HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi eller singelwire?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/06 :  10:30:43  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Hallå!
Har en liten värdelös fundering. Har provat både bi och singelwiring av min electra 926. Visst jag upplever skillnad i biwirat tillstånd, men om det bara äe positivt vete katten. Tycker att djupet blir bättre, kanske stramare bas. Men i singelwirat sitter allt ihop bättre, tycker att den musikaliska sidan framhävs bättre. Nån som upplevt detsamma eller tycker ni att jag är ute och cyklar?

Almost cut my hair

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/06 :  10:32:06  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Har du samma kablar till topp och botten när du kör biwire???
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/11/06 :  10:39:06  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Din fundering är inte alls värdelös. Denna artikel kan förklara din upplevelse att ljudet blir mindre sammanhängande med bi-wire: http://www.sonicdesign.se/biwire.html
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/06 :  10:45:57  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Har du samma kablar till topp och botten när du kör biwire???

Japp! Jag kör med likadana kablar. EKK... Likadan bananer, samma längd osv.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/06 :  10:52:26  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

Din fundering är inte alls värdelös. Denna artikel kan förklara din upplevelse att ljudet blir mindre sammanhängande med bi-wire: http://www.sonicdesign.se/biwire.html
Med vänlig hälsning

Där ser man...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/06 :  11:28:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:

Med vänlig hälsning

Skulle väl snarare tro att det motsatta föreligger. Dvs att singelwiring grötar ihop ljudbilden. MvhKristofer
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/06 :  11:39:30  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Inte vet jag men jag tycker inte att singelwirat ger en grötig ljudbild. Tycker att man bör fundera på varför Utopian bara finns som singelwirad. Iofs såg jag att Granden går att biwira men Dynaudio har väl bara singel?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/11/06 :  11:54:23  Show Profile Send erik a Private Message
Jag har funnit att singel-wirat håller ihop helheten bättre-oftast. Bi-wirat kan låta större och imponera i början.
Köp en bra kabel istället för två halvbra.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/06 :  12:28:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by kentkreitler

Inte vet jag men jag tycker inte att singelwirat ger en grötig ljudbild. Tycker att man bör fundera på varför Utopian bara finns som singelwirad. Iofs såg jag att Granden går att biwira men Dynaudio har väl bara singel?

Jag tror nog att det är olika från fall till fall. Hemma hos mmig så låter det klart bättre med biwiring. MvhKristofer
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/06 :  16:19:58  Show Profile Send n/a a Private Message
Det beror mycket på högtalaren om det är bäst med Bi-wire eller inte. Ibland blir det knappt nån skillnad alls och på t ex mina olika KEF högtalare blev det mycket stor skillnad med Bi-wire. Däremot har jag aldrig upplevt att det blivit sämre direkt...

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/06 :  16:27:56  Show Profile Send ekman a Private Message
det bör väl bero mkt på hur filtret är konstruerat osv om det funkar bäst med biwire eller inte??
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/06 :  16:31:05  Show Profile Send svensson a Private Message
Ta det du gillar bäst själv, det brukar vara en bra tumregel...

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/06 :  16:34:05  Show Profile Send ekman a Private Message
jag måste bara säga att jag håller med om att man bör köpa en bra kabel istället för två halvbra det blir nog bättre så =)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/06 :  16:51:44  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
En del kablar kostar samma i biwirat eller singelwirat utförande.
Nordost Valhalla har jag provat bägge varianterna i helgen på ett par Mårten Design Coltrane. Dom högtalarna är mycket avsläöjande.
Minsta ändring i anläggningen hörs igenom direkt, klart och tydligt.
Mer om detta och hur resultatet blev komer ikväll i en separat tråd, så jag ska inte gå händelserna i förväg.
Men om man måste köpa dubbel uppsättning kablar för att biwira, så är det bättre att prova ett par singelwirade i en högre prisklass, med jumpers i av samma typ som kabeln.
Att det inte blir bra med EKK som biwirat kan jag nog tänka mig.
Att köra ett par JM Lab Electra med EKK är inte så bra tror jag.
Jag har aldrig fått till det bra med EKK i mina anläggningar.
Försök att prova lite andra kablar till dom högtalarna.
Tycker du att det blir bättre med EKK, så ska du naturligtvis använda EKK. Men ta och prova lite annat också. Jag misstänker att du inte får ut allt ur högtalarna med EKK, som inte är avsedd till att användas som högtalarkabel.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/06 :  18:38:14  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

En del kablar kostar samma i biwirat eller singelwirat utförande.
Nordost Valhalla har jag provat bägge varianterna i helgen på ett par Mårten Design Coltrane. Dom högtalarna är mycket avsläöjande.
Minsta ändring i anläggningen hörs igenom direkt, klart och tydligt.
Mer om detta och hur resultatet blev komer ikväll i en separat tråd, så jag ska inte gå händelserna i förväg.
Men om man måste köpa dubbel uppsättning kablar för att biwira, så är det bättre att prova ett par singelwirade i en högre prisklass, med jumpers i av samma typ som kabeln.
Att det inte blir bra med EKK som biwirat kan jag nog tänka mig.
Att köra ett par JM Lab Electra med EKK är inte så bra tror jag.
Jag har aldrig fått till det bra med EKK i mina anläggningar.
Försök att prova lite andra kablar till dom högtalarna.
Tycker du att det blir bättre med EKK, så ska du naturligtvis använda EKK. Men ta och prova lite annat också. Jag misstänker att du inte får ut allt ur högtalarna med EKK, som inte är avsedd till att användas som högtalarkabel.

Du har väl en poäng i det du säger. Jag använder EKK nu för att den är gratis för mig. Detta i väntan på bättre tider. Samtidigt tycker jag att det är min plikt att testa alla möjliga varianter. Man ska inte förkasta något bara för att det är billigt eller hur? Jag suktar efter dyrare slangar typ Nordost eller Harmonic Tech. men det får bli när jag känner mig klar med de andra prylarna.

mvh
Henrik

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/06 :  18:43:26  Show Profile Send Timbre a Private Message
Vilket som är bäst kan jag inte uttala mig om men det viktigaste är ändå att byta ut de kopparbleck som brukar följa med biwiringsbara högtalare.
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/11/06 :  18:51:19  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jag kan konstatera att EKK används i de anläggningar jag hört som återger musik mest oförvanskat. Samtidigt är kablars påverkan på återgivningen oerhört liten jämfört med högtalarna själva och rummet de ställs i. Sålunda kan man tryggt använda den billiga och transparenta EKK:n och rikta in sina ansträngningar och ekonomiska resurser på saker som har större betydelse i jakten på välljud, framför allt akustiken i lyssningsrummet. Mot rumsreflexer som grötar till ljudet hjälper inga kablar i världen - inte ens EKK!
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/06 :  19:16:48  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

Vilket som är bäst kan jag inte uttala mig om men det viktigaste är ändå att byta ut de kopparbleck som brukar följa med biwiringsbara högtalare.

Vad ska jag byta blecken mot?

mvh
Henrik

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Steve
Member

261 Posts

Posted - 2002/11/06 :  19:25:18  Show Profile Send Steve a Private Message
quote:

quote:

mvh
Henrik
lämpligtvis samma eller likvärdig kabel som du har fram till högtalaren

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/06 :  19:33:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

quote:

mvh
Henrik

Byt ut dom mot en jumper (kort kabelstump) helst av samma kabeltyp som du använder. Alltså i ditt fall en EKKbit. Koppar eller mässingsblecken är det sämsta som man kan bygla med.
Koppla kabeln på diskantdelen och bygla till basen.

Edited by - Jorma on 2002/11/06 19:38:26
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/06 :  19:39:58  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Tack, varför har jag aldrig blivit rekommenderad det förr? Ska genast jogga hem och prova!

Almost cut my hair
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/11/06 :  20:36:52  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Snälla, vad skulle det vara för skillnad på en bit EKK och en kopparbygel, som ju i princip är en bit tillplattad EKK?
Mvh
Pekka, på ifrågasättande humör i kväll... :-)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/06 :  20:41:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Snälla, vad skulle det vara för skillnad på en bit EKK och en kopparbygel, som ju i princip är en bit tillplattad EKK?
Mvh
Pekka, på ifrågasättande humör i kväll... :-)

På en EKK eller en tillplattad kopparbit kanske det inte gör någon skillnad, men på andra kablar är det skillnad mellan kopparbiten och en kabelstump i ljudet.

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/07 :  00:19:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Med biwiring försvinner problemet med dåliga bleck. Kanske det som ger ljudförbättringen i mina Linn Sekrit. Mycket bättre fokus med biwiring. Granitfast stereobild. Och djupare bas. Sen kan man ju biampa också om man önskar ytterligare förbättringar.
mvh
johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/11/07 :  08:26:33  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma
Koppla kabeln på diskantdelen och bygla till basen.

Varför ska man koppla så och inte tvärtom?
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/07 :  09:21:19  Show Profile Send svensson a Private Message
Själv är jag bi... eller singel...eh, nej gift alltså!

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000