HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi eller singelwire?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2002/11/07 :  09:52:45  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Originally posted by kentkreitler

Hallå!
Har en liten värdelös fundering. Har provat både bi och singelwiring av min electra 926. Visst jag upplever skillnad i biwirat tillstånd, men om det bara äe positivt vete katten. Tycker att djupet blir bättre, kanske stramare bas. Men i singelwirat sitter allt ihop bättre, tycker att den musikaliska sidan framhävs bättre. Nån som upplevt detsamma eller tycker ni att jag är ute och cyklar?

Jag har haft samma problem med mina gamla högtalare (Dali Evidence 870). Där hade jag Tara labs Phase III 4x3 meter, alltså Bi-wiring. Jag hade bestämt mig för att uppgradera till Tara labs Master Gen 2 i singelwire som jag nu har idag. I väntan på den så testade jag att köra singelwire med de gamla högtalarkablarna. Jag tyckte att musiken hängde ihop mer, det blev lite roligare att lyssna helt enkelt.

Jag avfärdade det som tillfällig sinnesförviring för inte kan väl singelwire låta bättre än biwire. Nu vet jag bättre Det kan skilja mycket från högtalare till högtalare och från kablar till kablar, så testa för allt i världen olika kombinationer.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/11/07 :  10:40:17  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
quote:
Originally posted by danielbas

quote:
Originally posted by Jorma
Koppla kabeln på diskantdelen och bygla till basen.

Varför ska man koppla så och inte tvärtom?

Har fått en förklaring att eftersom diskanten är det "känsligaste" registret så ska den vara så direktkopplad som möjligt...

/P
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000