HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 LM3886
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/03/21 :  13:06:32  Show Profile Send christopher a Private Message
Hej,
jag kollade upp detta på diyaudio

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=da0d47c73159de9eed4dd95904916235&threadid=65131&highlight=

http://www.shine7.com/audio/bpa300.htm

Jag tycker det ser lovande ut och är mycket sugen på att bygga ihop två par monoblock. Jag har PCB layouten och filerna som jag har fått från alexw88 på diyaudio. Undrar om det är några mer som är sugna på att köpa kretskort.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea

menace
Member

124 Posts

Posted - 2006/03/21 :  16:39:15  Show Profile Send menace a Private Message
ojj! detta var intressant! har du någon aning om pris? vad är det för lådor han använt? grymt snygga!
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/03/21 :  16:44:54  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Hur låter LM3886 ungefär jämfört med tripath och liknande, och vad blir totalkostnaden ungefär för dessa monoblock

Bengt

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/03/21 :  16:52:13  Show Profile Send christopher a Private Message
Hej,
Total kostnaden är mycket beroende av hur man bygger lådorna, och hur många det är som vill ha kreskort och komponenter. Jag kan försöka göra en kostnad bild ikväll. Hur den låter vet jag ej...Hur det står sig gemfört med tripath vet jag ej. Om man utgår från att JeffRowland har fått mycket bra kritik för deras modeler som är baserade på lm3886 är det säkert mer en godkänt, men hoppas någon är på forumet kan utala sig om hur lm3886 baserade slusteg låter.

MVH

Christopher

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/03/21 :  17:13:20  Show Profile Send nusse a Private Message
Jag är helt nollad och läser bara innantill att:

"Welcome aboard the flagships of Jeff Rowland Design Group's fleet of premium quality amplifiers, the 300 Series."

Och lite längre ner:
Innovative ICEPOWER™ power conversion technology inspired the development of the 300 Series. These amplifiers represent the top of the line statement in amplifier design that effectively restates the traditional relationship between power and efficiency. They also represent Jeff Rowland Design Group's on-going efforts to remove the boundaries between reproduction and reality.

http://www.jeffrowland.com/M300.htm
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/03/21 :  17:28:58  Show Profile Send christopher a Private Message
När jag referar till Jeff Rowland modelerna med LM3886 menar jag Model 10, Model 12 och model 112.
Inte dom nyare som är ICEPower baserade...

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/03/23 :  09:42:25  Show Profile Send christopher a Private Message
Jag har räknat lite på hur mycket det kan kosta. Det är kanska beroende av hur många man bygger...Men det blir runt 3500:- till 4500:- för ett par monobloeck sedan tillkommer kylflänsar och låda. Priserna är baserade på komponent köp från Elfa, det finns säkert billigare sätt att få tag på komponenterna. Jag kommer lägga upp en excel fil med kostnaderna och komponent nummer från elfa. Jag skall bara skicka listan till killen som har skappade krestskortet för att se att det är samma komponent värden.

Hör gärna av er om ni är interesserade att bygga en.

MVH

Christopher

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

MadFinn
Member

87 Posts

Posted - 2006/03/23 :  12:07:52  Show Profile Send MadFinn a Private Message
Varför inte beställa från www.chipamp.com ??? http://www.chipamp.com/lm3886.shtml
Mina 2 monoblock kostade med kontakter o trafo Ca 1600:-
Inkl. frakt från Usa
Låda ej inräknad i priset

Tror nog jag kan hävda att dom låter väldigt bra för pengarna

MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/03/23 :  13:09:08  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Vad blir efekten med enkla LM3886

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

MadFinn
Member

87 Posts

Posted - 2006/03/23 :  13:43:24  Show Profile Send MadFinn a Private Message
Har för mig att det var runt 50 Watt 8 ohm vid en spänning på 35 Volt

MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/03/23 :  13:44:22  Show Profile Send christopher a Private Message
Med enkla LM3886 blir effekten runt 60W. I denna konfiguration kan man få ut runt 280 W max. Men en fördel är att den lär tåla lite lägre impedenser en den från chipamp. Annars är det kanska likt. Jag har tänkt driva elektostater med dom och har kanska låg impedens. Annars skulle chipamp variant vara aktuel.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2006/03/23 :  13:56:50  Show Profile Send menace a Private Message
Jag tycker det så riktigt lovande ut, jag hade dock gärna önskat att kretskortet var gjort så att man kunde välja mellan enkel och paralell koppling så att man kunde välja om man ville ha det som ett 6- eller 2-kanalssteg.
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/03/23 :  14:54:02  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
"peranders" säljer PCB med två LM3886 såg jag för 480 kr är det dyrt eller billigt vet jag inte.Sen DRV 134 kitet kan man beställa någonstans, eller finns det bätre lösningar det får int så bra kritik om man läser. Själv har jag ingen anning har inte byggt något elektriskt sen grundskolan.

Vad är trolig kostnad för pcb kortena

fel av mig det är tydligen ingen OP på drv 134 kitet utan ett drv 134 chip?????

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det

Edited by - BuffaloBengt on 2006/03/23 14:57:05
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/03/23 :  15:03:04  Show Profile Send christopher a Private Message
Om man beställer 20 kretskort fron elprint via elfa och kan vänta 30 dagar från bestälning blir det 235:- per kort

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/03/23 :  15:07:25  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Inte farligt har du nån aning vad DRV 135 kitet kostar är själv dålig på kinesiska

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/03/23 :  15:17:26  Show Profile Send classe a Private Message
har en länk hemma till en digi på diyaudio som säljer dom kortena
plus 3886 kort som jag har testat,riktigt bra ljud får man säga
billiga kort också.

18 ska de va.
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/03/23 :  16:38:08  Show Profile Send christopher a Private Message
Classe
Kan du länka eller berätta lite mer om killen som gör korten, typ pris och så. Är det samma kretskort som denna konstruktion?

Tack

christopher

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/03/23 :  22:21:58  Show Profile Send classe a Private Message

här är länk till bld korten
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?
s=&threadid=42834&highlight=

och hemsidan till 3886 korten
http://www.freewebs.com/digi01studio/
varsegoda

18 ska de va.
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/03/24 :  09:57:06  Show Profile Send christopher a Private Message
Tack Classe,

Men korten du föreslår är inte samma som den design jag syftar på....

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/03/24 :  11:12:19  Show Profile Send classe a Private Message
nä jag vet

18 ska de va.
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/03/27 :  18:11:42  Show Profile Send christopher a Private Message
Tjena,

BuffaloBengt har vissat intresse för några kretskort undrar om det finns några andra som är sugna.


An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000