HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Några kamera frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2006/03/22 :  11:48:22  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Hej
Börjar lite smått fundera på att köpa en ny kamera,har idag en canon ixos 330 med 2mp som har hängt med ett par år nu.

Frågan blir ju egentligen vad behöver man för att kunna ta bra bilder inomhus? Är det bara att glömma alla "kompakt kameror" med inbyggd blixt?

Hur inverkar iso talet på att kunna ta bra bilder i mörkare förhållanden?

Jag har kollat lite på Nikon D50+18-55mm objektiv för 6.490:-
Är det någon som har synpunkter på den?

Tacksam för svar och tips



http://balrog.true.ws/
hemsidan !!

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/22 :  13:00:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Inbyggd blixt på digitala systemkameror kommer inte att ge dig några bra bilder inomhus.
högre isotal gör att du kan ta bilder när det finns mindre ljus, samtidigt så blir de grynigare/pixligare.

Jag skulle ge dig rådet att kolla på en externblixt till D50n. Kanske av ett annat märke än NIKON, för att komma ner i pris. Blixtar testas i senaste tidningen FOTO har jag för mig.

Annars har Cyberphoto ett BRA pris på NIKON coolpix 8700.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2006/03/22 :  13:21:08  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Var inne och tittade på cyperphoto,det är lite av en djungel om man inte är insatt alltså!

Vad tycker du om Nikon coolpix till det reducerade priset då?

Vad gör en extern blixt som inte inbyggd kan?



http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/03/22 :  13:58:31  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Mer ljus, längre räckvidd, mindre risk för röda ögon, (ofta) möjlighet att rikta uppåt för indirekt blixtljus.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/22 :  14:03:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Du har en frihet med den externa blixten.
Som guldfisk säger. Inga mer röda ögon, då du bör rikta bliten uppåt mot taket.

Ang Coolpixen, så har jag inte provat den, men vet att Timbre har en sån och den ger helt OK bilder.

Vi får kanske ta en sväng med blixtfotografering i en tråd snart.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/22 :  14:04:38  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ska du fota inomhus, och det är saker som rör sig, alltså barn, då kan du nog glömma allt utom en systemkamera. Autofokusen på "prosumer" modellerna är inte bra. Systemkameraínstegsmodellerna är mycket bättre, och kostar inte mer, med en kitlens. Är det lugna bilder, då går det nog med en nikon 8700. Med en systemkamera kommer du undan utan blixt till en större grad med. Däremot kan ett systemkameraköp bli dyrt i längden för att du köper dyra objektiv, men det är ju lite som hifi, det är kul det med. Lycka till.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/22 :  15:21:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Risken med att inte välja Nikons egna blixtar är att det kan bli lite bekymmer ibland när kameran/blixten språkar ihop. Sb-600 som jag själv har är jag otroligt nöjd med. Det är värt dom x-tra kronorna helt klart. Och att plåta inomhus utan x-tra blixt är bara att glömma.

Vad du nu än väljer se till att du kan vrida huvudet på blixten , både i sidled o höjdled.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2006/03/22 :  15:35:30  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
quote:
Ska du fota inomhus, och det är saker som rör sig, alltså barn

Ja precis vad jag tänkte på.

quote:
Vi får kanske ta en sväng med blixtfotografering i en tråd snart
Ni kanske tar med era system kameror till d.i.y träffen så kan få sig lite mer info direkt?

quote:
Risken med att inte välja Nikons egna blixtar är att det kan bli lite bekymmer ibland när kameran/blixten språkar ihop. Sb-600 som jag själv har är jag otroligt nöjd med. Det är värt dom x-tra kronorna helt klart. Och att plåta inomhus utan x-tra blixt är bara att glömma.

Vad du nu än väljer se till att du kan vrida huvudet på blixten , både i sidled o höjdled.

Jättebra info.Jag skulle vilja kunna ta bilder som du har gjort i det bildrep.http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48979&whichpage=1

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/22 :  16:06:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Balrog

Det handlar till 98 % om att rikta blixten upp i taket. Ibland får man rikta blixt huvudet lite på snedden för att förhindra bränningar eller speglingar. Det är inte så svårt som man kanske tror

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/22 :  21:07:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Alltså, med en systemkamera som har anständing prestanda vid 1600 iso, och med en billig 50/1.7 eller 1.8, kostar under 1000 pix, får du hyfsat bra bilder inomhus. Blixt har ju en sån förmåga att slå ihjäl stammingar och det är ju lite trist. Så, använd blixt för bra saker, upplättning och sånt, försök undvika det inne om du kan. Så tycker jag i alla fall. Jag använder en metz 54 som blixt och den kan rekommenderas, lite dyr kanske.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/22 :  21:19:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
JOhan och jag kommer att ta det där med blixtfotografering lite längre fram eller hur Johan.
Blir nog ett repotage i samband med DIYträffen

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/22 :  21:23:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ska vi ?
Ok

Jag går aldrig över ISO 500 o sällan över 320. Blir det mörkt drar ju upp blixten o ökar på exponerings kompenstionen istället. När jag plåtade hemma hos Audionet så körde jag slut på batterierna ganska snabbt o dom var riktigt heta men ljus blev det

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/22 :  22:26:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vid FÅ tillfällen har jag använt ISO200. Har jag ingen blixt så kanske jag får offra mig och använda ISO400.
ISO 1600 känns som en nödsituation.

Om vi skall hålla oss till ämnet. Bestäm vad budgeten är och sen vilka funktioner du MÅSTE ha.
Coolpixen 8700 borde fungera till att sätta skärpan på springande barn. Den och en SB-600 tycker jag borde fungera och till ett bra pris.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/23 :  00:39:43  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, nödsituation, testa får ni se, i vissa fall blir det bra, om ni är pixelpeepers så går det ju inte. Zalve, har du en kamera som har sony chip i sig, så är den skarpare och mer
brusfri vid iso200 än iso100.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/23 :  01:18:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har som sagt svårt att acceptera bruset vid ISO 400.
Jag har en Canon 10D.

Skall se om jag inte kan leta fram en ISO 400 bild.
Eller visa en jämförelse med ISO 100/400/800/1600.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2006/03/23 :  19:14:38  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
quote:
Bestäm vad budgeten är och sen vilka funktioner du MÅSTE ha.


Mycket bra tips zalve

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/23 :  19:14:46  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Canon 10d ska nog vara bra vid 400, pixelpeeping är har ju inte så mycket med verkligheten att göra, skriv ut den, har ni problem med brus, testa lite olika brus "killers" noise ninja och så vidare. 10d borde inte ha några större problem med 800 heller. 1600 lär ju ha lite brus i sig, det beror ju också på om du har "chromabrus" eller mer gammalt filmlikt brus, eller kornighet. Jag tycker att det är svårt med chromabrus, då ser det illa ut, gammalt mer filmlikt brus tycker jag är ok. Jag säger självklart inte att iso 1600 är lika brusfritt som iso 100, utan att iso 1600 ibland är användbart, jämfört med blixt så tycker jag att det ofta är användbart, blixt blir lätt så platt och trist, även med en bra blixt. Har du paraplyer och annat så blir ju blixt bra, men vem har det när man ska plåta barnen på julafton?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/03/23 :  22:49:04  Show Profile Send Egill a Private Message
Det beror ju också på vad man fotar, det kan vara skönt att slippa det lite tråkiga blixljuset om det finns vackert, men svagt, befintligt ljus. Jag fotar konserter ibland och då är det högsta iso som gäller utan blixt. Bruset kan man delvis ta bort med brusreduceringsprogram typ Neat image.

En bild på Gregory Isaacs från Skånes reggaefestival i somras:



Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/23 :  23:24:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fotografera Barn på Julafton ?
Alla dar i veckan bir det blixt. 80graders lutning mot taket, så slipper du att det blir platt och hårt.
Använder man dessutom lite "längre" tider, så kan du snika med lite av det naturliga ljuset.

Visst, Skall man publicera bilder på nätet, i storlek 800*530, så fungerar det väl med ISO över 400, men för utskrift skulle jag aldrig välja det.

Får man hårt ljus av blixt, har man gjort fel

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/23 :  23:43:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
liite OT , Neat är ganska bra faktiskt. Jag ska kolla hur den beteer sig vid utskrift i storformat


quote:
8000*530

Widescreen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/03/23 23:44:29
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/23 :  23:47:25  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja Zalve, jag slår alltid blixt i tak eller väg, har dessutom en liten upplättningsblixt på min Metz 54 vilket gör att den piskar vilken canon blixt som helst. :) Jag föredrar naturligt ljus..Om man underexponerar blixten ett halvt eller ett steg, och har tillräckligt med naturligt ljus, då tycker jag det fungerar ganska bra, men du kan lätt få problem med vitbalans, ditt blixljus är vitt, ljust från lampor är inte vitt på något sätt, vad gör du då? Blixt i taket så lyses ju ditt objekt upp, men bakgrunden är upplyst av lampor, det tycker jag kan se konstigt ut ibland. Så, jag fördrar att köra med naturligt ljus om det går, blixt annars.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/23 :  23:52:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OM det är val mellan ISO 800-1600 och naturligt ljus mot blixt, så är mitt val lätt.
Vem kör inte med upplättningsblixt? Har en extra EX550 till sånt

Problem med vitbalans kan förekomma, men går ganska lätt att korrigera.

Visst. Naturligt ljus är att föredra, men är det ISO 800 och tider längre än 1/60 del så är det ett lätt val, för mig.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/24 :  00:03:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Nja Zalve, jag slår alltid blixt i tak eller väg, har dessutom en liten upplättningsblixt på min Metz 54 vilket gör att den piskar vilken canon blixt som helst. :)


Vägg eller tak beror ju på prylen man funkar. Upplättnings funktion har väl alla blixtar ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/03/24 :  00:05:27  Show Profile Send Egill a Private Message
Nikon 8700 är en rätt seg och långsam kamera. Skulle jag köpa en kompakt idag skulle jag försöka få en med antiskakfunktion, typ Canon ixus 800 eller canon s3, för att kunna fota mer med befintligt ljus. Fördelen med en kompakt är priset och att det är lättare att ha med sig den och tröskeln att ta fram den och fota är mindre. Men det är klart att en systemkamera ger större möjligheter till bra bilder, dessutom har de bättre brusegenskaper. Jag har en 300D, med samma brusegenskaper som Zalves 10D, de nyare Canonkamerorna (350, 20D, 30D) har ännu bättre brusegenskaper. Nikonkamerorna har generellt sett sämre brusegenskaper på höga ison, men har å andra sidan bättre blixtljusmätningssystem. Att använda blixt går inte att undvika om det är riktigt mörkt, särkskilt inte om fotoobjekten rör på sig, men på julafton hade jag iallafall försökt att ta en del bilder utan blixt för att få med allt stämningsfullt ljus. Nikon D50 med extern blixt är en bra ingångssystemkamera som räcker långt, alternativt Canon 350 om du ska fota mycket utan blixt på höga isotal.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/24 :  00:15:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag håller med där som Nikon ägare att bruset kan ibland vara lite störande. Men efter ett tag när man har lärt sig kameran så får man bort det mesta , men inte tillräckligt ibland. Just stämningsbilder utan blixt med normala slutartider är lite bekymmersamt ibland.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/03/24 :  00:24:21  Show Profile Send Egill a Private Message
att inte underexponera hjälper en del mot brus, annars får man efterbehandla. Ett tips för att få bort färgbrus om man inte har något brusreduceringsprogram såg jag på fotosidan häromdagen http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=55682

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.53 sekunder. Snitz Forums 2000