 :  13:13:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hejhôpp!

Alla som läst min tråd om att skaffa sig en stereo vet att jag håller på med ett par nya lådor till mina Fostex FE167E:or, den här gången med basreflex.

Lådorna är på 23,2L tomma, jag gissar på strax över 22L efter att ha räknat bort stagen.
De uppgifter jag hittat om basportens längd varierar från 2,5 till 18cm
TS-parametrarna är VAS 35,94 Qts 0,31 och Fs 51,5

Finns det någon med ett vettigt beräkningsprogram som kan hjälpa mig att beräkna längden för en port med 50mm innerdiameter?
I praktiken kommer jag att prova ut olika längder och välja den som låter bäst under rådande förutsättningar, men det vore fint att ha nåt att utgå ifrån så att det inte blir helt tokigt.

Mvh
Daniel

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/03/22 :  18:28:33  Show Profile Send classe a Private Message
ca 6,15cm 50,8Hz

18 ska de va.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2006/03/22 :  18:35:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tackar tackar!

Två små detaljer har dykt upp sen jag postade första inlägget:
Med basröret i handen visade det sig att innerdiametern var 46mm, inte 50mm.
Det andra är att jag måste bommat ett kommatecken eller något då jag använde Ljudias onlineberäkningsprogram.
Jag provade igen för en stund sedan och då stämde siffrorna helt plötsligt mycket bra med diverse färdiga konstruktioner jag sett på nätet.
Nu har jag i alla fall lite siffror att utgå ifrån när det är dags att börja de praktiska testen med olika avstämningar.
Tack igen!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/03/22 :  21:05:41  Show Profile Send classe a Private Message
4,84cm

18 ska de va.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2006/03/22 :  21:37:39  Show Profile Send Fuling a Private Message
Åter tack!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2006/03/22 :  22:26:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Nästa halvdumma fråga:
Jag har alltid antagit att portlängden mäts "inuti" röret, alltså från baffelns utsida till rörets slut inne i lådan men nyss läste jag på ett annat forum att man räknar längden från baffelns insida till rörets slut på insidan. Nån som vet nåt om det?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2006/03/22 :  22:29:57  Show Profile Send hobbes a Private Message
Portlängden beräknas inuti röret, hela rörlängden alltså...
Men när man ska beräkna den volymen röret tar upp i lådan borde det vara vettigt att beräkna från baffelns insida..
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/03/22 :  22:31:50  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Va
Jag har aldrig hört om det Fuling
Det låter vettigt som föregående skrev

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/03/22 22:34:17
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/22 :  22:40:18  Show Profile Send ohmega a Private Message
"Vet" å "vet"...jag är 99% säker (vet dock ej hur jag räknade ut just DET) att .....jaha "hobbes" kom före

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/03/22 :  22:45:09  Show Profile Send classe a Private Message
borra 22mm hål i baffel med 44mm tjocklek vilken längd blir det då

18 ska de va.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2006/03/22 :  22:45:54  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tackar!
När man tänker efter är det ju självklart, snubben på det andra forumet hade fel om en hel del saker visade det sig när jag läste lite mer

Och så en sista (?) fundering: Med elementet och basporten monterade på samma sida högtalaren, är det något man absolut bör tänka på vad det gäller portens placering?
Jag läste något mummel om att det kan uppstå fasfel om avståndet mellan element och port överstiger 1/10 - 1/20 av våglängden vid avstämningsfrekvensen.
Självklart har jag redan lyckats ta upp hålen för element och portar,
med detta borde väl inte vara något problem i en låda som är 48 cm hög invändigt om lådan är avstämd till ca. 50Hz och porten sitter 10cm från botten och elementet längst upp?

Frågan är väl egentligen om jag ska panika iväg och köpa virke till nya bafflar i morgon eller om jag ska fortsätta i godan ro och inte låtsas om det eventuella problemet.
Jag röstar på sistnämnda
Även om jag gör nya bafflar så kan jag inte flytta upp porten mer än några cm eftersom öppningen på insidan då hamnar hotfullt nära lådans enda genomgående stag...
Enligt miniräknaren ska max avstånd alltså vara ca 35cm, ingen anledning till panik alltså.
Tänk vad mycket skrivet det blev innan jag orkade lista ut svaret på min fråga själv

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/03/22 :  22:49:45  Show Profile Send classe a Private Message
det tar sig sa mordbrännaren

18 ska de va.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2006/03/24 :  13:32:45  Show Profile Send Fuling a Private Message
Happ, högtalarna är uppe och spelar och experimenterandet med olika portar pågår för fullt.
Det står mellan 46 x 46mm rör eller "tomt" hål i baffeln på 50x 28mm.
Har provat med rör på ca. 46x70mm också men det lät inget vidare.
Ska nog kapa till ett rör på ca. 46x40 och prova med nu.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/03/24 :  14:35:32  Show Profile Send classe a Private Message
kom igen bra jobbat

18 ska de va.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2006/03/24 :  19:19:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det lutar åt 46x46mm än sålänge, men jag tog mig aldrig för att prova med en kortare portar så det ska göras vid tillfälle.
Ska prova att mer eller mindre korka igen portarna med dämpvadd också, det brukar kunna strama upp saker och ting.
Kort och gott är det kycket som ska provas innan limflaskan åker fram igen

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/03/26 :  13:08:01  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Det faktiska röret blir nästan alltid kortare än det som beräknats med enkla högtalarprobram (tror alla mer eller mindre baserar rörberäkningen på samma gamla formel). Jag har inte satt mig in i varför det blir så men jag har sett siffror som antyder att det faktiska röret brukar bli runt 0.7x beräknad längd (samma avstämmning). Kontentan av detta är att den beräknade rörlängden bara kan ses som ett startvärde för vidare testning/mätning. Jag har för mig att Martin kings MathCAD simuleringar brukar ange en kortare rörlängd.

/Jesper
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2006/03/26 :  13:12:32  Show Profile Send hobbes a Private Message
quote:
Det faktiska röret blir nästan alltid kortare än det som beräknats med enkla högtalarprobram (tror alla mer eller mindre baserar rörberäkningen på samma gamla formel). Jag har inte satt mig in i varför det blir så men jag har sett siffror som antyder att det faktiska röret brukar bli runt 0.7x beräknad längd (samma avstämmning). Kontentan av detta är att den beräknade rörlängden bara kan ses som ett startvärde för vidare testning/mätning. Jag har för mig att Martin kings MathCAD simuleringar brukar ange en kortare rörlängd.

/Jesper


Troels Gravesen har gjort lite tester angående det..
http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000