HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Melodifestivalen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/03/18 :  21:27:10  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag kikade på melodifestivalen på det sista uppträdandena och det slog mig vart var instrumenten någonstans
Det verkar som om de glömt bort sjäva musiken och bara använder röst och trummaskiner som kommer som en hel intensiv vägg utan själ och inlevelse mot ens öron.
Nä nu får ni skärpa upp er till nästa år och åtminstone ha några riktiga musikinstrument med, så här billigt får det inte vara


Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - PG Jeppsson on 2006/03/18 21:40:33

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/03/18 :  21:45:22  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
dom kör väl alltid med "plöjbuck" sen några år tillbaka!!

//w

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/03/18 :  21:46:20  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Är det inte singback? (tyckte någon sjöng lite falskt vid något tillfälle)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/03/18 :  21:51:35  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
NEJ

folk har ju ingen smak (men det visste jag ju redan)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/18 :  23:33:48  Show Profile Send mace a Private Message
Vad pratar ni om ???
Melovadå

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/18 :  23:39:41  Show Profile Send mace a Private Message
Förresten !!
Jag såg några Europafinaler när vi bodde i England. Men BARA för att deras kommentator, Terry Wogan, är så OTROLIGT sarkastisk
Han vräker spydigheter över alla, inklusive hemlandet

Oljudet klarar jag mig utan

M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/03/18 :  23:53:55  Show Profile Send Blue a Private Message
Det är nog singback minsann...

Tycker nog trots allt att "rätt låt vann", den var minst dålig. Men om den har någon chans i Eurovision vete katten...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/19 :  08:28:40  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Mace:
quote:
Förresten !!
Jag såg några Europafinaler när vi bodde i England. Men BARA för att deras kommentator, Terry Wogan, är så OTROLIGT sarkastisk
Han vräker spydigheter över alla, inklusive hemlandet

Oljudet klarar jag mig utan


Några sådana programledare här i sverige och vi skulle få mycket roligare television. (den tråkiga statliga)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2006/03/19 :  10:48:53  Show Profile Send hogga a Private Message
Klockrent att lägga tråden om melodifestivalen på Off Topic och inte under Musik.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/19 :  16:04:10  Show Profile Send mayro a Private Message

hur en vilt skrikande gapande Carola ens kan få röster är ett fenomen i mitt tycke.. Hon är rent Sveriges sämsta sk "artist"...

Bedrövlig är vad hon är..




Edit..rättat..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/03/20 15:29:11
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/03/19 :  16:25:37  Show Profile Send regner a Private Message
jag kan bara se 2 anledningar till att hon håvade in såpass många telefonröster.
1: sveriges befolkning har överlag KASS smak, men det är ju knappast någon nyhet.
2: Carola var den artisten med överlägset störst fanbase och jag tvivlar starkt på att de bara röstade någon enstaka gång var.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/19 :  16:53:52  Show Profile Send Kmj a Private Message
Den svenska uttagningen bryr jag mig inte om, jag vill se Lordi från Finland. Deras "the devil is a looser" är ju grym. om man nu gillar 80-talshårdrock.

Angående Carolas "vinst". Det verkar som om telefonväxeln inte klarade att ta emot samtal till Andreas Jonsson till en stor grad. Däremot funkade Carolas felfritt hela tiden.
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,795380,00.html

Om man nu ska gå efter skvallerpressen.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2006/03/19 :  21:54:20  Show Profile Send matså a Private Message
Carola är inte min favo, men hon har en mycket bra röst det kan man inte ta ifrån henne. Att de inte har en riktig orkester är kanske för att det är för dyrt.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/03/19 :  22:16:56  Show Profile Send arcam a Private Message
Ja det är verkligen dålig musik i meloditävlingen.
Det är singback, har väl varit så i c:a 15 år, det
gör ju inte saken bättre. Det blir självklart mer
liv i musiken med riktig orkester som det var förr.
Tävlingen har överlevt sig själv, samma låtar hela
tiden.

Men det finns å andra sidan en och annan låt man
kan plocka ut ur smeten. Håller med matså, Carola
har en väldigt bra röst, bra utstrålning och
hennes låt kommer att hamna bland dom 5 översta.

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/20 :  11:41:26  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag blir alltid rädd i soffan när jag ser Carolas övertända vilt stirrande tomma blick. Huga... Besatt?

Beware... it´s the power of the christ that compells you!

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2006/03/20 11:43:47
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/03/20 :  15:55:10  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag hejade på Rednex! Hur mer illa än förra året kan det gå, seså in med Rednex nu!


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/03/20 :  17:58:33  Show Profile Send pak a Private Message
rednexlåten var ju den enda som va lite häftig.de andra var tyvärr precis som vanligt-kasst.
jag fattar inte varför sverige ska hålla på såna typiska schlagers som ändå var ute för över 10 år sen-det är inte det som slår i världen nu för tiden.kanske för 20 år sen så.NEJ URS och FY för schlagermusik.carola kommer ALDRIG med i bland de bästa i år i alla fall.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/21 :  10:30:55  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har för mig att det finns två grundregler (sen gammalt) i melodifestivalsammanhang. Allt tyder väl att de inte gäller längre?

Det ena är att låten ska bedömas efter hur väl den speglar sitt ursprungsland. Där måste nog ändå Rednex sägas vara långt ifrån?

Det andra är att det är låten och inte artisten som tävlar. Hur skulle Carolas låt klara sig om Electric Banana Band spelade den?

Jag hatar allt som oftast musiken i dessa melodifestivaler, ändå... kan jag inte slita mig utan måste sitta o kolla år efter år Knäppt, varför sitta och bli förbannad. Iofs, lite underhållning är det väl

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/03/21 :  11:18:19  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jo läsa ovanstående kommentarer får en verkligen att undra över folkets smak faktiskt.. Och efter att ha sett röstningen och Rednex så högt som trea gör en mörkrädd!!

Fråga!

Vad är en schlager??

Rednex?? Knappast??

Electric Banana Band?? Nääää va??

Tjaa, om vi vill bli totalt utskrattade i Europa skickar vi antingen eller!! Ungefär som Estlands uttagning jag råkade bevittna under en resa till Tallin.

"Cat cat.. crazy cat! Why are you so lazy and fat!!" Den gick tack och lov inte vidare till stora tävlingen!!

Carola?? Ja, "Evighet" är en SCHLAAGERDÄNGA i sin renaste mest äkta och traditionella form.. En låt som redan i första refrängen skapar respekt för hennes otroliga röst!! Och dessa låtar VINNER av tradition ofta.. Låtar med en starkt sångare/sångerska med karisma och utstrålning som fastnar direkt och som man kan nynna även två timmar efter man hört den första gången!! Carola har dessutom båda gånger hon tävlat i stora festivalen varit topp tre.. Det säger ochså lite tycker jag!

Nä, Carola kommer sopa mattan med det allra mesta i Aten!! Topp tre hamnar hon utan tvekan enligt min spådom! HELT rätt låt vann den svenska uttagningen!! Om inte är schlagertraditionen ur led..


Hejja Carola.. Europa behöver frälsas!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/03/21 :  11:52:23  Show Profile Send edison a Private Message
Programmet som älskas att hata, hehe, även så av mej...varje år känns det som det Kan inte bli sämre" fast det egentligen oftast är "skitdåligt" med enstaka undantag.

Vågar väl knappt säga detta, men det gick INTE att rösta överhuvudtaget -min kompis & hans fruga försökte "hjälpa" Magnus B (heter han väl?) men det gick inte komma fram på hela tiden.

Jag lyckades inte heller komma fram en enda gång, och är således 100% oskyldig till Skrik-Carolas vinst, hehe...men konstaterar iom detta att det knappast var teleproblem som "stjälpte" bidragen/bidraget som losade förstaplatsen till Carola.

En HiFi-fundering, såg bara en av delfinalerna, den sista, och huggarns vad EXTREMT dåligt ljudet var hela tiden, var sej tal eller musik/sång lät ens halvt lyssningsbart.
Platt, burkigt, ytterst odynamiskt etc etc bla bla.
Varför satt man kvar, ja säg det...

Var lite bättre ljud under finalprogrammet dock.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000