HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Melodifestivalen 2006
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/03/03 :  16:05:11  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
"Oh no" säger nog många

Men...

Jag vill inte diskutera "tycka till om låtar", utan en djupare diskussion hur det egentligen står till bakom kulisserna. Är det verkligen de bästa bidragen som går vidare till delfinalerna? Är det ok att "sno" från redan kända/okända verk?

Läste detta på Expressen idag: "Patrik Isaksson är förresten briljant på intron.
Den här gången stjäl han de inledande tonerna från Chicagos "If you leave me now". Världens kanske bästa tryckare."


En del av er tycker det kanske kan kvitta men sanningen är att Melodifestivalen är en stor händelse och påverkar vårt musikliv mer än man kan tro. Tyvärr anser jag att kvalitén gått ner efter varje år. Samma låtskrivare, samma artister (i stort sett). Jag skulle vilka se The Sounds, Cardigans etc, visst inga "Schlagers".... nä men det är ingen Schlagerfestival det är en melodifestival. Bort med Bert, Christer Björkman och de andra stofilerna med "grädde på nosen".

Vad tycker ni?

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/03 :  18:57:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Delvis rätt, delvis så bör "schlagerartister" vara med, för att det finns en historisk syn och att det gillas i sverige.

Frågan när det gäller att sno, så tycker nästan jag att det är värst att sno från sig själv och tycka att man har gjort nåt nytt. G-son verkar har avlagt en HÖG examen i ämnet.
(Lånade han inte helt gäng takter från "God morgon, Godmorgon (L.Holm senast ?)

Om vi tittar på festivalens historia, så för ett gäng år sen, så ville inte artister utanför "schlagervärlden" vara med, vilket gav plats för de som ville/kunde tänka sig att köra schlager.

Följdfråga.
hur många bidrag skickade DU in iår Håkan ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/03/03 :  19:08:34  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Zalve: Jag har slutat att skicka in för det lönar sig inte. MOI vet hur det går med inskickade bidrag via "gula lådan". Hade ett långt samtal med en snubbe som är med i helgen i Karlskrona. Han bekräftade det jag redan misstänkte
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/03 :  19:13:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Att "etablerade branschlåtskrivare" plockas på förval,,, Trodde jag var allmänt känt.

Björkman borde lämna skeppet, eller bli tvingad att göra det.
Tror dock att det skulle bli en STOR svacka om giganter inom gebitet inte skulle ställa upp med artister.


För den som vill veta hur RIKIGT schlager låter. Skall leta reda på den närmaste Musikhögskolan.
http://www.smask.org


Riksfinalen går i år i ÖREBRO. JAg vet en som skall skaffa biljett dit.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/03/03 :  19:29:36  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Jag vet inte om det allmänt känt, det skickas ju in fler och fler bidrag för varje år som går (om jag minns det rätt).

Artisterna kan ju vara skitsamma bara låtarna blir rättvist uttagna. G.son har med SEX bidrag?
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/03/03 :  19:51:55  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
SMASK is the shit
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/03 :  23:56:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
G-son har med 8 bidrag,,,, 2 i varje deltävling, tror jag,,,

Det som verkar vara mest skumt är ju hur urvalsmedtoden går till, med tanke på att man SNABBT kan räkna bort 3 bidrag på en gång, och även "hitta" 1an och 2an..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/03/11 :  14:52:59  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Nu skulle vi visserligen inte diskutera själva bidragen men herrejisses - Carola haha jag kapitulerar - vilken röst!!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/11 :  15:11:00  Show Profile
Finlands bästa diggar jag, men det känns inte så schlager kanske? Men jag tror säkert att det var det bästa bidraget, Finland brukar ju alltid ha bland de värsta låtarna.

Lordi:

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/03/13 :  04:00:12  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Hur gick det för Rednecks? Lyckades de halka in på ett banaskal? (Electric Banana Band lyckades ju inte... Är det någon som kommer ihåg texten till "Lasse Banan"?)

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2006/03/13 :  07:06:34  Show Profile Send teflon a Private Message
Rednex gick till final, tillsammans med Magnus Holmlund/bäck/sson, va han nu hette. Gillade inga av de två låtarna direkt, men får jag välja mellan de två tar jag Magnus låt vilken dag som helst. :)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/13 :  13:59:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hoppas att jag har fel, men jag tror att ALLA är chanslösa mot Carola.
Det sa väl Schlageroraktlet själv...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/03/21 :  12:52:37  Show Profile Send poppen a Private Message
Perkille-popparna från Finland går inte vidare.
Tänk på att de ska konkurera med östländerna.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/21 :  14:34:31  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Kan som vanligt konstatera att de flesta (alla?) låtarna är mer eller mindre plagiat av tidigare låtar. Förut blev jag upprörd, men av någon anledning inte numer (blivit gammal? avtrubbad?)

Det är bara att kapitulera, det mesta inom musik är redan gjort i en eller annan from, alla toner och ackord är redan spelade i den musik som finns. Låtar byggs upp av kombinationer av ackord och åtföljande tonala slingor (melodi). Musik bygger helt enkelt på nya kombinationer av redan existerande material (lite som Schumpeters innovationsteorier)

Nyhetsvärde och helt nya grejer får man leta utanför melodifestivalsammanhang i mer nischade genrer. Festivalens syfte är nog mer på ett ytligt underhållningsplan. MEN - jag tror att det har sin plats också. Allt har sin plats

Det roliga är ju att hela (nästan) svenska folket sitter dagarna efter och diskuterar musik, hur ofta sker egentligen det? Inte efter Katatonias senaste (tyvärr... ) skiva i alla fall. Även om jag tycker att det är årets musiksläpp...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/03/21 :  16:04:47  Show Profile Send Orpheus a Private Message
På tal om plagiat:Ingen mera än jag som tyckte att Lena Ph:s låt "jag ångrar ingenting" som hon sjöng på festivalen är väldigt lik en Duett mellan Bo kaspers orkester o Lisa ekdahl för ett antal år sedan(kommer inte på vad den heter)

Skaplig stöld på versmelodin!!!

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/03/21 :  16:36:57  Show Profile Send edison a Private Message
Nu kjanske jag är senil, men vill minnas att "Bo Kasper" stod angiven som medförfatter till denna låten när Lena sjöng den (liten inforuta kom i början a låten)

Eller så har jag drömtt det...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/03/21 :  17:20:01  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Det var som F...n,missat totalt!
Så det kan bli

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/03/21 :  21:01:37  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag undrar om inte hälften av alla Rednecks röster var mina, de fick ju inte många poäng av tittarna... Telefonen gick i stort sett oavbrutet från det att slussen öppnades tills den stängdes.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000