Author |
Topic |
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 00:42:23
|
Bernt Jansson Posted - 2006/03/21 : 15:28:10
Hittar man rätt delar är det enkelt.
Och hur gör man det? |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 10:00:12
|
I teorin, och på kurser så är EMC enkelt. (Nästan i alla fall) Det är bara att sätta upp lite kopplingsvägar så är det klart.
När man sedan skruvar i nåt så upptäcker man att den gamle Murphy slår till så fort man tror sig ha förstått allt. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 18:55:11
|
För att uppnå bra EMC skall man ju börja på komponentnivån i apparaterna, Där har vi inte så mycket vi kan göra föruto att tysta ner likriktarna. Det finns beskrivet i andra trådar men bygger på att lägga ett motstånd i serie med varja diod och sedan en 10nF kondensator över varje diod/motstånd.
Nästa design nivå är layout och kablagedragning. Alla ledare skal läggas så att fram och återledare går tvinnade eller i alla fall så nära varandra som möjligt. Jordplan på kretskorten.
EN chassie jordpunkt där signalledarna går in/ut. Nätbrunn med inbyggt filter.
Skärma känsliga högimpediva delar som riaa steg och linjeingångar, separera analog och digital strömförsörjning.
När vi kommer till konsument nivån kan vi se till att alla kablar in/ut ur en apparat är common mode filtrerad (ferrit exempelvis och/eller nätfilter)
Linjetransformator är en mycket bra lösning om man vill ta bort jordslingor. Själv kör jag med skiljetransformatorer....
Koppla alla apparater med KORTA och om det finns möjlighet med skärmade nätkablar. Jordstrumpan skall då vara ansluten i båda ändar av kabeln samt förbunden med jordtråden i kabeln.
Ferriter på signalkablagets båda ändar påverkar INTE signalen på något sätt men den dämpar de störningar som går common mode. Dessa ferriter kan ni klippa loss från gamla DVD spelare som ligger och skrotar och som ni inte har användning av eller från printerkablar till datorn..
/esl
/esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 19:45:56
|
En fråga i ämnet Norska Dynamic skriver att man absolut inte ska sätta ferriter på högtalarkablarna till deras steg , varför ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 20:13:51
|
Kommer jag ihåg rätt så stod det i manualen till A1 att det var farligt för steget. Nu kan jag ha fel |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 20:33:12
|
Ursäkta mig med mina två blå stjärnor till vänster på skärmen Men var är EMC och ferriter? |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 21:24:06
|
Jag försöker mig på en förklaring :)
EMC betyder "Electromagnetic compatibility" och handalr om elektromagnetiska fält. Hur mycket de påverkar och stör, hur mycket olika saker sänder ut..
En ferrit är komponenter, ofta ringar genom vilka man drar, eller snurrar kablar. Ferriterna är gjorda av magnstiska material (finns lite olika) med dålig elektisk ledarförmåga. Vilket dämpar höga frekvenser som går genom kablen.
(Hoppas det var bra.. och framförallt rätt :) |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Bunkert
Member
769 Posts |
|
Topic |
|